[elektriciteit] Ontvanger voor straling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 380

[elektriciteit] Ontvanger voor straling

je hebt radio en tv ontvangers,maar zijn er ontvangers om bv de hoge frequenties van gamma,rontgen,ultraviolet,licht,straling te ontvangen.

Kun je die straling opgevangen in z,n ontvanger ook als vermogen gebruiken om bv stroom mee optewekken in een trafo met weerstand
Stop de overbevolking

Re: [elektriciteit] Ontvanger voor straling

Ja voor elke frekwentie bestaat een ontvanger. Helaas zijn niet alle golven van het zelfde type, volgens mij tenminste. Gammastraling bv. heeft een erg duidelijk 'deeltjeskarakter' en kan met een antenne niet worden ontvangen.

Bij hoge frekwenties wordt bovendien de bruikbare antenne erg kort, bij FM-radio ( 100 MHz) nog zo'n 75 cm maar bij elke verdubbeling van de frekwentie halveert de antenne.

Voor licht zijn er halfgeleiders die alle taken overnemen: zonnecellen. En voor hogere en hardere straling zijn er eveneens ontvangers, meestal in de vorm van een transistor. Deze zullen zelden geschikt zijn om bruikbare energie op te wekken. Gelukkig maar dat zulke straling rondom ons niet zo algemeen aanwezig is!

Hoop dat dit ongeveer het antwoord is waar je naar vroeg?

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Ontvanger voor straling

Ik bedoel een ontvanger en zender zend en ontvangt per definitie elektrischeveld golven van een bepaalde frequentie.

Ik wil weten of hoge frequenties van elektrische velden gelijk worden aan quantum deeltjes zoals bv fotonen,omdat ze licht onder brengen in het elektromagnetisch spectrum met een bepaalde frequentie.

Wat ik me dus afvraag is licht in zijn energetische basis nu een elktrischeveld deeltje of is het energetisch anders van aard?

het zelfde vraag ik me af van elektronen wat is de energetische aard van elektronen zijn zij een elektrisch veld deeltjes van een bepaalde frequnetie?

Want als dat het geval zou zijn dan zou dat betekenen dat je met bv een radio zender radar of tesla coil een elektron en foton kan produceren.

En dat zou wel eens handig kunnen zijn.

Ik zou de vraag ook zo kunnen stellen hoe verhoud zich het elektrischveld tot quantum deeltjes?Zijn zij van de zelfde energetische natuur of niet?

Nu is het natuurlijk zo dat een bewegend potentiaal verschil van elektronen in een open geleider een elektrische golf uitzend,en dat de elektrischegolf weer voor een inductie zorgt en voor een bewegend potentiaal van elektronen in een geleider.

Je kunt dus zeggen dat een elektischveld de kracht is die een groep elektronen uitstraalt,en dat is natuurlijk niet hetzelfde,maar wat is het dan wel? :roll:

Want als het wel zo is dan is en elektron een partikel van een elektrischveld.
Stop de overbevolking

Reageer