[ANW] Gentherapie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[ANW] Gentherapie

Volgende week heb ik een debat over gentherapie voor ANW. Ik had echter nog een paar vraagjes waar ik niet uitkwam. Samen met een vriend moet ik oa deze stelling aanvallen: Gentherapie biedt een blijvende oplossing voor bestrijding van erfelijkheidsziekten.

Heeft iemand hier goede argumenten voor? Ik heb er diverse gevonden tijdens mijn voorbereiding. Eentje hiervan was:

Een nog niet ontdekt virus kan zich over bv. 2 generaties openbaren waardoor duizenden mensen kunnen sterven.

Dit geldt voor kiembaangentherapie, maar weet iemand of dit bij somatische gentherapie ook ter sprake is? Dus wanneer iemand gebruik maakt van somatische gentherapie of er kans is dat er bij zijn kinderen/kleinkinderen een virus kan openbaren waarbij zij kunnen sterven en hun omgeving.

Ook had ik als argument dat er al meer dan 600 schadelijke gevallen met ernstige bijwerkingen bekend zijn.

Zijn deze bijwerkingen ook schadelijk voor hun omgeving of alleen voor de desbetreffende persoon? Weet iemand enkele voorbeelden hiervan? Zelf kwam ik leukemie tegen, maar meer ook niet...

Uit de rest van de stellingen ben ik aardig gekomen alleen zocht ik nog wat argumenten voor deze stelling.

Wie kan mij helpen?

Simon

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [ANW] Gentherapie

De nadelen die je nu opnoemt komt alleen omdat de techniek nu nog in de kinderschoenen staat. Er wordt druk aan gewerkt om gentherapie goed werkend te krijgen.

Hier is een leuk stukje over gentherapie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gentherapie

Reageer