[Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

Stel ik heb 2 dezelfde electromagneten en plaats deze tegenover elkaar. Afhankelijk van de richting van de stroom die er doorheen wordt gestuurd trekken de elektromagneten elkaar aan of af.

Graag zou ik de aan/af stotingskracht tussen willen berekenen tussen de elektromagneten. Luchtweerstand en wriiving van het oppervlak waar de electromagneet op ligt mag worden verwaarloosd. De aan/af stotingskracht zal uiteraard afhankelijk zijn van de eigenschappen van de elektromagneten.Ik kan echter geen formules vinden voor deze berekening. Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: [Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

De formule is

F=k*(Q1*Q2)/r²

Hierin is

k de constante van Coulomb, 8.9876*10^-9 Nm²/C^-2

Q1en Q2 de ladingen van de magneten in Coulomb

r de afstand tussen de magneten in meter

Deze formule is ook wel bekend als de wet van Coulomb

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

Zeker weten ?

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: [Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

Zo heb ik de formule toch volgens mij 2 jaar geleden geleerd, maar kben voor de zekerheid gaan checken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Coulomb

Of sla ik dan twee dingen door elkaar en is de elektrische aantrekkingskracht neit gelijk aan de magnetische kracht tussen 2 polen, als het fout is, mijn excuses dan hiervoor..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

joren schreef:Zo heb ik de formule toch volgens mij 2 jaar geleden geleerd, maar kben voor de zekerheid gaan checken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Coulomb

Of sla ik dan twee dingen door elkaar en is de elektrische aantrekkingskracht neit gelijk aan de magnetische kracht tussen 2 polen, als het fout is, mijn excuses dan hiervoor..
Electrische kracht is niet gelijk aan de magnetische kracht. Twee magneten in elkaars magnetisch veld kun je ook beschouwen als een dipool in een magnetisch veld. De formule daarvoor was volgens mij (zo uit het hoofd):
\(\vec{F}=\vec{\nabla} (\vec{m} \cdot \vec{B})\)
De vergelijkingen tussen het magnetisch veld van een magneet en het dipoolmoment ken ik niet uit mijn hoofd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

F=k*(Q1*Q2)/r²
Wat in de elektrostatica geldt voor de kracht tussen elektrische ladingen geldt ook voor de kracht tussen magnetische ladingen of magneet-polen. Je moet de elektrische ladingen vervangen door de poolsterkte van beide magneten, aangeduid met m1 en m2.

De kracht tussen beide magneten bedraagt:

K = (1/(4.(pi).(mu))).(m1.m2/r^2) Newton

De veldsterkte H die een eenheidspool m ondervindt, bedraagt:

H = (1/(4.(pi)(mu))).(m/r^2) [A/m]

De inductie B bedraagt:

B = (1/(4.(pi))(m/r^2) [Wb/m^2]

Een pool met een poolsterkte van m [Weber] wekt een flux (flux) van m [Weber] op, dus:

(flux) = m [Weber]

Het magnetisch moment M = m.l waarbij m de poolsterkte in Weber is en l de lengte van de magneet of de poolafstand tussen de polen van de magneet.

Het magnetisch moment bedraagt dus: M = m.l

Het belang van het magnetisch moment blijkt duidelijk indien je een staafmagneet zo plaatst in een homogeen magnetisch veld met een veldsterkte H = 1 [A/m], dat de staaf-as loodrecht staat op de veldsterkte richting.

In dat geval is het MECHANISCHE MOMENT dat op de staafmagneet wordt uitgeoefend, gelijk aan het MAGNETISCHE MOMENT.

Is de afstand tussen tussen de pool en de plek waar de veldsterkte H optreedt, groot tov de lengte van de staafmagneet, dan geldt:

H = (1/(4.(pi)(mu))).(M/r^3) [A/m]

Als je de staafmagneten vervangt door een spoel waardoor een stroom loopt, met of zonder ijzerkern, dan wordt er een magneetveld opgewekt.

De veldsterkte H afhankelijk van:

- permeabiliteit

- stroomsterkte

- aantal wikkelingen

- spoellengte

- spoeldoorsnede

Van tal van spoelvormen is de veldsterkte H, de inductie B en de magnetische flux

(flux) te berekenen. De vorm en afmetingen van de spoel bepalen, welke formule je zal (kunnen) gebruiken. In deze formules worden dan bovenstaande parameters ingevoerd of omgewerkt.

Berichten: 2

Re: [Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

Beste mensen ik heb een vraagje.

K = (1/(4.(pi).(mu))).(m1.m2/r^2) Newton

de 'mu' waar staat deze voor?

met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Elektromagnetisme] Kracht berekenen tussen 2 elektromagneten

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer