efficiëntie auto bij verschillende versnellingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 71

effici

Nu wordt er altijd gezegd dat in een hogere versnelling het brandstofverbruik lager is. Ik kan me daar tot op zekere hoogte in vinden. Ik snap dat je beter 60 km/h in de 5e versnelling kunt rijden dan in de 2e. Maar is de hogere versnelling altijd zuiniger dan de lagere versnelling? Ik kan me voorstellen dat een auto bij een snelheid van 20 km/h (of lager) in de vijfde vernsnelling de brandstof minder efficient verbrand dan in de tweede of derde versnelling. Is dit ook zo, is er een soort van omslagpunt in effientie bij verlaging van de snelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: effici

Het is een combinatie van een aantal factoren, die bepaalt hoeveel brandstof wordt verbruikt. Laten we van een 'ouderwetse' motor met carburateur en een kabeltje naar de gasklep uitgaan..

Verantwoordelijk voor de hoeveelheid brandstof die het beestje verbruikt:

de stand van de gasklep (of gasschuif)

het motortoerental

Als we de stand van de gasklep als constant aannemen, zal de motor steeds meer brandstof verbruiken naar mate het toerental stijgt (niet omdat het mengsel rijker wordt, maar omdat er meer mengsel wordt afgenomen).

Als je nu van een constant toerental uitgaat, waarna je meer gas geeft (stand van de gasklep), zal het verbruik ook toenemen omdat het mengsel rijker wordt.

Dit is wat je waarschijnlijk doet als je met een te laag motortoertal naar een hogere versnelling schakelt. In zulke gevallen is het dus maar de vraag of je op een lager verbruik uitkomt..

Waar het omslagpunt ligt, zou ik niet durven zeggen. Dat hangt ook van erg veel variabelen af (constructie van de motor), maar je kan wel zeggen dat je bij 2,5 tot 3 krpm gemakkelijk naar een hogere versnelling kunt schakelen (bij moderne benzinemotoren). Een versnelling hoger zal het verbruik lager uitkomen dan waar je vandaan kwam.. als je niet meer gas gaat geven om de lagere acceleratie (door een lager toerental) op te vangen.

'Moderne' motoren meten o.a.

- stand van de gasklep (hoe veel gas geef je)

- druk in het inlaattraject (functie van toerental en stand van de gasklep)

- motortoerental

- zuurstofconcentratie in de uitlaat (lambda-sonde)

- 'luchtmassameter' (vaak vlak na het luchtfilter)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer