[Statistiek] variatiecoëfficient?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

[Statistiek] variatieco

ok, ik studeer lab-techniek en daarvoor moeten we ook een stukje wiskunde kennen. Met name statistiek. Nou zijn we bezig met steekproeven, standaarddeviatie enz.

Maar nou kom ik uit het niets de kreet variatiecoëfficient tegen. Deze moet ik berekenen. Maar omdat ik maar een paar kopietjes heb en niet het volledige boek, heb ik er verder geen uitleg bij. Kan iemand mij vertellen wat variatiecoëfficient betekent en hoe ik dit kan berekenen? (eventueel uitleg welke knopjes ik in moet toetsen op m'n rekenmachientje (casio fx-82tl))

Berichten: 251

Re: [Statistiek] variatieco

De variatiecoëfficient is delta.gif van een normaal verdeelde stochast uitgedrukt in procenten van mu.gif

Voorbeeld 1:

mu.gif = 53

delta.gif = 14

Dan is de coëfficient gelijk aan 14/53*100% :roll: 26%

Voorbeeld 2:

mu.gif = 4

delta.gif = 0.02

Dan is de coëfficient gelijk aan 0.02/4*100% = 0.5%

Dus gewoon de verhouding tussen mu.gif en delta.gif in procenten.

(Nb: mu.gif is het gemiddelde, delta.gif is de normale afwijking)

Berichten: 9

Re: [Statistiek] variatieco

A.Square schreef:De variatiecoëfficient is delta.gif van een normaal verdeelde stochast uitgedrukt in procenten van mu.gif  

Voorbeeld 1:

mu.gif = 53

delta.gif = 14

Dan is de coëfficient gelijk aan 14/53*100% :roll: 26%

Voorbeeld 2:

mu.gif = 4

delta.gif = 0.02

Dan is de coëfficient gelijk aan 0.02/4*100% = 0.5%

Dus gewoon de verhouding tussen mu.gif en delta.gif in procenten.

(Nb: mu.gif is het gemiddelde, delta.gif is de normale afwijking)
Ik hoop dat ik hier nu niks doms ga zeggen, maar geldt dit ook bij steekproeven? 'n vraag gaan namelijk over een steekproef (11 resultaten) en eerder staat er geschreven:
dat het steekproefgemiddelde Afbeelding niet gelijk hoeft te zijn aan het populatiegemiddelde\( \mu\).  Omdat willekeurig getrokken waarnemingen niet precies symmetrisch om \( \mu\) hoeven te liggen.
In mijn vraag krijg ik 11 zogenaamde resultaten. Hiervan moet ik nagaan of er uitschieters bij zijn. Daarna de getallen afronden (door eerst de afrondingsinterval (a) te bepalen. )Daarna moet ik het gemiddelde Afbeelding en de standaardeviatie (s) uitrekenen. Ten slotte moet ik de variatiecoëfficiënt uitrekenen.

Berichten: 9

Re: [Statistiek] variatieco

Ik ben er al uit.. (handig zo'n antwoordenboekje) Gewoon de standaarddeviatie/ gemiddelde.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Statistiek] variatieco

Dus van een standaard normaal verdeelde sochast Z (d.w.z. met \(\mu=0\) en \(\sigma=1\)) bestaat geen variatiecoëfficient? Of is hij dan :roll: ?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 251

Re: [Statistiek] variatieco

maar geldt dit ook bij steekproeven?
Feitelijk is een steekproef gewoon een nieuwe stochast, met een nieuwe verdeling waarvan je ook weer de coëfficient kunt uitrekenen. Ja dus.
Gewoon de standaarddeviatie/ gemiddelde.
Ja, dat zei ik toch al. :roll: (Al of niet uitgedrukt in procenten, dat ligt aan je voorkeur)
Dus van een standaard normaal verdeelde sochast Z (d.w.z. met \(\mu=0\) en \(\sigma=1\)) bestaat geen variatiecoëfficient? Of is hij dan Oneindig?
Dit is wel een interessant geval inderdaad. Maar omdat de coëfficient alleen bedoeld is om een stochast vollediger te omschrijven (biedt wiskundig geen enkele meerwaarde) lijkt het me verstandig om hem in het geval \(\mu=0\) volledig te negeren.

Oneindig of welke andere vorm van limieten is niet aan de orde omdat het hier gaat om een deling door het getal nul. Niet om een variabele die naar nul nadert.

Reageer