hitte vorming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 144

hitte vorming

Ik heb laatst iets gekregen: een plastic hoesje met een vloeibare doorzichtige substantie erin met een muntje. Als je het muntje knikt ontstaat er een chemische reactie waardoor de vloeibare substantie hard en wit wordt. Hierbij ontstaat veel warmte. Voor het hergebruik moet je het 5 min. in kokend water leggen.

De meesten zullen het wel kennen, maar mijn vraag was wat er nou in die reactie gebeurt en welke stof zit erin?!
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: hitte vorming

De stof kan ik geen naam geven.

Jou reactie die plaats vind als je het muntje "knikt" is exotrerm, je hoeft er geen energie in hoeft blijven te steken om het te laten verlopen, bij exoterm reacties komen er altijd? warte vrij. Verbranding is een exotherme reactie. Hierbij ontstaat/ontstaan dus nieuwe stoffen.

Als jij deze stoffen verwarmt heb je een endotherme reacties, je moet energie blijven toevoegen om de reacties te laten verlopen. Deze warmte word gebruikt om de reacactie weer ongedaan te maken, de reactie producten reageren weer terug naar hun oorspronkelijke stof. zo kun je het weer opnieuwe doen.

Energie technische gezien klopt het omdat de endotherme reactie energie omneemt (warmte energie)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: hitte vorming

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: hitte vorming

-slotje-
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gesloten