[Natuurkunde] Snurkdetector

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Natuurkunde] Snurkdetector

Een goedemiddag allemaal!

Bij ons op school moesten we een po maken over een snurkdetector door middel van een systeembord. Nou ben ik (en toevallig mijn partner ook) een ramp in systeemborden. Ik vroeg me af of een van jullie mij een stukje op weg wilde helpen :P

Dit zijn de voorwaarden

* De snurkdetector signaleert zodra er boven een bepaald –instelbaar– geluidsniveau gesnurkt wordt.

* Het apparaat reageert pas zodra binnen een halve minuut drie voldoend luide snurken gedetecteerd zijn.

* Het apparaat geeft een signaal af waardoor de snurker erop geattendeerd wordt dat hij/zij snurkt en er dan daadwerkelijk mee stopt.

* De snurker wordt niet in zijn slaap gehinderd als hij niet snurkt.

* Het apparaatje moet handzaam zijn in de slaapsituatie (dus: in bed of op het nachtkastje).

* Andere aanwezige slapers moeten zo weinig mogelijk last hebben van het apparaat.

Ik ben er al aan bezig geweest, maar volgens mij moet ik meerdere systeemborden gebruiken ofzo, want in mijn opzicht is het onmogelijk op eentje te werken met deze eisen. Nu weet ik ook niet precies hoe je 2 systeemborden aan elkaar moet maken.

Ik hoop op veel reacties! :roll:

Edit moderator Mrtn: gelieve tekstkleuren alleen te gebruiken om woorden/passages te benadrukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] Snurkdetector

Onlangs zijn er verschillende vragen geweest over systeemborden. Gebruik de zoek-functie van het forum even om ze te vinden; wellicht vergroot het je begrip.

Spreken deze twee elkaar niet een beetje tegen?

* Het apparaat geeft een signaal af waardoor de snurker erop geattendeerd wordt dat hij/zij snurkt en er dan daadwerkelijk mee stopt.

* Andere aanwezige slapers moeten zo weinig mogelijk last hebben van het apparaat.

En deze:

* Het apparaatje moet handzaam zijn in de slaapsituatie (dus: in bed of op het nachtkastje).

Maar je moet met systeemborden werken? Ik zou niet van handzaam durven spreken :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Snurkdetector

Ja ik heb hier en daar al gekeken op dit forum, maar ik kan nix vinden over meerdere systeemborden op mekaar (wat ik dus denk in mijn geval te moeten doen)

Naja we moeten o.a. een systeembord gebruiken. Dus in principe moet het ergens op aangesloten kunnen worden. Maar ik heb voor me zelf besloten om het gewoon dmv de zoemer te doen, en ik denk ook wel dat dat voldoende is. (ik zit in mn examenjaar en ik heb absoluut geen tijd om een heel technisch ding in mekaar te frutselen :wink: )

En deze spreken elkaar niet tegen:

* Het apparaat geeft een signaal af waardoor de snurker erop geattendeerd wordt dat hij/zij snurkt en er dan daadwerkelijk mee stopt.

* Andere aanwezige slapers moeten zo weinig mogelijk last hebben van het apparaat.

Want dmv van elektrische schokjes of (wat mijn idee is) met een oortje in die een zoemend geluid maakt ofzo, daar worden andere personen niet wakker van!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Snurkdetector

* De snurkdetector signaleert zodra er boven een bepaald –instelbaar– geluidsniveau gesnurkt wordt.  

* Het apparaat reageert pas zodra binnen een halve minuut drie voldoend luide snurken gedetecteerd zijn.  

* Het apparaat geeft een signaal af waardoor de snurker erop geattendeerd wordt dat hij/zij snurkt en er dan daadwerkelijk mee stopt.
Dit zijn de drie voorwaarden voor je systeembord. De rest is flauwekul waarvoor je met een systeembord niks kan beginnen.

De laatste twee voorwaarden zijn aan elkaar gelijk. Herschrijf opdracht 2 tot:

* Zodra binnen een halve minuut drie voldoend luide snurken gedetecteerd zijn. geeft het apparaat een signaal af waardoor de snurker erop geattendeerd wordt dat hij/zij snurkt.

1-sluit geluidssensor aan op AD-omzetter, zo kun je een stuk of 15 geluidniveaus onderscheiden.

2- selecteer een van die niveaus als ongewenste geluidssterkte.

3- sluit dat niveau aan op een pulsenteller

4- sluit een klokje aan op je pulsenteller, die elke 30 seconden je pulsenteller terug op 0 zet

5- sluit je zoemer of wat voor creatief apparaat ook aan op je pulsenteller, en zorg dat daar signaal naar toe gaat zodra de pulsenteller op 3 staat.

6 hang voor de zoemer nog een geheugencel die ervoor zorgt dat de zoemer blijft zoemeren als hij eenmaal daarmee begonnen is.

7- zorg voor een resetknop die de snurk(st)er moet induwen en die de pulsenteller en de geheugencel op 0 zet

OM het mooi te maken kun je aan je AD-omzetter nog wat schakelaartjes bouwen die het mogelijk maken voor geirriteerde bijslapers om het apparaat wat gevoeliger af te stellen( een andere uitgang van de AD-omzetter te kiezen), m.a.w. die er voor zorgen dat het apparaat bij een wat lager geluidniveau al reageert.

Zo, dat was al een hele vertaling van de voorwaarden. En zo te zien valt het best mee, dat gaat goeddeels op 1 systeembord passen....

succes :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Snurkdetector

Ok bedankt, daar heb ik iig al wat aan (ik was zelf namelijk bezig geweest met de comperator ipv AD-omzetter)

Nog wat onduidelijkheden van mijn kant :roll:

4- sluit een klokje aan op je pulsenteller, die elke 30 seconden je pulsenteller terug op 0 zet

Ik weet niet precies wat voor klokje je hier bedoelt en ik denk ook niet dat wij dat op school hebben (ik kan het nog vragen hoor!). Maar zou het niet mogelijk zijn met een pulsenteller van een ander systeembord ofzo?

5- sluit je zoemer of wat voor creatief apparaat ook aan op je pulsenteller, en zorg dat daar signaal naar toe gaat zodra de pulsenteller op 3 staat.

Moet ik dan de 1 en 2 uitgang van de pulsenteller in de en-poort doen om die 3 keer te bereiken?

Voor de rest denk ik, dat ik behoorlijk uit de voeten kan. Ik probeer het al op zo'n simulatiesysteembord op internet, maar dan probeer ik het van de week nog wel op school. Iig bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Snurkdetector

Ik weet niet precies wat voor klokje je hier bedoelt en ik denk ook niet dat wij dat op school hebben (ik kan het nog vragen hoor!). Maar zou het niet mogelijk zijn met een pulsenteller van een ander systeembord ofzo?
Geen idee wat jij allemaal op je systeembord beschikbaar hebt. Maar ik heb wel eens van die dingen gezien waar een klokje op zat dat elke (instelbare) hoeveelheid seconden even een signaal afgeeft of zo. Als de eis is dat er om de dertig secvonden iets gebeurt, dan zal er een onderdeel moeten zijn dat tijd kan meten.
Moet ik dan de 1 en 2 uitgang van de pulsenteller in de en-poort doen om die 3 keer te bereiken?
1 + 2 = 3, een kind kan de was doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer