robotica

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 588

robotica

hoi, beste forum-vrienden,

ik ben mij aan het verdiepen over productie van robot's armen, u weet wel, die machienarmen bij bevoorbeeld auto constructie.

mijn doelstelling op deze forum is:

-het mechanische principe: welk staal; kracht; enz..

-het pneuma/hydraulica gedeelte:

-elektronica/ het bestuursysteem:

-welke sensoren/detectie systemen

-....

maw, wat zou ik nodig hebben moest ik vandaag op morgen zo'n machine arm wil bouwen???

Afbeelding

Afbeelding

alles wat u weet, is welkom :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: robotica

1 dag is wel HEEL erg snel... Ik gok dat je toch zeker een week nodig hebt om een redelijk antieke te bouwen... (veronderstellend dat je geen speciaal gereedschap hebt of zo)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: robotica

Begin eens met het maken van een ontwerp. Wat wil je maken?

Bijvoorbeeld: wil je iets verplaatsen? Wat dan? Waarheen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 21

Re: robotica

De meeste jongens van een jaar of 14 weten het antwoord op jouw vragen: je koopt een "robotdoos" van Fishertechniek of van LEGO.

Zit je soms krap bij kas?

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: robotica

bij Knex hebben ze ook wel leuke speeltjes. Maar ik denk dat hij een echte robotarm wil maken, geen speelgoed... Dat is wel een pak ingewikkelder dan lego of knex.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: robotica

iets zelfs bouwen euh.. dat zou te duur zijn, denk ik. :wink:

daarbij, het is zekerlijk niet de bedoeling om iets 'zelf' te contrueren.

mijn bedoeling van deze topic was eigenlijk:

hoe werkt dat, welke software, enz.

bijvoorbeeld:

er moet een robotarm gemaakt worden, om een I-profiel te maken.of om iets punt te lassen.

Afbeelding

tot daar mijn "technische inzicht"

maar... de software :roll:

kan dat met plc of een betere versie?

een vraagje: zijn er mensen hier die ooit in contact gekomen zijn met dergelijke zaken?
een echte robotarm wil maken, geen speelgoed... Dat is wel een pak ingewikkelder dan lego of knex.
daar vreesde ik voor. zo'n zaken vindt je niet gemakkelijk op het internet hoor.

dergelijke kennis zijn nu eenmaal niet te koop. en ook op school of hogeronderwijs wordt daar zeer zuinig mee omgegaan, qua kennis. (industrie-geheim)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 582

Re: robotica

Phillip schreef:iets zelfs bouwen euh.. dat zou te duur zijn, denk ik. :wink:  

daarbij, het is zekerlijk niet de bedoeling om iets 'zelf' te contrueren.

mijn bedoeling van deze topic was eigenlijk:

hoe werkt dat, welke software, enz.

bijvoorbeeld:

er moet een robotarm gemaakt worden, om een I-profiel te maken.of om iets punt te lassen.

Afbeelding

tot daar mijn "technische inzicht"

maar... de software :roll:  

kan dat met plc of een betere versie?

een vraagje: zijn er mensen hier die ooit in contact gekomen zijn met dergelijke zaken?
een echte robotarm wil maken, geen speelgoed... Dat is wel een pak ingewikkelder dan lego of knex.
daar vreesde ik voor. zo'n zaken vindt je niet gemakkelijk op het internet hoor.

dergelijke kennis zijn nu eenmaal niet te koop. en ook op school of hogeronderwijs wordt daar zeer zuinig mee omgegaan, qua kennis. (industrie-geheim)
Er zijn of waren bouwdozen om pc-gestuurde boor/freesmachientjes te maken (bouwen)

Als je zoekt op internet denk ik wel dat je ze tegen kan komen.

De Stappenmotoren kan je met relatief eenvoudige electronica koppelen aan de pc en kan je bijv. een coordinaat laten aansturen.

Maar al met al een hoop werk. En voor al dat geknutsel heb je toch wel een klein werkplaatje nodig met een draai en frees machientje.

Gr,

henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: robotica

Afbeelding
'Voor' elk afzonderlijk hydraulische cilinder kan een draaiend mechanisme gemaakt worden, zodat de arm in meerdere richtingen meerdere mogelijkheden krijgt.

Het uiteinde van de arm zou meerdere kleinere hydraulische cilinders opeenvolgend 'vingers' kunnen nabootsen, zodat de arm meer 'gevoel' in de mechanische arm krijgt.

Vervolgens kan de software elke afzonderlijke beweging centraliseren in een bepaald systeem. Dat systeem moet trachten niets uit te sluiten, wat het constant aan verandering onderhevig maakt.

(om maar ergens te beginnen met die voortzetting)

Reageer