[Mechanica] Hulp bij berekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

[Mechanica] Hulp bij berekening

Hi,

Hieronder staat een plaatje waarvan ik de maten in een formule in wil vullen. De lengte van r1 is te bepalen aangezien deze de afstand van punt 1 naar punt S is. Maar hoe kan ik nou r2 bepalen? Volgens het plaatje is deze namelijk nergens van afhankelijk. :roll:

Bedankt!

Afbeelding

Berichten: 46

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Iets met cosinusregel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Is dit alle informatie die je hebt? Heb je lengtes, hoeken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Dit is werkelijk alle informatie die ik heb. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

De lengte van r1 is te bepalen aangezien deze de afstand van punt 1 naar punt S is
Wat is dan het verband tussen punt 1 en S, waardoor je weet hoe lang r1 is? Want dat zie ik nog niet? :roll:

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Of is het zo dat de cirkel ronddraait, en punt S zich enige radialen geleden op punt 1 bevond? Of is het toevallig dat de afstand van 1 en S tot de rand van de cirkel gelijk lijken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

De lengte van r1 is te bepalen aangezien deze de afstand van punt 1 naar punt S is
Wat is dan het verband tussen punt 1 en S, waardoor je weet hoe lang r1 is? Want dat zie ik nog niet? :roll:

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Of is het zo dat de cirkel ronddraait, en punt S zich enige radialen geleden op punt 1 bevond? Of is het toevallig dat de afstand van 1 en S tot de rand van de cirkel gelijk lijken?
Het gaat om een ronde plaat. Op plek 1 wordt een kracht uitgevoerd. Dan kan je door middel van plaats S het moment op die plek berekenen. Dit is een plaatje direct uit een boek, maar het is erg onduidelijk. De formules voorzien ook geen extra informatie helaas.

Waarom is hij overigens verplaatst? Dit is geen huiswerk of practica vraag hoor. :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Op plek 1 wordt een kracht uitgevoerd.


in welke richting, en wat is het vaste (lees: draai-)punt van die cirkel??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Lijkt me een kruk/drijfstang?

Xander, je zegt in je eerste post dat je getallen wilt invullen voor de letters. Ik zie niet hoe dat zou kunnen met deze gegevens, maar je zou hem kunnen benaderen met de letters (het principe aangeven met formules).

Excuus voor het verplaatsen; het leek me typisch een huiswerkvraag. Ik zal hem doorkoppen naar het wiskundeforum..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Op plek 1 wordt een kracht uitgevoerd.
in welke richting, en wat is het vaste (lees: draai-)punt van die cirkel??
Sorry ik ben inderdaad erg onduidelijk. Het gaat om een plaat die van bovenaf wordt bekeken en aan de randen is ingeklemd. Zodra er een kracht van boven op punt 1 wordt gezet zorgt deze voor een indrukking van de plaat. Door middel van punt S is het moment op de plaat op ieder willekeurige plek te bepalen.

Helaas zie ik geen verband tussen punt S en de r2 waarde. Deze valt dus niet te bepalen. Ik heb de auteur van het boek waarin het staat ook al aangeschreven, maar ik verwacht niet snel antwoord.

Bedankt voor jullie gedult. :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Als punt 1 bekend is (?), dan is punt 2 ook bekend.

Denk aan pool en poollijn tov de cirkel.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Safe schreef:Als punt 1 bekend is (?), dan is punt 2 ook bekend.

Denk aan pool en poollijn tov de cirkel.


Ik zie dit voor het eerst en heb er nog nooit van gehoord. Ik heb even wat theorie opgezocht maar de methode is mij niet geheel duidelijk. Kan je het misschien wat specifieker uitleggen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Mechanica] Hulp bij berekening

Als je door een punt P buiten een cirkel C twee raaklijnen aan de cirkel C construeert, dan is de lijn p door de raakptn bepaald.

Men noemt P en p resp. pool en poollijn tov van C.

Als P op de cirkel ligt dan is p de raaklijn door P aan de cirkel.

Heb je een punt P binnen de cirkel dan ligt p buiten de cirkel en is als volgt te construeren:

-trek een lijn p' willekeurig door P, p' snijdt de cirkel C in twee ptn en construeer

de raaklijnen in deze twee ptn. Het snijpunt van de raaklijnen noemen we P'.

-herhaal deze constructie voor een tweede willekeurige lijn door P, dit geeft P''.

-De lijn p door P' en P'' is dan de poollijn van de pool P tov C.



Merk op dat dit niet lukt als P het middelpunt van de cirkel is.

Waar, denk je, ligt dan de poollijn?

In een gegeven situatie, zoals dit geval:

-trek door P de lijn m door het middelpunt van C.

-construeer de loodlijn q in P op m en snijdt deze met C.

-construeer de raaklijnen in die ptn aan C, deze snijden elkaar in Q op lijn m.

-construeer de loodlijn p in Q op m.

P en p en ook Q en q zijn dan weer resp pool en poollijn tov C.

Reageer