[Statistiek] variatiecoëfficient?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

[Statistiek] variatieco

ok, ik studeer lab-techniek en daarvoor moeten we ook een stukje wiskunde kennen. Met name statistiek. Nou zijn we bezig met steekproeven, standaarddeviatie enz.

Maar nou kom ik uit het niets de kreet variatiecoëfficient tegen. Deze moet ik berekenen. Maar omdat ik maar een paar kopietjes heb en niet het volledige boek, heb ik er verder geen uitleg bij. Kan iemand mij vertellen wat variatiecoëfficient betekent en hoe ik dit kan berekenen? (eventueel uitleg welke knopjes ik in moet toetsen op m'n rekenmachientje (casio fx-82tl))

Berichten: 251

Re: [Statistiek] variatieco

De variatiecoëfficient is delta.gif van een normaal verdeelde stochast uitgedrukt in procenten van mu.gif

Voorbeeld 1:

mu.gif = 53

delta.gif = 14

Dan is de coëfficient gelijk aan 14/53*100% :roll: 26%

Voorbeeld 2:

mu.gif = 4

delta.gif = 0.02

Dan is de coëfficient gelijk aan 0.02/4*100% = 0.5%

Dus gewoon de verhouding tussen mu.gif en delta.gif in procenten.

(Nb: mu.gif is het gemiddelde, delta.gif is de normale afwijking)

Berichten: 9

Re: [Statistiek] variatieco

A.Square schreef:De variatiecoëfficient is delta.gif van een normaal verdeelde stochast uitgedrukt in procenten van mu.gif  

Voorbeeld 1:

mu.gif = 53

delta.gif = 14

Dan is de coëfficient gelijk aan 14/53*100% :roll: 26%

Voorbeeld 2:

mu.gif = 4

delta.gif = 0.02

Dan is de coëfficient gelijk aan 0.02/4*100% = 0.5%

Dus gewoon de verhouding tussen mu.gif en delta.gif in procenten.

(Nb: mu.gif is het gemiddelde, delta.gif is de normale afwijking)
Ik hoop dat ik hier nu niks doms ga zeggen, maar geldt dit ook bij steekproeven? 'n vraag gaan namelijk over een steekproef (11 resultaten) en eerder staat er geschreven: