Lactaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Lactaat

Hallo allemaal

Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen D-lactaat en L-lactaat zou iemand van jullie mij daar bij kunnen helpen want ik kan nergers vinden wat het verschil er tussen is

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lactaat

L-Lactaat is links draaiend en D-Lactaat is rechts draaiend.

Het verschil is dat ze elkaars spiegelbeeld zijn als je naar de chemische structuur kijkt.

Vaak heeft dit tot gevolg dat enzymen de ene vorm beter herkend dan de andere vorm.

Wat verder het verschil in biologische activiteit tussen deze twee stofjes is weet ik niet.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lactaat

De verschillen in afbraak door enzymen bestaan wel, echter deze zijn vaak zo minimaal dat dit niets uit maakt. Zo is de hele 'rechtsdraaiende yoghurt is beter dan linksdraaiende yoghurt' (of was het net andersom) fabel dan ook een beetje nutteloos.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 590

Re: Lactaat

Nou Wouter , dat wil ik toch even nuanceren. Voor de mensen die meer dan 8 liter yoghurt per dag eten maakt het wel degelijk uit :wink:

L- en D-lactaat ofwel melkzuur is 2-hydroxypropaanzuur. Het tweede C-atoom heeft dus een ch2-groep, een H, een OH-groep en een COOH-groep. Vier verschillende zijgroepen betekent dat het een asymetrisch C-atoom is en dat het optisch actief is in een polarimeter. Als je dit hebt uitgezocht ken je al een aantal elementaire zaken van de stereochemie.

Bij melkzuur zijn de fysische eigenschappen dan wel ongeveer gelijk, bij andere stoffen is het verschil groter, zo is aspartaam zoet, maar zijn andersomdraaiende partner bitter van smaak. En beruchter is thalidomide ofwel softenon, het ene isomeer is relatief onschadelijk en als medicijn werkzaam, het andere veroorzaakt de bekende aangeboren afwijkingen als een zwangere vrouw het heeft gebruikt.

Reageer