[Wiskunde] Lift

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[Wiskunde] Lift

Ik maak een werkstuk over hoge gebouwen voor wiskunde.

Een deelvraag hiervan is : Hoelang doet een lift erover doet om boven te komen.

Maar ik weet alleen niet hoe snel een lift gaat, meestal is dit bij elke lift anders, maar is er een gemiddelde snelheid of iets? Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

Groete Frozen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Wiskunde] Lift

aub even de regeltjes lezen:

a) dit is huiswerk, aub naar huiswerkforum :P

b) dit is googlewerk, had je zelf kunnen proberen!! :roll:

Nou ik hier toch ben, een quote uit één van de vele hits voor:

:P google : ELEVATOR SPEED
I was just wondering if anyone can give me an approximate range of the speeds elevators travel. My physics class has asked and I don't know the answer, but I'd like to be able to give them a range so that we can discuss the implications of this.  

Thanks for any information you can provide.  

-- Pat Cannamela ([email protected]), September 23, 2002  

Answers

I assume you mean passenger elevators. 100 fpm to 1200 fpm. Usual increments are 100, 150, 200. 350, 500, 700, and 1000 fpm. Fred  

-- Fred Baltes ([email protected]), September 23, 2002.  

-----------------------------------------------------------------------

Some high-rise buildings also use 1,200, 1,400, and 1,600 feet per minute (fpm) contract speeds for shuttle car express service. A few specialty lifts reportedly reach 2,500 fpm.  

-- Don Vollrath ([email protected]), September 25, 2002.
De beantwoorders klinken in elk geval alsof ze weten waar ze het over hebben. Maar je kunt nog eens verder googlen.

dus keus genoeg................ :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Wiskunde] Lift

Geloof je het niet, neem dan zelf de proef op de som, meet de hoogte van een gebouw en de tijd die het duurt om met de lift bovenaan te komen, zo meet je de GEMIDDELDE snelheid.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: [Wiskunde] Lift

Voor zover mijn kennis reikt:

Personenliften-el.aangedreven hebben een snelheid van 0.63-1.6 m/sec afh.plaatsing machinekamer.Bij hydrol.aandrijving is de hefsnelheid 0.4-0.63 m/sec

Maar ik heb ook hogere snelheden gehoord en wel 10m/sec.en meer,zal wrs.in hoogbouw gebruikt worden!

Kan Googelen aanraden,mogelijk geven die dit soort details! :roll:

Berichten: 15

Re: [Wiskunde] Lift

Oke, sorry dat ik de regels niet gelezen heb, maar iig bedankt dat jullie toch even wilde reageren.

Re: [Wiskunde] Lift

Als we mogen veronderstellen dat er geen verschil is in de snelheid omhoog en de snelheid omlaag, dan is
\( t \geq \sqrt{2\frac{h}{g}}\)


waarbij h de hoogte is van het gebouw en g :P 9,1.

:P :P :roll:

Berichten: 237

Re: [Wiskunde] Lift

Je kunt het ook aantonen uit de formule van Torricelli :roll:

v = sqrt(2*g*h) (een heel leuk formule)
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 166

Re: [Wiskunde] Lift

Een van de snelste liften ter wereld zit in de Taipei 101, het hoogste gebouw ter wereld. De liften kunnen 60 km/h gaan en ze hebben ook dubbeldek liften, dus een lift met 2 etages! :roll:
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Re: [Wiskunde] Lift

=zweistein=- schreef:Je kunt het ook aantonen uit de formule van Torricelli :P  

v = sqrt(2*g*h)  (een heel leuk formule)
:roll:

Als die lift op en neer gaat kun je ook gebruik maken van de slingertijd
\(T = 2\pi\sqrt{\frac{h}{g}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Lift

Peterpan zullen we het weer iets serieuzer gaan aanpakken, ik denk dat de gemiddelde lift niet mooi harmonisch slingert en niet zoveel invloed ondervind van de zwaartekracht. (tenzij ik je intenties fout begrijp dan daarvoor mijn excuses)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 15

Re: [Wiskunde] Lift

Een van de snelste liften ter wereld zit in de Taipei 101, het hoogste gebouw ter wereld. De liften kunnen 60 km/h gaan en ze hebben ook dubbeldek liften, dus een lift met 2 etages! :roll:
De Taipei 101 komt wel voor in mijn werkstuk, dus iig bedankt voor die gegevens.(en het hoogste gebouw is de CN-Tower in Canada :P )

En voor peterpan. Voor zover ik weet betekend h hoogte en g valversnelling, ik heb geleerd dat de valversnelling 10 is. (eigenlijk 9,8 maar word in boeken afgerond.) maar wat bedoel je met "T>"? Is dat dan de snelheid?

Dus als ik die formule gebruik en de hoogte is 500 meter. moet ik dan gewoon de wortel uit 2x 500x9,1=95 m/s gedeeld door 3,6 = 26 km/h. ( Nu ben ik alleen niet zeker of ik die 95 wel moet delen door 3,6 of dat het keer was)

Zou dit moeten kloppen dan?

Berichten: 4.502

Re: [Wiskunde] Lift

m.i.:

St(afgelegde weg)=V0T(beginsnelheid)+.5* A*T^2 = dus hier 500 mtr.

A=Vernelling zwaartekracht is 9.81 m/sec^2 ,afgerond op 10 m/sec^2,

dus

500= beginsnelheid (=0) + .5*10*T^2 ofwel 5T^2, dus T^2= 100 en T=10 sec!

Dat is dus niet die lift (die dan naar beneden zou donderen volgens bovenstaande berekening in een luchtledige ruimte),die moet je berekenen met een gemiddelde snelheid,dus incl aanvangs-en afremsnelheid.

:wink:

Berichten: 15

Re: [Wiskunde] Lift

Oke, ik ben dom:P haha snap der niks van, kan het van gymnasion niveau terug naar vmbo/havo niveau:P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Wiskunde] Lift

Oke, ik ben dom
ONZIN
kan het van gymnasion niveau terug naar vmbo/havo niveau
natuurlijk. :roll:
Hoelang doet een lift erover doet om boven te komen.  

Maar ik weet alleen niet hoe snel een lift gaat, meestal is dit bij elke lift anders, maar is er een gemiddelde snelheid of iets?
Zoals je hebt gezien is r niet zoiets als dé gemiddelde stijg- of daalsnelheid van een lift. Ik denk dat je er slim aan doet om gewoon een waarde te kiezen. Ergens tussen de 100 fpm tot 1200 fpm. Gesteld dat er ruuwweg 3,3 voet in een meter gaan, zit je dus ergens tussen de 33 m/min en de 360 m/min. Ik zou zeggen pak voor de grap zo'n snelle lift. Makkelijk uitrekenen hoeveel snelheid in m/s die heeft.

volgende vraag: moet er ook nog een versnellingstraject en een vertragingstraject in je berekening inbegrepen worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 166

Re: [Wiskunde] Lift

Quyxz schreef:Een van de snelste liften ter wereld zit in de Taipei 101, het hoogste gebouw ter wereld. De liften kunnen 60 km/h gaan en ze hebben ook dubbeldek liften, dus een lift met 2 etages! :P
De Taipei 101 komt wel voor in mijn werkstuk, dus iig bedankt voor die gegevens.(en het hoogste gebouw is de CN-Tower in Canada :P )
Hmm, dat is meer een toren. :roll: Als je begrijpt wat ik bedoel. :P

Hier en hier de engelse versie is ook nog goede informatie te vinden. :P

Reageer