Wie wil zijn/haar verhaal kwijt over het studiehuis?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Wie wil zijn/haar verhaal kwijt over het studiehuis?

Ik ben op zoek naar mensen die het studiehuis hebben meegemaakt en daar wat over willen vertellen. Kun jij een beschrijving van jouw studiehuis geven?

Hieronder heb ik een aantal vragen waar ik graag een antwoord op wil. Je hoeft die niet precies te beantwoorden, maar die kun je gebruiken als richtlijn. De vragen staan in de tegenwoordige tijd, maar die moet je dus in de verleden tijd lezen.

Welk profiel volg je?

Welk extra vak doe je erbij?

Hoe is het lesrooster opgedeeld?

Moet je veel praktische opdrachten maken?

Moet je ook veel met anderen samenwerken?

Hoe word je beoordeeld? Wat vind je daarvan?

Tegenwoordig gaat het er vooral om dat leerlingen vaardigheden leren en minder om kennis. Dus meer hoe je leert ipv wat je leert. Vind je dat je meer met het leren van vaardigheden bezig bent (dmv praktische opdrachten) dan dat je kennis verwerft?

Kun je in uren ong. aangeven hoeveel tijd je besteedt aan:

Huiswerk?

Klassikale lessen van een docent?

Zelfstandig werken onder begeleiding van een docent?

Zelfstandig werken op school zonder begeleiding van een docent?

Conclusie: Word je veel zelfstandigheid toegekent of valt dat wel mee?

Vind je dat er weinig rekening gehouden wordt met de voorkennis die je hebt?

Vind je dat je soms in het diepe gegooid wordt? Dat je geconfronteerd wordt met te complexe probleemstellingen?

Leren moet plaatsvinden in leeromgevingen die zoveel mogelijk lijken op de werkelijke omgeving of op problemen die leerlingen buiten school tegen komen.

Herken je dit? Zo ja, kun je voorbeelden geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Wie wil zijn/haar verhaal kwijt over het studiehuis?

Als ik me niet vergis, zit ik nu in het studiehuis, ik heb er geen enkel probleem mee.

antwoorden:

Ik doe HAVO N&T met informatica.

ik ben gemiddeld om 3 uur uit, en begin ongeveer om kwart voor 10, weinig tussenuren.

Ik vind dat ik niet veel praktische opdrachten maak. Ik zou er wel meer willen maken zodat ik kan toepassen wat ik nou heb geleerd, maar je, we doen er één perhoofdstuk, en dat is eigenlijk wel genoeg.

Die praktische opdrachten doen we altijd in groepen, en huiswerk maken doen we ook vaak in de les, maar dan komt er alleen maar wenig van terecht.

Ja, we worden beoordeeld op hoe we onze proefwerken maken, en op onze verslagen, ik vind dat, de verslagen teweinig meetellen (ong 10% van totaal dacht ik) terwijl dit toch aangeeft of je de stof nou echt heb begrepen.

Opgavenmaken doe ik thuis nooit, dat is voor mij iets van 2 jaar geleden. Maar werkstukken krijgen bij mij voorrang, omdat we veel dingen moeten inleveren voor alle vakken. (boekverslagen, dossier opdrachten, handelings delen, presentaties, enz)

ik heb ongeveer 26 uur les in een lokaal met docent en al.

zelfstandig werken gebeurd ongeveer 7 uur van mijn lessen(veelsteveel, we kunnen de les beter leerzaam gebruiken en thuis huiswerk maken).

Bij ons op school zijn er geen uren ingelast om te gaan werken zonder docent, daar ben ik heel blij om.

Ik vind dus dat ik wel leer zelfstandig dingen te doen op school.

Verder heb ik "Ja" gestemd,mijn cijfers zijn goed, en ik heb veel tijd voor leuke dingen maar dat kan ook komen omdat ik op een leuke school zit.

Ik vind dat de lesmethodes goed zijn, ik sta nooit voor opgaves die ik niet kan maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Wie wil zijn/haar verhaal kwijt over het studiehuis?

Heb je ook een lijstje vragen voor docenten? Die zweven ook genoeg rond op dit forum...
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Wie wil zijn/haar verhaal kwijt over het studiehuis?

Welk profiel volg je?

Ik heb het profiel NG gevolgd op vwo niveau met als extra vakken wiskunde B2, sk2 en ec1

Hoe is het lesrooster opgedeeld?

Vaak redelijk volle dagen met af en toe een tussenuur

Moet je veel praktische opdrachten maken?

Nee dit viel mee, je moest hierbij wel samenwerken. Dit had ik liever wat vaker ziek gebeuren want dit blijkt op de universiteit zeer belangrijk te zijn.

Hoe word je beoordeeld? Wat vind je daarvan?

Beoordeling was per vaak verschilllen. Bij natuurkunde werd je bijvoorbeeld zeer streng beoordeeld en daar was ik toen niet echt blij mee. Achteraf is het wel goed geweest.

Vind je dat je meer met het leren van vaardigheden bezig bent (dmv praktische opdrachten) dan dat je kennis verwerft?

Dit is zeker waar. Zo kom je veel beter in de stof.

Kun je in uren ong. aangeven hoeveel tijd je besteedt aan:

Huiswerk?

Dit was niet veel. Alhoewel het profielwerkstuk in de 6e wel veel tijd in beslag nam heb ik voor de rest niet heel veel hoeven doen. Eigenlijk nooit veel meer dan een uur per dag.

Klassikale lessen van een docent?

Zowel klassikaal als zelfstandig werken. Zonder docent zelfstandig werken kwam nooit voor.

Conclusie: Word je veel zelfstandigheid toegekent of valt dat wel mee?

Op zich wel. Je moet in principe wel veel doen maar de keuze ligt bij jezelf of je dat ook doet. De controle was nooit zo streng. Als je echt niks uitvoerde merkt je dat vanzelf aan de cijfers.

Vind je dat er weinig rekening gehouden wordt met de voorkennis die je hebt?

Nee.

Vind je dat je soms in het diepe gegooid wordt? Dat je geconfronteerd wordt met te complexe probleemstellingen? Niet te complex. Wel complex maar dat maakt het juist uitdagend.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wie wil zijn/haar verhaal kwijt over het studiehuis?

Het is voor mij al weer een jaar of vijf terug, maar ik zal mijn best doen:

Welk profiel volg je? Natuur en gezondheid

Welk extra vak doe je erbij? Wiskunde B2, Aardrijkskunde (mocht geen wiskunde A :roll: )

Hoe is het lesrooster opgedeeld? Volgens mij redelijk goed, zo'n 30 uur per week met weinig tussenuren.

Moet je veel praktische opdrachten maken? Viel heel erg mee. Voor elk vak 1, plus een profielwerkstuk en enkele kleine opdrachten.

Moet je ook veel met anderen samenwerken? De opdrachten deden we vaak samen ja.

Hoe word je beoordeeld? Wat vind je daarvan? De schriftelijke toetsen werden objectief beoordeeld, maar bij de verslagen hing het er voor een groot deel ook vanaf hoe de leraren onder de indruk waren van je opmaak e.d.

Tegenwoordig gaat het er vooral om dat leerlingen vaardigheden leren en minder om kennis. Dus meer hoe je leert ipv wat je leert. Vind je dat je meer met het leren van vaardigheden bezig bent (dmv praktische opdrachten) dan dat je kennis verwerft? Wij hadden nog weinig faciliteiten om echt de dingen op te zoeken en uit te werken enzo, dus daarom werd nog vrij veel les gegeven.

Kun je in uren ong. aangeven hoeveel tijd je besteedt aan:

Huiswerk? 7

Klassikale lessen van een docent? 22

Zelfstandig werken onder begeleiding van een docent? 5

Zelfstandig werken op school zonder begeleiding van een docent? 1

Conclusie: Word je veel zelfstandigheid toegekent of valt dat wel mee? Valt heel erg mee.

Vind je dat er weinig rekening gehouden wordt met de voorkennis die je hebt? nee

Vind je dat je soms in het diepe gegooid wordt? Dat je geconfronteerd wordt met te complexe probleemstellingen? nee

Leren moet plaatsvinden in leeromgevingen die zoveel mogelijk lijken op de werkelijke omgeving of op problemen die leerlingen buiten school tegen komen.

Herken je dit? Zo ja, kun je voorbeelden geven? Dit zou wel moeten maar is niet gebeurd bij ons.

Het grote probleem was dat de school er gewoon nog niet klaar voor was. Wij waren de eerste lichting van het studiehuis en moesten met zo'n 1400 leerlingen 65 computers delen. De bibliotheek was ook niet om over naar huis te schrijven. Hierdoor ging men de stof behandelen van de tweede fase maar op de ouderwetse manier. Met hier en daar wel praktische opdrachten ja, maar vooral voor het in ons profiel nutteloze ANW en het weinig mensen boeiende CKV. Bah.

Toch was ik vrij goed voorbereid op de manier van werken op het HBO. Alleen schoot mijn kennis hier en daar toch behoorlijk te kort, niet in de minste mate door het gebrek aan wiskunde A.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 536

Re: Wie wil zijn/haar verhaal kwijt over het studiehuis?

Ik zit nu in VW06 en ben dus vrij binnenkort klaar.

Welk profiel volg je?Nat. Techn.

Welk extra vak doe je erbij?Biologie 1,2

Hoe is het lesrooster opgedeeld? 3 vd 5 dagen om 12.40 uit, verder veel tussenuren

Moet je veel praktische opdrachten maken?Nee

Moet je ook veel met anderen samenwerken?Nee

Hoe word je beoordeeld? Wat vind je daarvan?Alleen schoolexamens

Tegenwoordig gaat het er vooral om dat leerlingen vaardigheden leren en minder om kennis. Dus meer hoe je leert ipv wat je leert. Vind je dat je meer met het leren van vaardigheden bezig bent (dmv praktische opdrachten) dan dat je kennis verwerft? Nee

Kun je in uren ong. aangeven hoeveel tijd je besteedt aan:

Per week:

Huiswerk?.5

Klassikale lessen van een docent?5

Zelfstandig werken onder begeleiding van een docent?20

Zelfstandig werken op school zonder begeleiding van een docent?0

Conclusie: Word je veel zelfstandigheid toegekent of valt dat wel mee?Aardig

Vind je dat er weinig rekening gehouden wordt met de voorkennis die je hebt?Ja

Vind je dat je soms in het diepe gegooid wordt? Dat je geconfronteerd wordt met te complexe probleemstellingen?Nee

Leren moet plaatsvinden in leeromgevingen die zoveel mogelijk lijken op de werkelijke omgeving of op problemen die leerlingen buiten school tegen komen.

Herken je dit? Zo ja, kun je voorbeelden geven?Nee, ?

Reageer