Extreme koeling

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Extreme koeling

Ik zach gister op TV, dat de embryo's (wat je vast anderschrijft) uit een vat haalden waar het extreem koud was. (denk aan -100 Graden C) Dit heb ik wel vaker gezien, want ik heb ook een keer met een gestoldstofje gespeeld, wat bij kamer temperatuur een gas is. Nu vraag ik me af, hoe koelen ze tot zulke temperaturen? en dan wil ik het graag precies weten (welke onderdelen enzo) hoe zo iets werkt.

Weet iemand dat? is dat gewoon een koelkast in het kwadraat, of hebben ze een andere werking?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Extreme koeling

Vloeibare stikstof (-196 graden C). Hierin kun je vanalles bewaren.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Extreme koeling

Vloeibaarstikstof, dat koelzichzelf toch ook niet? (mooi systeem zou dat zijn)

hoe word dat stikstof dan op temperatuur gehouden?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Extreme koeling

Stikstof wordt gekoelt door het eerst onder hoge druk te brengen en vervolgens snel te laten expanderen. Hierdoor koelt het af. Als je dit proces vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf vloeibaar.

Het wordt op temperatuur gehouden door goede isolatie.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Extreme koeling

Zou dat met een compressor te doen zijn?

Ik sluit op de plek waar lucht in word geladen , puur stikstof aan (dat doen ze ook in banden dus daar moet aan te komen zijn) Dan komt het onder een druk van een paar bar. (heb een gewone huis-tuin-en keuken compressor) dan laat ik het weer vrij, en doe het weer in het vat waar ik het stikstof vandaan had. Dan word het steeds kouder dus?

Dit kan ik toch ook wel gewoon doen met lucht?

Dit wil ik doen, omdat ik en een vriend van me, een PC willen koelen. En ik zat te denken , dat we hem in vloeibaarstikstof zou kunnen leggen.

Berichten: 582

Re: Extreme koeling

Antoon schreef:Zou dat met een compressor te doen zijn?

Ik sluit op de plek waar lucht in word geladen , puur stikstof aan (dat doen ze ook in banden dus daar moet aan te komen zijn) Dan komt het onder een druk van een paar bar. (heb een gewone huis-tuin-en keuken compressor) dan laat ik het weer vrij, en doe het weer in het vat waar ik het stikstof vandaan had. Dan word het steeds kouder dus?

Dit kan ik toch ook wel gewoon doen met lucht?

Dit wil ik doen, omdat ik en een vriend van me, een PC willen koelen. En ik zat te denken , dat we hem in vloeibaarstikstof zou kunnen leggen.
Stikstof wordt door corus gemaakt of een bedrijf dat op het corus terein staat.

Ze maken zuurstof door lucht samen te persen en te koelen. Door dat proces te herhalen kan de lucht op -180 gr.C. gekoeld worden.

Tijdens dit proces scheiden ze de zuurstof af. Die gebruken ze om de koolstof en zwavel uit het ijzer te oxideren. (het oxistaalproces)

Het stikstof is een bijproduct.

Vloeibare stikstof in je pc is niet aan te raden.

Ik heb ooit een chip gemold door hem slechts 10 graden onder 0 af te koelen.

De interne spanningen breken het silicium, daar is heel weinig voor nodig.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 14

Re: Extreme koeling

Ik heb eens een filmpje gezien van een overklokte processor,

ook gekoeld met vloeibaar stikstof, ze haalde een stabiele 5,255 Ghz,

met een temperatuurtje van -40 graden door die stikstof :roll:

Dit is natuurlijk wel über, maar 't geeft wel aan dat het wel degelijk kan natuurlijk.

Met een waterkoelingssysteem is je pc ook makkelijk te overklokken,

maar dan kun je nooit zover gaan natuurlijk.

Ik heb het filmpje nog wel op mijn pc staan, eens kijken of het nog ergens online staat. :P
Heeft er altijd zin in!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Extreme koeling

Vloeibare stikstof maken is niet thuis te doen, daar heb je echt het zwaardere materieel voor nodig.

Alles wat je uit de vloeibare stikstof haalt wordt nat door het water uit de lucht dat meteen neerslaat. Dus je computer wordt ook nat als je hem uit de stikstof haalt. Niet aan te bevelen. :wink:

Berichten: 14

Re: Extreme koeling

Dus je computer wordt ook nat als je hem uit de stikstof haalt. Niet aan te bevelen.  :wink:


Je kunt de pc koelen door een koperen buis te monteren op de processor,

tussen processor/koelbuis wat koelpasta doen, en dan de buis vullen met vloeibaar stikstof.
Heeft er altijd zin in!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Extreme koeling

maar dan nog is het bijna ondoenlijk om vloeibare stikstof "goed" (=vloeibaar, houdbaar en koel) te houden zelf thuis..

zelf maken is niet te doen, en elke keer blijven aanvullen lijkt me een dure grap.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Extreme koeling

Rude schreef:Stikstof wordt gekoelt door het eerst onder hoge druk te brengen en vervolgens snel te laten expanderen. Hierdoor koelt het af. Als je dit proces vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf vloeibaar.

Het wordt op temperatuur gehouden door goede isolatie.
Dat gebeurt als ik me niet vergis met de cascademethode (meer uitleg: google).

