Stemmen gemeenteraad

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Stemmen gemeenteraad

Polls zijn hip, dus deze kon ik niet laten liggen
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Stemmen gemeenteraad

Wie niet stemt mag niet klagen.

(Impliciet zit er dus een leeftijdsgrens aan klagen. Of alle scholieren dat even willen onthouden!)
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stemmen gemeenteraad

Ik heb wel gestemd. Ik vind dat als je een mening hebt over wat er in je stad/land/etc moet gebeuren, dat je dan 2 opties hebt: zelf de politiek in gaan of een vertegenwoordiger kiezen. Als je niets doet, dan moet je ook niet zeuren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Stemmen gemeenteraad

Hoe kun je in vredesnaam een democratie in stand houden zonder stemmen?? Opkomstpercentages van rond de 60-70 % vind ik al te triest voor woorden. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Stemmen gemeenteraad

Ik stem altijd, en verdiep me ook in de standpunten van de verschillende partijen. Ik stem nog voor het waterschap, waarvan ik niet eens wist dat je er voor mocht stemmen :roll: Maar goed, deze ronde moet ik helaas aan me voorbij laten gaan: ik ben net verhuisd van een gemeente waar in november al gestemd is naar een gemeente waar wel gestemd wordt, maar ik nog niet ingeschreven sta.

Desalnietemin: Altijd stemmen, je verliest je recht op zeiken over het beleid als je niet stemt, en dat is nou juist zo leuk :wink:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Stemmen gemeenteraad

Uiteraard stem ik. En uiteraard weet ik genoeg van de partijprogramma's om een geinformeerde keuze te maken (overigens altijd de zelfde - ik ben niet voor niets lid van die club.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stemmen gemeenteraad

Ik heb een weloverwogen keuze gemaakt, maar niet 1 waar ik zo blij mee ben. Er is niet 1 partij die op alle punten bij mijn visie aansluit, zelfs niet 1 die dat bij de belangrijke punten allemaal doet. Maar ja, om nu nog een partij op te richten... We hebben er al zoveel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Stemmen gemeenteraad

Ik heb een weloverwogen keuze gemaakt, maar niet 1 waar ik zo blij mee ben. Er is niet 1 partij die op alle punten bij mijn visie aansluit, zelfs niet 1 die dat bij de belangrijke punten allemaal doet. Maar ja, om nu nog een partij op te richten... We hebben er al zoveel.
Hier idem. Toch jammer dat je per se op een pakket uitgangspunten tegelijk moet stemmen, en niet per onderwerp kunt kiezen. Maar een referendum voor ieder onderwerp is ook weer geen goed idee. Ach ja, democratie... :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Stemmen gemeenteraad

Ik ben niet wezen stemmen (je zal mij dan ook niet horen zeuren). De reden ligt in het feit dat ik geen idee heb wat de programma's van de diverse partijen zijn. Het is ook lekker handig van ze dat ze die maandagavond laat en zelfs vandaag pas door de brievenbus gooide.

Ik weet het klinkt makkelijk, je kunt ook zelf op zoek gaan naar de programma's, maar zo interessant vind ik de politiek ook weer niet. Als ze mijn stem willen hebben zullen ze mij moeten informeren en niet op het laatste moment, zodat je geen gemotiveerde keuze kunt maken.
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stemmen gemeenteraad

Ook in België komen ze er dit jaar aan (oktober dacht ik), maar hier hebben we in principe geen keus, er geldt stemplicht vanaf 18 jaar. Zonder plicht zou ik ook gaan, kleine moeite voor iets dat fundamenteel wel belangrijk is.

Berichten: 26

Re: Stemmen gemeenteraad

Ik heb gestemd, ik vind dat als je niet stemt je ook geen recht hebt om te klagen dat het fout gaat.
Bij gebrek aan beter: .

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Stemmen gemeenteraad

why73 schreef:Ik ben niet wezen stemmen (je zal mij dan ook niet horen zeuren). De reden ligt in het feit dat ik geen idee heb wat de programma's van de diverse partijen zijn. Het is ook lekker handig van ze dat ze die maandagavond laat en zelfs vandaag pas door de brievenbus gooide.

Ik weet het klinkt makkelijk, je kunt ook zelf op zoek gaan naar de programma's, maar zo interessant vind ik de politiek ook weer niet. Als ze mijn stem willen hebben zullen ze mij moeten informeren en niet op het laatste moment, zodat je geen gemotiveerde keuze kunt maken.
Je kan natuurlijk altijd blanco stemmen, dat is de ultieme protest stem, niet stemmen heeft weinig zin. Overigens vind ik je standpunt over de informatievoorziening een beetje vreemd. Als je een auto gaat kopen, kijk je dan ook alleen naar de folders die je in de brievenbus krijgt? Tegenwoordig heeft bijna iedere lokale partij ook wel een website met de programma punten?

Het is en blijft een actieve democratie.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Stemmen gemeenteraad

Ben van België maar wilde toch de resultaten zien, heb daarom maar "Nee, ik heb een hekel aan polls :P" genomen.

Ik ben nog maar 17, heb stemplict volgend jaar en zou denk ik anders ook gaan. Lijkt me zo stom als je naar de uitslagen kijkt, en klaagt zonder dat je je eigen (piepkleine) steentje hebt bijgedragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Stemmen gemeenteraad

Invictus schreef:Overigens vind ik je standpunt over de informatievoorziening een beetje vreemd. Als je een auto gaat kopen, kijk je dan ook alleen naar de folders die je in de brievenbus krijgt? Tegenwoordig heeft bijna iedere lokale partij ook wel een website met de programma punten?

Het is en blijft een actieve democratie.
Zoals ik al aangaf, vind ik politiek niet zo interessant dat ik zelf opzoek wil gaan naar partij informatie en er zeker geen tijd in wil steken.

Om op je autovergelijking in te gaan, ook dit doe ik op een onconventionele manier. Ik ga niet op zoek, maar moet er tegenaan lopen.
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Stemmen gemeenteraad

Als ik de dramatische opkomst bekijk (sommige gemeenten nog niet eens de helft!) vind ik dat we de stemplicht hier ook weer moeten invoeren. Als je kijkt dat er heel veel mensen klagen en van alles roepen zonder na te denken, maar niet stemmen omdat het ze daarvoor te weinig interesseert. Bij een stemplicht zal iedereen toch wel even nadenken, want je moet toch de gang naar het stemlokaal maken, dus dan maar meteen je mening geven.

En kom op mensen hoeveel moeite is het? Op elke kilometer heb je wel een stemlokaal. Je komt binnen, laat je stempas zien en drukt 3 keer op het scherm (of bij de oude stemcomputers 2x op een knopje). En met de stempas waarbij je in elk stemlokaal terecht kan wordt het nog makkelijker (ik vond van wel iig).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer