[magnetisme] Twee magneten met ongelijke sterkte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

[magnetisme] Twee magneten met ongelijke sterkte

Hoi allemaal, :roll:

één van jullie wil mij vast wel helpen met mijn vraagje. (sorry als dit vraagje al eerder is geweest.)

Wat gebeurd er eigenlijk met twee magneten van ongelijke sterkte die bij elkaar worden gehouden. Blijft de kracht van de mageneten afzonderlijk het zelfde of wordt de zwakkere magneet juist sterker?

En zijn mogelijke veranderingen definitief.

Alvast heel erg bedankt jongens.

:P

Groetjes Avril02

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [magnetisme] Twee magneten met ongelijke sterkte

Als jij twee magneten met twee onglijke poolsterkten bij elkaarhoud met Noord en zuid naar elkaar gericht (dat ze elkaar aantrekken) dan zullen meer magnetischedomeinden in de zwakke magneet zich meer "richten". zodat de poolsterkte van de zwakkemagneet toeneemt.

Zo bedenk ik het

Berichten: 3

Re: [magnetisme] Twee magneten met ongelijke sterkte

Antoon schreef:Als jij twee magneten met twee onglijke poolsterkten bij elkaarhoud met Noord en zuid naar elkaar gericht (dat ze elkaar aantrekken) dan zullen meer magnetischedomeinden in de zwakke magneet zich meer "richten". zodat de poolsterkte van de zwakkemagneet toeneemt.

Zo bedenk ik het
Bedankt Antoon,

Dit klinkt inderdaad aannemelijk. Zelf dacht ik daar ook al een klein beetje aan. Ik was niet helemaal zeker, vandaar mijn vraag. maar twee weten meer dan één.

Wat denk je verder, zou de toename van de poolsterkte van de zwakkere magneet op den deur blijvend worden? Wanneer ze lang op elkaar inwerken.

groetjes Avril02

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [magnetisme] Twee magneten met ongelijke sterkte

als je ze voor eeuwig bij elkaar laat liggen verstrooien de magnetische domeinen en hou je geen resulterdende veldlijnen meer over

oftewel: Dan word het gewoon metaal

Het opbergen van magneten gebeurd wel altijd in de "aantrek" positie, zo blijft het het langste behouden.

Verder denk ik als je de magneten even bij elkaar legt, en je haalt de zwakke weg, dat deze iets sterker is geworden. maar ik weet zeker dat je dit niet kan meten. het richten van magneten gebeurd altijd als het ijzer vloeibaar is, dan is het makkelijk te polariseren. met een vaste magneet gaat dat heel moeilijk.

Berichten: 3

Re: [magnetisme] Twee magneten met ongelijke sterkte

Bedankt Antoon. Super.

Precies wat ik wilde weten. Helemaal top.

Groetjes Avril02

Reageer