Wil je het nog kouder hebben, dan kan je vloeibare helium gebruiken; gaspunt -272.2 °C, en ik moet je er niet bij vermelden dat je max. tot -273,15°C raakt... Helium raakt echter niet zo eenvoudig vloeibaar (niet met cascademethode), en is dus veel duurder. Wetenschappers waren dan ook verheugd supergeleiders te vinden met een werkingspunt boven het damppunt van stikstof (zodat het goedkopere stikstof gebruikt kon owrden).
???

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Extreme koeling

Dat helium duurder is dan stikstof is duidelijk:

stikstof kost ongeveer 25ct per liter (waarschijnlijk minder)

en helium ongeveer E 10 per liter (daarom wordt het bij ons in het gebouw ook gerecycled)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Extreme koeling

Cyclonist schreef:Je kunt de pc koelen door een koperen buis te monteren op de processor,

tussen processor/koelbuis wat koelpasta doen, en dan de buis vullen met vloeibaar stikstof.
Ik weet niet hoe je het precies bedoelt, maar als je na het vullen de buis weer af wil sluiten heeft dat geen enkele zin: Vloeibare stikstof is niet per definitie koud, dat wordt het pas door verdamping (adiabatische expansie). Een cyclinder gevuld met vloeibaar gas is immers ook niet koud; dat wordt deze pas wanneer je de kraan open zet (en dan nog alleen bij de plaats waar het gas verdampt).

Wanneer het de bedoeling was om de buis open te laten, dan is de oplossing nog steeds niet ideaal: om te beginnen moet je nooit te plotseling koelen (hierboven schreef iemand al op een dergelijke wijze iets kapot te hebben gemaakt: door plotseling koelen treden intern in een materiaal spanningen op waardoor barstjes ontstaan). Nog een probleem is dat de stikstof tamelijk snel verdampt, en je dus bij moet blijven vullen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 582

Re: Extreme koeling

Miels schreef:
Cyclonist schreef:
Je kunt de pc koelen door een koperen buis te monteren op de processor,

tussen processor/koelbuis wat koelpasta doen, en dan de buis vullen met vloeibaar stikstof.
Ik weet niet hoe je het precies bedoelt, maar als je na het vullen de buis weer af wil sluiten heeft dat geen enkele zin: Vloeibare stikstof is niet per definitie koud, dat wordt het pas door verdamping (adiabatische expansie). Een cyclinder gevuld met vloeibaar gas is immers ook niet koud; dat wordt deze pas wanneer je de kraan open zet (en dan nog alleen bij de plaats waar het gas verdampt).

Wanneer het de bedoeling was om de buis open te laten, dan is de oplossing nog steeds niet ideaal: om te beginnen moet je nooit te plotseling koelen (hierboven schreef iemand al op een dergelijke wijze iets kapot te hebben gemaakt: door plotseling koelen treden intern in een materiaal spanningen op waardoor barstjes ontstaan). Nog een probleem is dat de stikstof tamelijk snel verdampt, en je dus bij moet blijven vullen.
Een buisje gevuld freon (welk type weet ik niet 1,2,3)zou het goed doen, de vloeistof verdampt en zal aan het andere eind weer koelen en vloeibaar worden.

Zo kan warmte snel worden afgevoerd.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 84

Re: Extreme koeling

wombat schreef:Stikstof wordt door corus gemaakt of een bedrijf dat op het corus terein staat.

Ze maken zuurstof door lucht samen te persen en te koelen.  Door dat proces te herhalen kan de lucht op -180 gr.C. gekoeld worden.

Tijdens dit proces scheiden ze de zuurstof af. Die gebruken ze om de koolstof en zwavel uit het ijzer te oxideren. (het oxistaalproces)

Het stikstof is een bijproduct.
Bij Corus op het terrein staan inderdaad een aantal fabrieken voor de (cryogene) productie van stikstof, zuurstof en argon. (de 3 hoofdbestanddelen van lucht)

Corus maakt het inderdaad niet zelf, dit wordt voor ze gedaan door LindeGas/Hoekloos.

In het kort werkt het als volgt. Na compressie tot 5 bar wordt de lucht gezuiverd. Dan wordt de lucht gekoeld. Hierna wordt de lucht geexpandeerd (mbv een turbine of een expansieklep). Hierbij onstaat vloeibare lucht.

Door deze vloeistof in een rectificatie kolom (meervoudige destillatie) te rectificeren kunnen we de lucht scheiden in zijn bestanddelen N2, O2, en Ar.

Het is mogelijk om deze producten gasvormig uit het proces te ontnemen (en aan het einde dus op te warmen en te comprimeren) maar het is ook mogelijk om een deel als vloeistof te produceren (en op te slaan in tanks)

De zuurstof wordt gebruikt bij de Hoogovens en in de Oxystaal fabriek. De stikstof is absoluut geen bijproduct. Ook dat wordt gebruikt.

Argon is ook een belangrijk product tegenwoordig (gasvormig en vloeibaar)

De vloeibare producten worden met vrachtwagens naar andere afnemers getransporteerd.

De vloeibare stikstof kan gebruikt worden voor koeldoeleinden. (bv grondvriezen, of productkoeling in de levensmiddelenindustrie, maar er zijn nog veel meer doeleinden)

Er zijn wel meer mogelijkheden om stikstof te produceren, maar dan gaat het alleen om gasvormige stikstof. Dat kan ook mbv membramen of doormiddel van PressureSwingAdsorbtie geproduceerd worden.

Er valt nog veel meer over te vertellen, maar dit is even in het kort het productieproces.

Groeten

Techneut

Reageer