Zelfdiscipline

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 8

Zelfdiscipline

Beste Forumleden,

Ik kamp de laatste tijd aan zeer weinig zelf discipline :P . Wat is volgens jullie het geheim achter zelf-discipline? Ik wil zeker niet lui worden maar ik ben bang dat ik onder bewust wel op de goede weg ben. S'morgens opstaan voor mij is ookal zo een hel!

Heeft iemand ook dit probleem? Heeft iemand misschien tips of wat dan ook, dat enige hulp kan zijn? :roll:

Alvast bedankt!

Dieter.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Zelfdiscipline

Als we do oorzaak niet weten kunnen we ook niet adviseren. Dus, hoe komt t?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 119

Re: Zelfdiscipline

Waarom heb je geen zelf discipline? Ik heb het soms ook, maar alleen als ik heel moe ben of als ik te veel hooi op mijn vork heb genomen en te veel heb gedaan.

Het is dan de kunst om je zelf tot actie te roepen en toch de dingen te doen die gedaan moeten worden. Ik maak dan meestal een lijstje in mijn hoofd van wat allemaal gedaan moet worden en als ik dan iets gedaan heb schrijf ik dat op. Als je ziet hoeveel je dan al gedaan hebt, wordt je veel meer gemotiveerd dan dat je ziet hoeveel je nog moet doen. En verder, ja ach je zal op een gegeven moment toch dat bed uitmoeten en de dingen doen die gedaan moeten worden...

Angel

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Zelfdiscipline

Ik heb er zelf ook veel last van. Wat ik probeer is het helder maken/houden van dingen die ik wil bereiken. Dit zijn lange termijn doelen, maar als je die opdeelt in kleinere stappen/hapklare brokken die je op kortere termijn kan doen, dan wordt het een stuk overzichtelijker. Als je je dat goed inprent (of desnoods boven je bed hangt) dan weet je weer waar je het allemaal voor doet.

Verder wil het de productiviteit ook wel eens ten goede komen als je jezelf in een omgeving zet waarin je wel moet. Als je moeilijk kan opstaan zou je kunnen proberen om 's ochtends afspraken te maken (al is het maar om ergens koffie te gaan drinken).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Zelfdiscipline

Zelfdiscipline is 'ontwennen wat je gewend bent', wat dus moeite vergt.

Berichten: 656

Re: Zelfdiscipline

Ik heb ook een flink gebrek eraan.

Ik heb nog een hoop te doen, maar ik ga liever dit soort berichtjes posten dan daarmee aan de gang te gaan.

Regelmatig ben ik rond de deadlines erg druk met zaken die ik eerder had kunnen doen.

Een tip is een planning maken. Verder weet ik ook niet veel oplossingen.

Maar er zit een verschil tussen lui en laks. Jij (de TS) lijkt me eerder laks dan lui. Als je lui bent, dan zal je er vast geen zorgen over maken. Laks is meer dat je wel wilt, maar het steeds uitsteld.

En dat slapen:

Vroeg naar bed gaan. Probleem is dat dit ook maar matig helpt. Daarbij, lang wakker liggen in bed omdat je te vroeg naar bed gegaan bent werkt ook niet.

Een hoop koffie in de ochtend helpt wel een beetje.

Voor de rest heb je wilskracht nodig.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 8

Re: Zelfdiscipline

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inderdaad niet bepaald lui want ik wil wel maar het zoals OneStepForward al reeds vermelden; Ik stel ALLES heel graag uit en uiteindelijk heb ik nog niets gedaan. Ik denk dat ik best gewoon niet nadenken en als de wekker gaat eruit springen en dat bij alles doen en hopen dat dit werkt :roll: .

MVG,

Dieter.

Berichten: 660

Re: Zelfdiscipline

helaas kamp ik met hetzelfde probleem ipv huiswerk maken ga ik andere dingen zitten doen dan denk ik ik moet nu toch dit gaan doen maar dat helpt dan niet.. ook merk ik dat ik tegenwoordig een beetje tegen druk kan om het zo maar te zeggen.. als er iets aan komt wat belangrijk is let ik er niet zo erg meer op vroeger wel toen dacht ik oooh nee het moet gedaan worden anders ... mischien ook omdat leraren makkelijker zijn geworden .. iemand een idee hoe je toch die 'druk' terug kunt krijgen want eigenlijk was het toch wel makkelijk

Berichten: 26

Re: Zelfdiscipline

Ik denk dat zelfdicipline ook iets te maken heeft met het kijken of er nog "hoop" is. Waneer ik zo veel stapels werk heb dat ik niet weet waar ik moet beginnen of dat ik het toch niet af krijg begin ik gewoon niet. Dat idee een beetje.
Bij gebrek aan beter: .

Reageer