Milosevic

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 89

Milosevic

Gisteren was er een herhaling van tegenlicht, die ging over het proces tegen Milosevic, deze uitzending is ook online te zien op vpro.nl/tegenlicht.
Vorig jaar maakte programmamaker Jos de Putter voor Tegenlicht het opmerkelijke tweeluik "De zaak Milosevic", over de rechtszaak tegen Milosevic. De Putter bleef het niet onomstreden proces volgen en maakte een vervolg op de eerdere films. In "De zaak Milosevic vervolgd" is de verdediging aan zet. Het oordeel over de voormalige president van Joegoslavië lijkt nog steeds unaniem: Milosevic is schuldig en zal zich moeten verantwoorden voor zijn daden. Maar hoe sterk is de zaak?

De Putter spreekt in "De zaak Milosevic vervolgd" met Branislav Tapuskovic, een van de drie 'amici curiae', ooit door het tribunaal aangewezen om toe te zien op een eerlijk proces. Tapuskovic schreef onlangs met zijn twee mede-amici een aanbeveling aan  

het Hof om veel van de aanklachten en zeker de zware, zoals genocide en deportatie, wegens gebrek aan bewijs te laten vallen.  

 

Liet het tweeluik "De zaak Milosevic" vooral de aanklagers aan het werk zien, ondertussen staan we aan de vooravond van Milosevic' ronde. De verwachting is dat het proces in juli wordt voortgezet. In "De zaak Milosevic vervolgd" vertelt advocaat Ognanovic hoe de strategie van de verdediging van en door Milosevic er uit zal komen te zien. Verder een terugblik met de 'highlights' van de uitzendingen van vorig jaar (Tegenlicht 21 en 28 september 2003), aangevuld met de getuigenis van Lord Owen, die de verantwoordelijkheid van Slobodan Milosevic voor de misdaden in Bosnië betwijfelt
Je gelooft je ogen niet!!

Is de zaak tegen Milosevic wel zo sterk?
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Berichten: 89

Re: Milosevic

Kijk ook eens hier:

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/af...items/14185534/

Wat laten we ons toch weer voor de gek houden met zijn allen!!!
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Milosevic

Laten wij ons voor de gek houden of laat jij je voor de gek houden? Je baseert je op 1 bron, en die volg je meteen als zijnde de absolute waarheid. Alle andere bronnen liegen dan ineens volgens jou.

Sorry hoor, maar dit vind ik erg dom.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 89

Re: Milosevic

Laten wij ons voor de gek houden of laat jij je voor de gek houden? Je baseert je op 1 bron, en die volg je meteen als zijnde de absolute waarheid. Alle andere bronnen liegen dan ineens volgens jou.  

Sorry hoor, maar dit vind ik erg dom.
Zo Ger!

Je gaat maar gelijk op de persoonlijke tour! gezellig, maar waar maak je uit op dat ik deze bron aanhaal als zijnde de absolute waarheid, dit vind ik erg dom! Het is wel degelijk de moeite waard om die uitzending een keer te bekijken, als je dat gedaan hebt kunnen we eventueel een inhoudelijke discussie voeren, hetgene waar dit forum voor bedoelt is.
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Milosevic

Waar ik op doel is vooral jouw zinsnede
Wat laten we ons toch weer voor de gek houden met zijn allen!!!
Misschien bedoel je het niet als zodanig, maar dit impliceert iig dat je ervan overtuigd bent dat we voor de gek zijn gehouden, dus dat de Deichmann gelijk had en de rest van de wereld niet.

Als je het niet als zodanig bedoelde, dan neem ik mijn woorden terug en raad ik je aan je iets genuanceerder uit te drukken.

