[Wiskunde] Limiet bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 237

[Wiskunde] Limiet bepalen

Een lastige:

lim [ (x+3)*e^(1/(1+x)) - x ]

x->oo
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 128

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

Ik zou zeggen dat de limiet 0 wordt.

e^0 wordt 1 zeg maar

dus (3+x)*1 wordt oneindig groot en daar trek je oneindig groot vanaf dus 0?

zit ik zo ongeveer goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

Je kunt hem ook zo schrijven:
\(\lim_{x\rightarrow\infty}[x(e^{1/(1+x)}-1)+3\cdot e^{1/(1+x)}]\)
Nu gaat e1/(1+x) naar 1 dus dat rechterstuk wordt sowieso 3. Is alleen de vraag hoe hard e1/(1+x) naar 1 gaat in verhouding tot x[pijltje] :P . Hard genoeg, want de limiet is 4, maar even kijken welke afschatting je kunt gebruiken om dat te bewijzen :roll:

(edit) oh ja, je neemt gewoon
\(e^t=\sum_{n=0}^\infty\frac{t^n}{n!}\)
, oftewel
\(e^t = 1+t+\frac{t^2}{2}+\frac{t^3}{6}+\cdots\)
Als je dat invult in dat linker stuk van de limiet krijg je
\(x(1+\frac{1}{1+x}+\frac{1}{2(1+x)^2}+\frac{1}{6(1+x)^3}+\cdots-1) = \frac{x}{1+x}+\frac{x}{2(1+x)^2}+\frac{x}{6(1+x)^3}+\cdots\)
en daarvan gaan alle termen behalve de eerste naar 0, en de eerste wordt 1. Plus die 3 van hierboven maakt 4.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7.068

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

=zweistein=- schreef:Een lastige:

lim    [ (x+3)*e^(1/(1+x)) - x ]

x->oo
Ik zou het zo doen (maar of het helemaal mag...):
\(\lim_{x \rightarrow \infty} (x+3)e^{\frac{1}{1+x}}-x = \lim_{u \downarrow 0} (\frac{1}{u}+2)e^u-(\frac{1}{u}-1) = \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(e^u-1)+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(\sum_{n=0}^\infty\frac{u^n}{n!}-1)+2e^u+1\)
\(= \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} \sum_{n=1}^\infty\frac{u^{n-1}}{n!}+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} 1 + \sum_{n=2}^\infty\frac{u^{n-1}}{n!}+2e^u+1 = 1 + 0 + 2 + 1 = 4\)

Berichten: 237

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

Bedankt voor jullie hulp
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Berichten: 108

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

EvilBro schreef:
=zweistein=- schreef:Een lastige:

lim    [ (x+3)*e^(1/(1+x)) - x ]

x->oo
Ik zou het zo doen (maar of het helemaal mag...):
\(\lim_{x \rightarrow \infty} (x+3)e^{\frac{1}{1+x}}-x = \lim_{u \downarrow 0} (\frac{1}{u}+2)e^u-(\frac{1}{u}-1) = \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(e^u-1)+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(\sum_{n=0}^\infty\frac{u^n}{n!}-1)+2e^u+1\)
\(= \lim_{u \downarrow 0} \frac{1}{u}(\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} \sum_{n=1}^\infty\frac{u^{n-1}}{n!}+2e^u+1 = \lim_{u \downarrow 0} 1 + \sum_{n=2}^\infty\frac{u^{n-1}}{n!}+2e^u+1 = 1 + 0 + 2 + 1 = 4\)
Hoe ga je juist van
\(e^u\)
naar
\( (\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

Dat is 'de' (lees: een mogelijke, veel gebruikte) definitie voor de exponentiële functie.

Berichten: 108

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

Dus
\(e^u\)
=
\( (\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})\)
en meer zit er niet achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

Dus
\(e^u\)
=
\( (\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})\)
en meer zit er niet achter?
Het moet volgens mij wel vanaf 0 starten, zie onder andere Mathworld: Exponential function of Wikipedia: Exponential function

Berichten: 336

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

dreamz schreef:Dus
\(e^u\)
=
\( (\sum_{n=1}^\infty\frac{u^n}{n!})\)
en meer zit er niet achter?
Het moet volgens mij wel vanaf 0 starten, zie onder andere Mathworld: Exponential function of Wikipedia: Exponential function
Eigenlijk kun je vele* functies zo schrijven, in ieder geval sinus, cosinus, polynomen, en functies die bestaan uit vermenigvuldiging en delingen van die dingen.

Deze andere schrijfwijze het een Taylor polynoom, waar waarschijnlijk op internet genoeg over te vinden is. De truc van het taylor polynoom is te zeggen dat de functie op een klein stukje lijkt op een rechte lijn. Hij lijkt nog iets beter op een parabool, op een groter stukje. Een derde macht past eigenlijk wel beter, enz. Als je zo oneindig lang door gaat heb je de functie weer terug.

*) Volgens mij moeten alle afgeleiden eindig zijn ofzo, maar dat lukt wel met sinussen e.d.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 718

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

sirius schreef:Eigenlijk kun je vele* functies zo schrijven, in ieder geval sinus, cosinus, polynomen, en functies die bestaan uit vermenigvuldiging en delingen van die dingen.

Deze andere schrijfwijze het een Taylor polynoom, waar waarschijnlijk op internet genoeg over te vinden is. De truc van het taylor polynoom is te zeggen dat de functie op een klein stukje lijkt op een rechte lijn. Hij lijkt nog iets beter op een parabool, op een groter stukje. Een derde macht past eigenlijk wel beter, enz. Als je zo oneindig lang door gaat heb je de functie weer terug.

*) Volgens mij moeten alle afgeleiden eindig zijn ofzo, maar dat lukt wel met sinussen e.d.
Niet Taylor polynoom maar Taylor reeks (een polynoom heeft maar een eindig aantal termen).

Dat de afgeleiden bestaan is niet genoeg. De reeks moet convergeren. Bij ex is dat zo ongeacht de waarde van x.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

\(\lim_{x \rightarrow \infty} ((x+3)e^{\frac{1}{x}}-x) = \lim_{x \rightarrow \infty} (x(e^{\frac{1}{x}}-1)+3e^{\frac{1}{x}})=\lim_{x \rightarrow \infty} x(e^{\frac{1}{x}}-1)+3*\lim_{x \rightarrow \infty}e^{\frac{1}{x}}=\lim_{y \rightarrow 0}\frac{e^y-1}{y}+3=1+3=4\)


Opm:

-eerst x+1 in de noemer vervangen door x (immers x gaat naar oneindig).

-de laatste limiet is een standaardlimiet.

Re: [Wiskunde] Limiet bepalen

Pas de substitutie toe u = 1/(x+1) ofwel x = (1-u)/u.

Dat levert een simpele limiet op.

Reageer