Boeken over kwantummechanica

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 106

Boeken over kwantummechanica

kan iemand me een paar boeken aanraden over kwantum mechanica of de relativiteits theorie. liefst nederlands maar engels mag ook.

en als iemand E-boeken heeft zou die ze misschien willen opsturen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Boeken over kwantummechanica

Welk niveau zoek je? Student natuurkunde? hoger? lager?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Boeken over kwantummechanica

Voor kwantummechanica raad ik deze aan: Introduction to Quantum Mechanics - David J. Griffiths

ISBN: 0131244051

Erg goed geschreven..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Re: Boeken over kwantummechanica

"Introduction to Quantum Mechanics" is inderdaad een prima boek om mee te beginnen.

Maar het ligt wel een beetje aan je voorkennis, je hebt om deze stof goed te begrijpen wel wat (wiskundige) begrippen nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Boeken over kwantummechanica

en om dat soort boeken goed te kunnen begrijpen, welke boeken e.o. dingen zou ik goed moeten begrijpen of beheersen. misschien zijn daar wel site's voor die jullie weten

Re: Boeken over kwantummechanica

Om daar een zinnig antwoord op te kunnen geven zou het makkelijk zijn als we je uitgangspositie kennen. Wat voor wiskundige voorkennis heb je?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Boeken over kwantummechanica

Op Universiteit Leiden moet je eerst 2 pittige wiskunde vakken halen, oftewel een boek calculus van 5cm breed doorploegen! Als je vwo wiskunde b 1,2 ruim kan halen (7 of hoger) dan is het te doen! Even zoeken welk calculus boek ik heb gebruikt...

Dit boek:
Calculus

James Stewart  

Concepts and Contexts  

Afbeelding

Adviesprijs: € 64,39

bol.com prijs:  € 57,95  

U bespaart: 10 %

3-4 werkdagen

Hardcover | 1.127 Pagina's(*) | UK Edition | 1999

ISBN: 0534359493
gevonden op www.bol.com.

(*) f*cking veel pagina's: bezint eer gij begint!!!

Griffiths' introduction to quantummechanics is inderdaad een goed boek. Bizar hoe de schrijver zoveel humor in zo iets abstracts weet te stoppen. Wel duur bij Bol.com:
Introduction to Quantum Mechanics

 David J. Griffiths

Afbeelding

bol.com prijs:  € 107,51  

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Boeken over kwantummechanica

ik ga aankomend jaar wiskunde b 1,2 doen dus ik de cijfers nog even afwachten

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Boeken over kwantummechanica

Ben blij dat je een boek hebt beste hallo1979. Want ik heb het alleen van dictaten en kleine nederlandse boekjes. Ga over een maand dat boek Calculus in Amerika kopen, zijn ze significant goedkoper.

Berichten: 16

Re: Boeken over kwantummechanica

ik ga volgend jaar ( september van dit jaar begin ik ermee) fysica doen aan de unif in diepenbeek , nu heb ik een vraag de wiskunde die we in dit jaar krijgen bestaat grotendeels uit het calculus boek nu is dit een degelijk boek voor het eerste jaar of is het niveau te hoog , te laag voro het eerste jaar , maw zeg me gewoon wat jevan dit boek denkt in een eerste jaar fysica

greetz X-Warrior

Berichten: 55

Re: Boeken over kwantummechanica

(Woops, dat van 'Gast' was mij bericht, ik vergat om in te loggen.)
DvR schreef:Voor kwantummechanica raad ik deze aan: Introduction to Quantum Mechanics - David J. Griffiths

ISBN: 0131244051

Erg goed geschreven..
Beetje oud, en zeker te duur voor zo'n volume, 400+ pagina's maar.

Ik zou gaan voor:

Als je het echt serieus wilt leren:

-Introduction to Quantum Mechanics (2nd Edition), $108 (http://snipurl.com/dtxa)

-Introductory Quantum Mechanics (4th Edition) $93 (http://snipurl.com/dtxe)

Als je gewoon meer informatie over het onderwerp wilt:

-The Quantum World : Quantum Physics for Everyone $17 (http://snipurl.com/dtxi)

-The New Quantum Universe $25 (http://snipurl.com/dtxl)

Ik koop trouwens al mijn boeken op Amazon, meestal veel goedkoper dan bol (ja, zelfs inclusief verzendkosten..!!)
sdfsgdsfh

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Boeken over kwantummechanica

Als je het echt goed wil leren, dan raad ik Modern Quantum Mechanics van wijlen J.J. Sakurai van harte aan (let op: dus niet "Advanced Quantum Mechanics" van de zelfde auteur, dat is echt een heel stuk moeilijker). Dit is een boek op hoog niveau, maar zit didactisch en fysisch gezien heel erg goed in elkaar. En ten slotte bestuderen we de quantummechanica omdat het zo leuk is en omdat we alles willen begrijpen, en niet omdat het makkelijk zou zijn... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Boeken over kwantummechanica

DvR schreef:Voor kwantummechanica raad ik deze aan: Introduction to Quantum Mechanics - David J. Griffiths

ISBN: 0131244051

Erg goed geschreven..


Ja, hij schrijft erg leuk, maar inhoudelijk is het dan weer iets minder. Daar verschillen de meningen erg over, maar ik kan eigenlijk het boek van Eugene Merzbacher wel aanraden.

Reageer