[Elektro]wisselspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 1

[Elektro]wisselspanning

waar kan ik info vinden over momentele waarde, maximale waarde,gemiddelde en effectieve waarde? kan iemand mij helpen aub?thnx :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektro]wisselspanning

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=21064

hier kom je waarschijnlijk al een heel eind :roll:

PS

gevonden met de googlezoeker rechtsbovenaan de pagina

:P zoekwoorden:

effectieve waarde wisselspanning
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektro]wisselspanning

De gemiddelde waarde van een wissel-spanning/wissel-stroom bedraagt: (2/pi) van de maximale waarde. De gemiddelde waarde wordt bepaald over een halve periode (T/2) en niet over een volledige periode (T) omdat de gemiddelde waarde over een volledige periode (T) nul (0) is.

De effectieve waarde van een wissel-spanning/wissel-stroom bepaal je over een volledige periode T. Omdat p=u*i of p = u^2/R en p = i^2*R, kom je bij een sinus-vormig veranderende spanning of stroom voor de effectieve waarde van u en i op U=Umax/SRT(2) en I=Imax/SRT(2).

Een wisselstroom met een waarde van 6A (Effectief) is de waarde van de wisselstroom die overeenkomt die evenveel warmte ontwikkelt in een weerstand als een gelijkstroom van dezelfde waarde. Hieruit volgt de relatie: I=Imax/SRT(2). De uitdrukking Square Root (SRT, SQRT) staat dus voor de WORTEL uit 2.

De verhouding tussen de gemiddelde en effectiefe waarde van een wisselspanning of stroom (met sinusvormig verloop) bedraagt dan:

U : Ugem = Umax/SRT(2) : (2/pi)*Umax = 1,11 : 1

De verhouding tussen de EFFECTIEVE en de GEMIDDELDE waarde van een sinusvormige wisselspanning of - stroom is dus 1,11.

De verhouding tussen EFFECTIEVE en GEMIDDELDE waarde wordt de VORMFACTOR = 1,11 genoemd.

De vormfactor speelt in de electrotechniek een belangrijke rol bij de berekening van wisselstroommachines en transformatoren. Als in de elektrotechniek gesproken wordt over een spanning - of stroomwaarde, dan wordt de EFFECTIEVE waarde bedoeld.

Om het gemakkelijk te vergelijken, bij benadering:

Ugem = 0,637 * Umax; Igem = 0,637 * Imax

U = Ueff = 0,707 *Umax; I = Ieff = 0,707 * Imax

Vormfactor: 0,707/0,637 = 1,11

De effectieve waarde van een stroom of spanning is alleen maar een rekenkundige waarde. Door meetinstrumenten wordt deze waarde direct aangegeven.

In de elektrotechniek hoeft voor de effectieve waarden geen subscribt eff te worden toegevoegd, dus geen Ueff of Ieff, dat wordt U en I. Dit zijn de effectieve waarden.

Berichten: 7.068

Re: [Elektro]wisselspanning

De gemiddelde waarde van een wissel-spanning/wissel-stroom bedraagt: (2/pi) van de maximale waarde.
Ik blijf van mening dat dit de gemiddelde waarde is van een gelijkgerichte sinusvormige wisselspanning. De definitie die jij gebruikt ben ik, zoals al eens eerder gezegd, nog nooit ergens tegengekomen (Ik heb het ook bij mijn schoonvader nagevraagd, die werkt op een electriciteitscentrale, en hij wist ook niet van het bestaan van "het niet echte gemiddelde").
De vormfactor speelt in de electrotechniek een belangrijke rol bij de berekening van wisselstroommachines en transformatoren.
Ik heb mijn studieboeken over deze dingen er nog eens op nageslagen, maar nergens komt de term vormfactor ter sprake.
Als in de elektrotechniek gesproken wordt over een spanning - of stroomwaarde, dan wordt de EFFECTIEVE waarde bedoeld.
Zo is het mij niet geleerd. Je moet altijd duidelijk maken over wat voor signalen je het hebt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektro]wisselspanning

...Ik blijf van mening dat dit de gemiddelde waarde is van een gelijkgerichte sinusvormige wisselspanning.
Dat komt toch op hetzelfde neer? Wimpie vertelt er expliciet bij dat je dezen waarde over een halve periode moet bepalen omdat je anders op 0 uitkomt.
Ik heb mijn studieboeken over deze dingen er nog eens op nageslagen, maar nergens komt de term vormfactor ter sprake.
Toch maakt dit begrip deel uit van elke elektro-opleiding.
Zo is het mij niet geleerd. Je moet altijd duidelijk maken over wat voor signalen je het hebt.
In de energievoorziening wordt de toevoeging eff nooit gebruikt, want het is voor iedereen die daarmee te maken heeft duidelijk dat het altijd over de effectieve waarde gaat.

Berichten: 7.068

Re: [Elektro]wisselspanning

Dat komt toch op hetzelfde neer?
Nee. Als ik iemand vraag om mij de gemiddelde spanning te vertellen verwacht ik dat ik "nul volt" als antwoord krijg. Wimpie beweert dat het antwoord pakweg 207 volt moet zijn.
Toch maakt dit begrip deel uit van elke elektro-opleiding.
Niet dus.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektro]wisselspanning

...Nee. Als ik iemand vraag om mij de gemiddelde spanning te vertellen verwacht ik dat ik "nul volt" als antwoord krijg. Wimpie beweert dat het antwoord pakweg 207 volt moet zijn.
Ik neem even de vrijheid om te vertellen dat je wel een beetje eigenwijs bent. Nog eens in de herhaling: Wimpie zegt dat hij de gemiddelde waarde bepaalt over een halve periode. Jij zegt dat je de gemiddelde waarde moet bepalen over de gelijkgerichte spanning. En ik beweer dan: dat komt op hetzelfde neer, je krijgt in beide gevallen dezelfde factor tussen de topwaarde en de gemiddelde waarde.

Berichten: 7.068

Re: [Elektro]wisselspanning

Ik neem even de vrijheid om te vertellen dat je wel een beetje eigenwijs bent.
Dat mag, en dat is waarschijnlijk ook zo, maar die uitspraak baseer je op een verkeerde interpretatie van wat er gezegd wordt (zie beneden).
Nog eens in de herhaling: Wimpie zegt dat hij de gemiddelde waarde bepaalt over een halve periode. Jij zegt dat je de gemiddelde waarde moet bepalen over de gelijkgerichte spanning.
Nee. Ik zeg dat Wimpie de gemiddelde waarde van een gelijkgerichte sinus aan het bepalen is. Ik zeg dat de gemiddelde waarde over de hele periode bepaald moet worden en dat die bij een sinus zonder offset dus nul is.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektro]wisselspanning

In de opleiding Elektrotechniek op MBO, HBO en Universitair niveau is dit standaard kost. Het begrip gemiddelde waarde van een sinusvormige wisselspanning of -stroom wordt daarbij - niet zonder reden - uitgebreid behandeld. Ook bij de opleidingen voor radiozendamateur (zie ARRL handboeken) kom je de uitleg tegen.

Ik heb al aangegeven dat wiskundig gezien de gemiddelde waarde van een sinusvormig veranderende spanning of stroom nul is.

Ook in situaties waarbij je niet over gelijkgerichte spanningen of stromen praat, moet je de berekening over een halve periode T/2 uitvoeren. Dat doen we omdat we in de praktijk met situaties te maken hebben waarbij installaties, werktuigen en meetinstrumenten, waarbij de gemiddelde waarde van de spanning of stroom bepalend is en niet de effectieve waarde.

Mensen kunnen het gemiddelde van een integraal van een sinusfunktie over een periode uitrekenen. Nog beter is het als je weet onder welke omstandigheden je bij integratie welke randvoorwaarden voor de integratie moeten worden gebruikt. Uit het kiezen van de randvoorwaarden voor integratie blijkt n.l. om je de natuurkundige- en/of technische betekenis begrepen hebt, en dat in de wiskunde correct weet toe te passen. Er zijn heel veel mensen die met formules smijten, maar formules te pas en te onpas gebruiken in verkeerde situaties.

Ja de "gemiddelde waarde"kan je bepalen in geval van gelijkrichting, maar ook in tal van andere toepassingen waarbij van gelijkrichting geen sprake is.

Berichten: 7.068

Re: [Elektro]wisselspanning

In de opleiding Elektrotechniek op MBO, HBO en Universitair niveau is dit standaard kost.
Ik kan je garanderen dat het op in ieder geval 1 universiteit (Twente) niet standaard kost is.
Dat doen we omdat we in de praktijk met situaties te maken hebben waarbij installaties, werktuigen en meetinstrumenten, waarbij de gemiddelde waarde van de spanning of stroom bepalend is en niet de effectieve waarde.
Onzinnig argument. Er zit volgens jou immers een vaste verhouding tussen deze twee.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektro]wisselspanning

Onzinnig argument. Er zit volgens jou immers een vaste verhouding tussen deze twee.
Die vaste verhouding is afhankelijk van de golfvorm.

Voor een sinus of een rechthoekige of driehoekige golfvorm krijg je verschillende factoren.

Berichten: 7.068

Re: [Elektro]wisselspanning

Die vaste verhouding is afhankelijk van de golfvorm.


Dat hoef je mij echt niet uit te leggen. Het probleem hier is dat we het niet eens zijn over een definitie, namelijk de definitie van de gemiddelde spanning als het gaat om een sinusvormige wisselspanning. Wimpie beweert dat wat hij de gemiddelde spanning noemt de gemiddelde spanning is en ik beweer dat wat hij de gemiddelde spanning noemt de gemiddelde absolute spanning is.

Berichten: 2.589

Re: [Elektro]wisselspanning

waar kan ik info vinden over momentele waarde, maximale waarde,gemiddelde en effectieve waarde? kan iemand mij helpen aub?thnx


Hier een mooie site http://www.meettechniek.info/index.html

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektro]wisselspanning

EvilBro --- een beetje student doet wat onderzoek en komt er dan achter waarom bij een wisselspanning die een sinusvormig verloop heeft, in een aantal situaties, de halve periode T/2 gekozen wordt om de gemiddelde waarde van spanning of stroom te bepalen. Ik heb aangegeven waar de definitie die ik gegeven heb vandaan komt en waarom. Dat een moderne student daar geen kaas van heeft gegeten, is m'n allerdaagse ervaring, dus daar kijk ik niet van op. Het feit dat navraag door jou bij anderen geen bevestiging oplevert, zegt op zich heel weinig.

Als je boeken vanaf 1900 tot de dag van vandaag erop naslaat, dan kom je de beide definities zoals ik die gegeven heb, gewoon tegen. Het is allemaal heel simpel en vanzelfsprekend. De gemiddelde waarde van een zuiver sinusvormige spanning of - stroom is of 0 of (2/(pi)) x de maximale waarde van spanning of stroom.

Dat je bij een sinusfunktie bij integratie over een volledige sinusperiode op 0 uitkomt en dat de gemiddelde stroom- of spanningswaarde dan 0 is, is dus logisch. Even logisch is het om om praktische redenen die met meettechniek, gelijkrichting , krachtwerktuigen en krachtinstallaties te maken heeft om niet de effectieve waarde maar de gemiddelde waarde van een stroom en spanning in een aantal specifieke situaties te gebruiken. Die gemiddelde waarde wordt over T/2 bepaald of over de gehele periode T, waarbij beide halve perioden 2x T/2 als positieve waarde (dus niet algebraïsch) bij elkaar worden opgeteld. De toepassing van gemiddelde waarde en de definitie van de gemiddelde waarde van de wisselspanning of stroom geven al een indicatie waarom deze waarden gebruikt worden.

Door ontwikkelingen m.n. in de meettechniek worden er andere meetinstrumenten dan vroeger gebruikt. De werking is vaak niet meer gebaseerd op de gemiddelde waarde van een gemeten spanning of stroom. Omdat er een vaste relatie (vormfactor tussen effectieve en gemiddelde waarde voor een wisselvormige spanning bestaat) kan een mechanische meter geijkt worden in effectieve waarden. Het mechanisme van de meter werkt echter op gemiddelde krachten (Lorentz kracht). Een soortgelijke verhandeling kan je houden over het ontwerpen van turbines, generatoren en motoren. Ook hier spelen ontwikkelingen een rol, waardoor de noodzaak om met gemiddelde waarden te werken voor een sinusvormige spanning of stroom, minder wordt. In de elekrotechniek, electronica en meettechniek worden de begrippen nog steeds gehanteerd, zij het minder.

Dit verandert niet het antwoord op de vraag van topic starter.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektro]wisselspanning

Bert F schreef:Hier een mooie site  

http://www.meettechniek.info/index.html
Waarbij alleen behandeld wordt de gemiddelde waarde over een hele periode ....

Er zijn tal van andere websites waarin ongetwijfeld ook de vormfactor 1,11 aan de orde gesteld wordt. Dat is niet voor niets, dat de gemiddelde waarde over een periode T/2 gehanteerd wordt, nl om te voorkomen dat het antwoord over een volledige sinusvormige periode 0 zou zijn.

Reageer