F1 en downforce, rijden tegen plafond
- Moderator
- Berichten: 51.273
F1 en downforce, rijden tegen plafond
De stabilisatorvleugels van Formule 1 en Indy-wagens creeëren een zo sterke downforce dat deze bij voldoende snelheid beduidend groter wordt dan de zwaartekracht, waardoor een F1 wagen tegen het plafond kan rijden.
Dit zou gefilmd zijn. Ik moet dat filmpje hebben, want mijn 3VMBO jongens vinden het schitterend, willen ineens opletten bij een hoofdstuk over krachten, maar geloven me nog niet zo. Voorrekenen helpt niet, ze moeten het ZIEN.
Ik kom zelf niet door al die F1 sites heengegoogled, ik mis waarschijnlijk een cruciale vakterm of zo.
Wie kan mij helpen aan links, contacten, zoektermen, whatever, als het maar mogelijk naar dat filmpje leidt....
Dit zou gefilmd zijn. Ik moet dat filmpje hebben, want mijn 3VMBO jongens vinden het schitterend, willen ineens opletten bij een hoofdstuk over krachten, maar geloven me nog niet zo. Voorrekenen helpt niet, ze moeten het ZIEN.
Ik kom zelf niet door al die F1 sites heengegoogled, ik mis waarschijnlijk een cruciale vakterm of zo.
Wie kan mij helpen aan links, contacten, zoektermen, whatever, als het maar mogelijk naar dat filmpje leidt....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 17.659
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Ik weet precies welke je bedoeld, ik ga eens helpen zoeken.
Wel een keivet (vergeef me de term) filmpje trouwens
-edit-
Ik bedenk me zojuist, volgens mij is het een trucage filmpje. De brandstoftoevoer zou niet werken als je ondersteboven rijdt...
Wel een keivet (vergeef me de term) filmpje trouwens
-edit-
Ik bedenk me zojuist, volgens mij is het een trucage filmpje. De brandstoftoevoer zou niet werken als je ondersteboven rijdt...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
- Jimi Hendrix -
- Berichten: 3.151
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Even gezocht samen met een vriend die Formule1 freak is:
http://www.avans.nl/smartsite.shtml?ch=TXT&id=11160
het was een 1 april-grap van Mclaren, maar als je het laat zien, geloven je leerlingen het vast
onze voorlopige conclusie: het kan in theorie, maar het is nooit bewezen, helaas
http://www.avans.nl/smartsite.shtml?ch=TXT&id=11160
het was een 1 april-grap van Mclaren, maar als je het laat zien, geloven je leerlingen het vast
onze voorlopige conclusie: het kan in theorie, maar het is nooit bewezen, helaas
Appareo decet nihil munditia?
- Berichten: 17.659
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Maar waar staat het filmpje dan?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
- Jimi Hendrix -
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Een tipje van de sluier, of beter, een gezond, pragmatisch idee:
http://forums.atlasf1.com/showthread.php?t...goto=nextnewest
forumlid RDM:
Dankzij de tip van Lala (1-aprilgrap en McLaren) kon ik verder googlen, en weet ik inmiddels dat het inderdaad om een 1 aprilgrap van McLaren gaat, geplaatst in hun maandblad "Racing Line" van april 1998 of april 1999 (beide data worden genoemd), waarna ze in de editie van mei daarna hebben verteld hoe het werkelijk zat. Er zijn foto's van. Ik weet nog niet zeker of de foto's allemaal getruukt waren, of dat er daadwerkelijk een auto in een windtunnel tegen een plafond geplakt heeft gezeten.
Het filmpje van een ondersteboven voorbijscheurende bolide kunnen we wel schudden. Foto's, getruukt of niet, zou leuk zijn.
Wat is het beste F1 forum in Nederland waar ik een of andere fanaat zo gek zou kunnen krijgen om dat artikel uit Racing Line op de scanner te leggen ??
http://forums.atlasf1.com/showthread.php?t...goto=nextnewest
forumlid RDM:
Dat is een andere vraag.As an F1 car weighs only 600 kg incl. driver, and downforce generated can be far in excess of that, the maths is pretty straightforward to argue it can be done, beyond a given speed. The problem in carrying it out, apart from finding a willing driver, is locating a decent length (1 - 2 miles?) ceiling to drive upside down on, free of obstacles that for some bizarre reason has been suitably asphalted. Now, whether or not it is actually possible to asphalt upside down is, I suspect, a different question......
Dankzij de tip van Lala (1-aprilgrap en McLaren) kon ik verder googlen, en weet ik inmiddels dat het inderdaad om een 1 aprilgrap van McLaren gaat, geplaatst in hun maandblad "Racing Line" van april 1998 of april 1999 (beide data worden genoemd), waarna ze in de editie van mei daarna hebben verteld hoe het werkelijk zat. Er zijn foto's van. Ik weet nog niet zeker of de foto's allemaal getruukt waren, of dat er daadwerkelijk een auto in een windtunnel tegen een plafond geplakt heeft gezeten.
Het filmpje van een ondersteboven voorbijscheurende bolide kunnen we wel schudden. Foto's, getruukt of niet, zou leuk zijn.
Wat is het beste F1 forum in Nederland waar ik een of andere fanaat zo gek zou kunnen krijgen om dat artikel uit Racing Line op de scanner te leggen ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 31
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Gisternacht was er een computeranimatie op Discovery met een F1 kar tegen het plafond van een tunnel.
Maar denk eens na wat er gebeurt als er iets mis gaat ? Lekke band, motor valt uit (bijvoorbeeld door een haperende brandstoftoevoer, al is dat ook wel te ondervangen maar ik weet alleen niet hoe), vleugel breekt af, enzovoorts. Dan pleurt die F1 kar naar beneden en nadat de achterste vleugel aan poeder is gedrukt, is het hoofd van de coureur aan de beurt (die F1 karren hebben geloof ik niet echt een rolkooi, maar daar kan ik best naadt zitten). En hoe zou de coureur het vinden, zo ondersteboven hangend in z'n gordels ? Z'n voeten blijven niet fijn op de pedalen en het bloed stroomt naar z'n hoofd. Tevens zal z'n drinkfles uit z'n kar vallen ...
Maar denk eens na wat er gebeurt als er iets mis gaat ? Lekke band, motor valt uit (bijvoorbeeld door een haperende brandstoftoevoer, al is dat ook wel te ondervangen maar ik weet alleen niet hoe), vleugel breekt af, enzovoorts. Dan pleurt die F1 kar naar beneden en nadat de achterste vleugel aan poeder is gedrukt, is het hoofd van de coureur aan de beurt (die F1 karren hebben geloof ik niet echt een rolkooi, maar daar kan ik best naadt zitten). En hoe zou de coureur het vinden, zo ondersteboven hangend in z'n gordels ? Z'n voeten blijven niet fijn op de pedalen en het bloed stroomt naar z'n hoofd. Tevens zal z'n drinkfles uit z'n kar vallen ...
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.
Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.
Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.
Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.
Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.
- Berichten: 17.659
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Het is ook niet bedoeld als een praktisch iets he, meer zoiets van "het zou kunnen". En om die vleugels hoef je je niet druk te maken hoor. Formule 1 wagens zijn zo ontworpen dat als het over de kop slaat dat de coureur nooit met zijn hoofd de grond kan raken. De vleugels hebben daar niets mee te maken, het gaat hierbij om de neus en de kleine tipjes direct achter de cockpit.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
- Jimi Hendrix -
- Berichten: 691
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Gezien op discovery:
een racewagen zoog met een grote ventilator al de lucht onder de auto vandaan zodat de luchtdruk hem tegen de grond plakte waardoor hij sneller de bochten kon nemen.
Bij de 1e race won hij al en werd meteen verboden.
Deze wagen kan ook onderste boven rijden...
een racewagen zoog met een grote ventilator al de lucht onder de auto vandaan zodat de luchtdruk hem tegen de grond plakte waardoor hij sneller de bochten kon nemen.
Bij de 1e race won hij al en werd meteen verboden.
Deze wagen kan ook onderste boven rijden...
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
- Berichten: 1.450
Re: F1 en downforce, rijden tegen plafond
Bij welke snelheid hij onderste boven kan rijden weet ik niet maar zat toevalig laatst over deze auto te lezen en een mooie vinding was het wel. Het Brabham team beweerde destijds dat de fan alleen was voor motorkoeling, maar de auto ging ineens als een beest door de bochten.
http://www.forix.com/8w/fancar.html
Overigens wordt er natuurlijk nog wel heel veel gebruik gemaakt van het reguliere bodemeffect. Dat zal naast de vleugels, in mindere mate, ook zijn bijdrage leveren om aan het plafond te blijven plakken.
http://www.forix.com/8w/fancar.html
Overigens wordt er natuurlijk nog wel heel veel gebruik gemaakt van het reguliere bodemeffect. Dat zal naast de vleugels, in mindere mate, ook zijn bijdrage leveren om aan het plafond te blijven plakken.