van dubbele schakelaar naar enkele dimmer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

van dubbele schakelaar naar enkele dimmer

Hallo,

Ik heb een dubbele schakelaar met ingebouwd stopcontact.

Deze wil ik nu vervangen door een losse dimmer en los stopcontact. (Een combinatie ineen kan ik niet vinden.)

Ik gebruik één van de plafondlampen al jaren niet meer en voor de nieuwe lamp is een dimmer wensvol.

Het stopcontact vervangen werkt prima; blauwe en bruine draad.

De dubbele schakelaar vervangen door een enkele is ook geen probleem.

Ik sluit op de rode kant, de bruine draad aan en op de witte kant de gewenste zwarte draad.

De bruine draad komt hierbij vanaf het stopcontact via een kort extra draadje; net zoals het oorspronkelijk in de oorspronkelijke situatie was.

Ik heb deze enkele schakelaar geprobeerd omdat het met de dimmer niet wil lukken.

De dimmer heeft twee aansluitpunten. Ik heb bruin aangesloten op IN en zwart op LAMP.

Het werkt echter niet.

Heb ik een verkeerde dimmer? Doe ik iets verkeerd? Is er iets anders aan de hand?

En wat kan ik het beste doen met de overgebleven en dus ongebruikte zwarte draad?

Ik hoop dat iemand antwoorden heeft op deze vragen.

Richard

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: van dubbele schakelaar naar enkele dimmer

Mogelijk heb je de verkeerde zwarte draad gebruikt (er moeten er twee zijn, voor elke schakelaar/aansluitpunt een!), anders is de dimmer waarschijnlijk defect.

De overbodige zwarte draad kan je het beste laten zitten, je weet maar nooit wat je later wil en een nieuwe draad trekken kan een lastig werkje zijn. Isoleer de draad wel met tape, zodat eventuele ongelukken voor bent.

Berichten: 2

Re: van dubbele schakelaar naar enkele dimmer

Ik heb beide zwarte draden geprobeerd. :shock:

Ik heb de juiste nog eens gemarkeerd tijdens de test met de enkele schakelaar.

Kan er nog iets anders mis zijn?

Ik heb de zekering bekeken maar weet niet waaraan ik kan zie of ie kapot is. ;)

En als die nog in orde is dan zal het inderdaad wel een defecte dimmer zijn :?: :?:

Reageer