[scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

Ik heb een vraagje voor een verslag die ik moet maken voor scheikunde. Het gaat over gas-chromatografie en de vraag bij het experiment is: 'Hoe komt het dat de stoffen in de aansteker toch vloeibaar zijn?!'

Bedankt!

Groetjes, Mélisande

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

1 Wat gebeurt er als je het knopje van de aansteker indrukt?

2 Waarom gebeurt dit?

3 Wat is hiervan het effect op gassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

denk 'druk'. Doordat het gas in een aansteker onder druk staat, dan kan deze zich in vloeibare vorm verkeren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

denk 'druk'. Doordat het gas in een aansteker onder druk staat, dan kan deze zich in vloeibare vorm verkeren.
Ik denk ook dat dit de juiste verklaring is.. als je een gat maakt in een aansteker spuit al het gas er uit, dit komt vanwege het luchtdruk verschil.

Gaschromatografie is toch een scheidingstechniek waarbij je een stof door een poederhoudend kolom laat gaan? ik begrijp dat gaschromatografie en vloeibaargas beide met eigenschappen van stoffen te maken heeft... maar niet waarom de agregatietoestand van gas met een scheidingstechniek te maken heeft, kan iemand mij dat uitleggen?

Berichten: 7.068

Re: [scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

Vloeibaar gas? Dat lijkt me raar... heet dit echt zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

Ik weet niet of vloeibaar gas een officiele aanduiding is, maar in de wandeling heet het wel zo.

Bij aanstekers gaat het om butaan, dat is bij normale omstandigheden gasvormig, maar wordt al bij een geringe overdruk vloeibaar.

Net als bij campinggas, dat is een mix van propaan en butaan en is in de tank ook vloeibaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

Vloeibaar gas? Dat lijkt me raar... heet dit echt zo?
LPG Liquefied Petroleum Gas LNG Liquefied Natural Gas

De vraag of water een vloeistof, gas of vaste stof is beantwoorden we zonder nadenken voor omstandigheden van kamertemperatuur en atmosferische druk. Zo leren we dat ook op de middelbare school.

In die omstandigheden zijn propaan en butaan gassen. Maar samenpersend maken we die GASSEN vloeibaar. Vloeibaar gas dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer