[Archeologie]grafietstift?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

[Archeologie]grafietstift?

Is er iemand die kan vertellen wat onderstaand voorwerp voorstelt en waarvoor het heeft gediend?

Afbeelding

Er is me al verteld dat het als kern van een spoel of antenne dienst heeft gedaan. Het voorwerp is gevonden in de grond en kan uit de jaren 40, 50 of 60 van de 20e eeuw zijn denk ik.

De afmeting is ongeveer gelijk als een potlood.

De kern is grafiet met daar omheen een dunne (nog geen mm) koperen mantel

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Archeologie]grafietstift?

Na wat gegoogeld te hebben ben ik er achter gekomen dat grafiet vaak wordt gebruikt om materialen die men in vloeibare toestand wil bewerken minder stroperig te maken, dus makkelijker te bewerken.

Je moet dan denken aan glas en aan gietijzer.

Het kan dus goet zijn dat de staaf werd gebruikt in een ijzersmelterij of glasblazerij.

Komen we bij het punt van het koperlaagje:

ik weet eigenlijk niet of dat grafiet erg handelbaar is en ik denk ook dat grafiet reageert met zuurstof (in de lucht) om koolzuur te maken.

Grafiet is puur koolstof in een 6-hoekige kristallijne structuur.

Het koperlaagje dat er op zit kan dus goed als bescherming zijn, verpakking. Maar is het dan niet ontzettend vervelend om het van het koper te ontdoen?

Nee, zoals men weet heeft koper een vrij laag smeltpunt (1356 K), grafiet echter vrij hoog (3823 K). Het koper is dus allang gesmolten en ervan afgedrupt voordat de grafiet begint te smelten, in vloeibare fase wordt het dan bij het vloeibare ijzer gevoegd zodat het beter te bewerken is.

Ik denk dan ook dat het van een ijzergieterij komt. Zoals wel een beetje blijkt uit de foto is de punt van het voorwerp al eerder gesmolten dus daarmee kan ik het wel aan het rechte eind hebben.

Moet wel zeggen dat ik zoiets nog nooit heb gezien en ook echt niet weet of het wel goed is. Maar zoals Sherlock al zei: "Deduction, deduction, my fair Watson" 8)

Berichten: 2

Re: [Archeologie]grafietstift?

Het zou kunnen dat het werd gebruikt als toevoeging in een vloeibaar ijzerbad, het klinkt erg aannemelijk.

Bedankt voor het antwoord, misschien dat er nog meer reacties op dit onderwerp komen.

:wink:

Re: [Archeologie]grafietstift?

Dit is de staaf van een koolspits lamp deze werd in de tweedewereld oorlog gebruikt in zoeklichten om vliegtuigen te verlichten zo dat men er goed op richten kon.

pukkie.

Reageer