[Natuurkunde]Videometen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Natuurkunde]Videometen

Weet iemand misschien waar ik ergens een programma kan downloaden om korte videos van een modelachtbaan mee te verwerken? Ik heb gehoord dat IP Coach 5 een dergelijk programma heeft maar dat is nergens te downloaden... Weet iemand van jullie misschien een ander programma wat ik thuis kan gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Natuurkunde]Videometen

Tadaa 1

Tadaa 2

Ik weet niet wat je wilt meten, echter een meetlat achter een dergelijke achtbaan geeft vaak al genoeg voer voor leuke berekeningen (old skool)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde]Videometen

Bij die eerste heb je een code van school nodig, maar mijn school heeft geen IP Coach. Met IP Coach 4 (2de link) kun je helaas geen videos verwerken.

Ik doe een drietal proefjes waarbij is versnellingen en snelheden met de computer wil bereken: een vrije val, een onderzoek naar de weerstand van een karretje (dus de vertraging berekenen) en de snelheid die het wagentje op het hoogste punt in een looping heeft. Bij de vrije val en de weerstand heb ik inderdaad een meetlat gebruikt, dus in principe heb ik voor die 2 proeven alleen maar een programma nodig dat de videos ''heel langzaam'' kan afspelen, weet iemand met welke speler dit eventueel mogelijk is? Het liefst had ik natuurlijk een programma dat de gegevens meteen in een tabel en grafiek zou kunnen zetten, mijn docent had me daarom geadviseerd IP Coach 5 te gebruiken maar dat is dus helaas nergens te vinden...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde]Videometen

ik zal morgen wel de onze school code vragen oke? dan PB ik je die wel.

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde]Videometen

ok bedankt. weet iemand anders misschien een speler die ik zolang kan gebruiken om de videos langzaam af te kunnen spelen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde]Videometen

langzaam ken ik niet, maar op veel spelers zit een beeld-voor-beeld functie. Nooit op gelet hoeveel tijd er dan tussen de beelden zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: [Natuurkunde]Videometen

ik zou zeggen 1/24 seconde
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde]Videometen

Niet noodzakelijk 1/24 seconde, ik kan me nog voorstellen dat 'ie een op de zoveel beelden laat zien in een beeld-voor-beeld functie. Weten doe ik het niet. Maar dat moet verder perfect te meten zijn door een video opname van een klok stap voor stap af te spelen....

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><

zojuist die functie op mijn videorecorder eens zitten bekijken, er zijn best wel meer dan zomaar een paar beeldjes uit een seconde film bij beeld-voor-beeld afspelen. Hoeveel weet ik niet. Ik heb zo gauw geen films bij de hand met een chronometer in beeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Natuurkunde]Videometen

Kan iemand me helpen met een eventueel een ander geschikt programma te vinden? De videofunctie op mijn camera maakt iets van 24 beelden per seconde inderdaad...

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde]Videometen

Volgens mij kun je op de site van het CMA een versiie van Coach 6 Lite downloaden.Ik weet het niet zeker, maar je hebt goed kans dat je hiermee ook kunt videometen. Als de versie enigzins werkt zoals Videometen in Coach 5 dan kun je zelfs aangeven hoeveel beeldjes je wilt meten.

Stel dat je 24 beeldjes per seconde hebt, dan heb je er 240 in een filmpje van 10 seconden.

Maar soms zul je zien dat je te meten object niet is opgeschoven in een volgend beeldje.

Je kunt dan zeggen : Ik wil 80 beeldjes, verdeelt over die 10 seconden. Coach kiest dan zelf die 80 beeldjes en houdt bij op welk tijdstip die staan.

Site : http://www.cma.science.uva.nl/Software/Coach6/index.html

Reageer