[Chemie] pH berekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Chemie] pH berekeningen

Pff, ik heb me op deze oefening echt al scheel zitten kijken, want men uitkomst nooit goed uit :roll:
Je wil 3,0 liter oplossing maken met pH = 10,0.

Hoeveel liter NH3-gas moet je daartoe onder normomstandigheden oplossen?
Hopelijk kan iemand dat vandaag nog met een beetje uitleg over de berekening verduidelijken aan mij :P

(ik heb een klein beetje nota van die oefening maar kan gewoon niet volgen :P )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Chemie] pH berekeningen

Hopelijk kan iemand dat vandaag nog met een beetje uitleg over de berekening verduidelijken aan mij  
En daar kom je dan om 23.08 mee af??? lolbroek.

NH3(g) + aq --> NH4+ (aq) + OH- (aq)

pH=10 ==> pOH = 4 ==> [OH-]= 10-4 mol/L

daar wil je 3 L van maken, nodig dus 3.10-4 mol OH-

daarvoor is een identieke hoeveelheid ammoniakgas nodig.

1 mol gas neemt normaal een volume in van 22,4 L, dus zou 3.10-4 mol x 22,4 L/mol = 6,7 mL voldoende moeten zijn.

Voor mijn gevoel is dat wel heel weinig. Rekenfoutje? Ik zie zo gauw geen foutjes, maar het is al laat hè! :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Chemie] pH berekeningen

Het zit er wel dichtbij, ik typ vlug ff wat ik hier in m'n notities heb. (sorry dat het al zo laat is, ben al hele dag aan het werken en het begint zelf een beetje te irriteren :roll: )
\(NH_{3} + H_{2}0 <-> NH_{4}^{+} + OH^{-}\)
\(pH = 10 = 14-\frac{1}{2}(pK_{b} - \logc_{B})\)
Iemand die me dan kan uitleggen hoe ik precies aan \(c_{B}\) geraak?

Berichten: 237

Re: [Chemie] pH berekeningen

-pK(b) van NH3 kan je terugvinden in jouw boekje

-c(b) is de beginconcentratie van NH3

-pH = 10

Nu is er maar één onbekende in jouw vergelijking, dus kun je c(b) bepalen. je weet dat c = n/V ( c is berekend en V is ook gegeven) en zo kun je n bepalen
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

Reageer