Maar inhoudelijk: Ik kan hier geen streams bekijken. Het artikel in je 2e post heb ik wel gelezen. Ik vind het een nogal gekleurd artikel. Daarnaast gaat het vooral om de vergelijking met de nazi-concentratiekampen, of die terecht is ja of nee. Op het eind wordt nog even (min of meer terloops) opgemerkt:
Toch zijn er talloze verklaringen vastgelegd waarin gesproken wordt verkrachtingen, mishandeling en verdwijningen in Trnopolje. Ook zijn er verhalen over moslims die werden neergeschoten als ze het terrein verlieten om op zoek te gaan naar eten.
Waarna meteen weer afgesloten wordt met:
Maar in de manier waarop de beelden over Trnopolje gepresenteerd werden aan de wereld, zat de intrinsieke vergelijking verborgen met de concentratiekampen van nazi-Duitsland
Daarnaast geeft de discussie over 1 kamp nmm geen enkele aanleiding tot een oordeel over de etnische zuiveringen die zeer zeker wel hebben plaatsgevonden onder leiding van Milosivic&Co.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Milosevic

[offtopic]

Ger en $tijn, willen jullie aub termen als "dom" achterwege laten? "minder verantwoord" lijkt me bijv. een betere woordkeuze.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Milosevic

Ok. Ik ga hier voor de term "minder goed doordacht".

En nog steeds geldt dat als ik $tijn's woorden anders heb geïnterpreteerd dan hij bedoelde ik het geheel terug neem.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 991

Re: Milosevic

persoonlijk vind ik dat een zeer beperkte kijk op de zaak.

Deichmann toont blijkbaar aan dat iemand met die afbeelding van trnopolje een loopje met de waarheid heeft genomen.

Om nu hieruit te concluderen dat milosevic onschuldig is en dat het tribunaal geen zaak heeft? Dat moslims zich ook misdragen hebben in Dretelj staat ook buiten kijf. Wat dit met de beschuldiging richting milosevic te maken heeft ontgaat me.

toch niet de redering "wat hij doet is erger dus ik ben onschuldig"

wel jammer dat er veel gesuggereert wordt en men hoofdzakelijk de emotionele tour opgaat in dit artikel.

Berichten: 89

Re: Milosevic

Bij het "wat zijn we voor de gek gehouden" doelde ik op het volgende punt:

Met de foto van de man achter prikeldraad word al dan niet bewust de suggestie gewekt dat er op de foto een concentratiekamp te zien is waar mensen als beesten zijn opgesloten, dit is echter niet het geval, het prikkeldraad lag juist om het veld heen waar de cameraploeg zich bevond, zoals je in het artikel kunt lezen, het was een vluchtelingenkamp. In de beelden die je ziet in de tegenlicht aflevering

zie je ook duidelijk dat de mannen kunnen gaan en staan waar ze willen, ze zitten helemaal niet gevangen daar.

De manier waarop ik dat zei was inderdaad minder doordacht, Ger, maar ik raad je echt aan om de video een keer te kijken!! Ik zeg niet dat het de waarheid is maar de zaken worden wel vanaf een geheel andere kant belicht en dat is vaak wel een "eye-opener" als je het mij vraagt.

Of het nu expres is gedaan of niet, de in mijn ogen onterechte vergelijking met een Nazi-kamp heeft wel het beeld van de westerse wereld op de zaak voor een groot deel bepaald; zo'n uitgemergelde man achter prikkeldraad doet uiteraard meteen denken aan WOII, en dus is er meteen sprake geweest van een Bad-guy/Good-guy scenario terwijl de zaken in werkelijkheid heel wat genuanceeder liggen.

Ik weet heus wel dat milosevic en co. niet voor niets in Den Haag zitten of nog gezocht worden maar ik wilde jullie alleen even wijzen op het feit dat deze documentaire bestaat en een geheel nieuwe kijk op de zaak werpt...
All we can learn from history is that we can't learn from history...

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Milosevic

Persoonlijk vond ik deze aflevering

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/af...items/18084264/

Veel opzienbarender!

Na het zien van deze aflevering heb ik sterk mijn twijfels of milosevic wel terecht werd beschuldigd van onder meer verantwoordelijkheid voor genocide en oorlogsmisdaden zoals etnische zuiveringen en deportatie.

Duidelijk kwam naar voren dat de getuigen van de rechtbank onbetrouwbaar waren. Kijk naar live beelden uit de rechtzaak en huiver.

Eerlijk gezegt komt het natuurlijk wel goed uit dat Milosevic niet meer is.
Kite high or stay low!

Reageer