aardvuur / zuurstof

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1

aardvuur / zuurstof

Hoe is het mogelijk dat er vuur is in het binnenste van de aarde zonder dat er zuurstof aanwezig is.

Kunt u mij daar over berichten.

Hartelijke groeten,

Gerben Blauw :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: aardvuur / zuurstof

Er is geen vuur, er is gesmolten steen (magma).
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: aardvuur / zuurstof

Het binnenste blijft warm door radioactieve reacties als in een kerncentrale

Re: aardvuur / zuurstof

Het is daarbinnen zo warm door de enorme druk die er heerst: verschillende miljoenen atmosfeer. Daardoor wordt het materiaal samengeperst, waardoor het warm wordt: het is hetzelfde wanneer je lucht samenperst bijvoorbeeld met een fietspomp: de lucht wordt warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: aardvuur / zuurstof

dat komt dus door wrijving

Re: aardvuur / zuurstof

Ik geloof in de kernreactie,midden in de aarde.Is onze aarde geen afgekoelde ster ?Zijn die andere planeten dan ook niet supper heet in de

kern ?Wat is de temp. in het center van de maan ?Bestaat ons hele zonnestelsel dan niet uit hetzelfde materiaal.Wat gebeurd er bij een temp.

van millioenen graden en druk van millioenen ton ?Eén reden om je zeer

klein te voelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: aardvuur / zuurstof

Ik wil niet heel veel zeggen maar het is miljoenen in plaats van millioenen. :shock:
How will it end?

Re: aardvuur / zuurstof

Je hebt gelijk.Mea culpa.Ik zal dat nooit meer doen.En toch heb je me begrepen ondanks die serieuze spellingfout.Dat is echt knap.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: aardvuur / zuurstof

De beroemde wetenschapper Lord Kelvin vond Darwins theorie maar niets en daar had hij, in tegenstelling tot hedendaagse anti-darwinisten, een goeie reden voor. Kelvin had namelijk de leeftijd van de Aarde uitgerekend, aan de hand van haar huidige temperatuur. Hij kwam uit op een tiental miljoen jaar, duidelijk veel te kort om het ontstaan van alle levende soorten door evolutie te verklaren...

Had Kelvin zich misrekend? Nee, zijn berekingen klopten, maar wat hij niet kon weten was dat de Aarde zichzelf warm hield door kernreacties in haar binnenste. Kort verhaaltje om te zeggen dat ik mij dus achter Halo1979 en roger schaar.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: aardvuur / zuurstof

Knownothing you know something !

Iets waar de hedendaagse vijanden van de evolutieleer(de lezers van de fabeltjeskrant)geen rekening mee houden is de tijd.Mensen hebben geen idee wat één miljoen(millioen)jaar wel is.Dit is al gewoon onvoorstelbaar,laat staan één milliard jaar.Energie haal je niet uit het niets en kun je niet in het niets doen verdwijnen.Zo is de tijd,zonder begin en zonder einde,eeuwig.Alles wat we zijn,wat we weten en wat we doen is maar een oogwenk in dat geheel.We zijn maar een beetje sterrenstof op zijn weg door het heelal.En de hemel,zoek die hier.De hel,daar zorgen genoeg idioten voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: aardvuur / zuurstof

Ik geloof in de kernreactie,midden in de aarde.
Ik ook! :shock:
Is onze aarde geen afgekoelde ster ?
Neen, zeer zeker niet! Onze aarde is een klompje materie die 'samengekoekt' is, net als de zon. Maar in de zon zit veeeel meer materie. Zoveel zelfs dat daar kernfusie plaats kan vinden. Gelukkig gebeurt dat hier niet! :?:
roger schreef:Zijn die andere planeten dan ook niet supper heet in de

kern ?
Volgens mij is dat nog niet helemaal bekend. Maar waarschijnlijk niet allemaal. Ik dacht dat de gasreuzen (Jupiter, Saturnus) niet zo'n heel erg warme kern hebben.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: aardvuur / zuurstof

Welke kleuren vuur bestaan er allemaal? Is groen ook een van de mogelijkheden?

Re: aardvuur / zuurstof

De druk in het midden van een gasreus moet onvoorstelbaar zijn.Wat de temperatuur betreft,toch hoog genoeg om thee te zetten.

Beste Majo,de kleur van vuur is afhankelijk van de elementen die aan de reactie deelnemen.Zo zijn alle denkbare kleuren mogelijk.

Re: aardvuur / zuurstof

Als in het binnenste kernreacties nog actief zijn, zouden alle vulkanen en omgevingen toch ook zeer radioactief moeten zijn?

Berichten: 10

Re: aardvuur / zuurstof

Als in het binnenste kernreacties nog actief zijn, zouden alle vulkanen en omgevingen toch ook zeer radioactief moeten zijn?
Daar zat ik ook aan te denken, geen idee of dat zo is.

En wordt de druk in de kern niet steeds minder door de "uitlaatkleppen" (vulkanen) in de aardkorst ? :shock:

Reageer