Waarom komt er donder na bliksem?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Waarom komt er donder na bliksem?

Vanavond was ik op m'n werk een beetje met een collega aan 't ouwehoeren, toen het bestaan van deze site ook even de reveu passeerde. Of het nou toeval was of niet, op DAT moment begon het toch te onweren! Een oorverdovend kabaal kwam van het dak waar de regen op neer hamerde. Met grote regelmaat kwam daar ook een ferme donderslag bij.

Toen vroeg ik mij (als donderslag bij heldere hemel :shock: ) af, waar het geluid van die donder eigenlijk vandaan komt!

(Een mooie gelegenheid om na het werk weer snel achter m'n peeseetje te kruipen, vond ik zo)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

Is het de snelheid van de bliksem, die teruggaat van lichtsnelheid naar bijna 0? dat je dan een soort supersonic-boom krijgt, vanwege het snelheidsverschil?casperTrouwens, misschien eetgelegenheid even afsplitsen? (Gaat lastig via m'n telefoon)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

Hmm, als ik er zelf nog even over nadenk...

Ik kan me niet voorstellen dat een afname in snelheid geluid produceert. Geluid is immers de verplaatsing van een drukgolf. En volgens mij wordt die niet veroorzaakt door iets wat langzamer gaat.

Wat ik me eigenlijk wel kan voorstellen, is dat de bliksemflits nogal warm is. In een fractie van een seconde zou je dan de lucht plotseling verwarmen, waardoor deze uitzet, wat dus wel een drukgolf veroorzaakt.

Misschien dat 't trouwens wel niet de warmte is die de drukgolf opwekt, maar de electrische lading.... Iemand?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

Voor zo ver ik heet weet is de donder de zeer snelle uitzetting van de lucht als gevolg van de bliksem, en dat zal dan dus wel door de temperatuur komen.

Willem

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

Zomaar even wat info over onweer:

Elke dag komen er wereldwijd zo'n 45.000 onweersbuien voor, die 100 bliksemflitsen per seconde veroorzaken. Hierdoor ontstaan jaarlijks circa 10.000 bosbranden.

De gemiddelde schicht heeft een vermogen van 100 miljoen volt en een lading van 30.000 ampere en kan een snelheid bereiken tot 116 miljoen km per uur.

De lucht rondom de bliksem kan tot 28.000 graden Celsius verhit worden (4 keer warmer dan de oppervlakte van de zon).

De gemiddelde lengte is 9,5 km, de langste flits ooit gemeten was 32 km, de kortste 91 meter.

Jaarlijks overlijden ongeveer 1.000 mensen door blikseminslagen. In oktober 1998 kwamen alle 11 spelers van een Kongolees voetbalteam door bliksem om het leven terwijl van het andere team niemand werd getroffen (dit team werd hierdoor beschuldigd van hekserij).

Grote vrees voor donder en bliksem wordt ook wel Keraunofobie, Brontofobie of Astrapofobie genoemd.

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

ik vindt de plotseling uitzetting van lucht aannemelijk. als dit inderdaad zo is dan moet er lucht uit dat gebied worden verplaatst. kan het zijn dat deze lucht zich verplaatst met een snelhied die groter is dan de, plaatselijke, geluidsnelheid? de supersone verplaatsing veroorzaakt dan een schokgolf.

Berichten: 23

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

na donder komt er bliksem, eens uitleggen

De wolken hebben een bepaalde lading (statische) door de wvrijving (door de wind).

NA een eind is er een enorm potentiaal verschil tussen de aarde of een andere wolk, een donder (bliksem) is een neutralisatie van dit potentiaal verschil.

Die donder is eigenlijk een lichtflits (elektronen die door de lucht springen) en die de lucht ioniseren.

ZO'n bliksem (elektrische vonk) geeft een bepaalde straling af met de frequentie van licht, dit geeft ook geluidsgolven af.

Het geluid gaat 297 m/s dus duurt het langer tegen dat je het geluid hoort.

Licht gaat sneller dan geluid, daarom zie je ook eerst de lichtflits.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

Die donder is eigenlijk een lichtflits (elektronen die door de lucht springen) en die de lucht ioniseren.
Ik weet niet of je de posts hierboven ook hebt gelezen, maar daar kwamen we ook al op 2 mogelijkheden uit, te weten:

Uitzetting van de lucht komt door:
  • ionisatie
  • plotselinge verwarming van de lucht
Nu viel eerder de keuze op de tweede optie (quote: De lucht rondom de bliksem kan tot 28.000 graden Celsius verhit worden) maar jij zegt dus dat het toch de eerste is.

Kan je ook vertellen waarom het dan niet de warmte is? Of zijn het beide factoren die meetellen? (en zo ja, hoe zwaar telt ieder)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Waarom komt er donder na bliksem?

een vonk,wat bliksem toch gewoon is, heeft de onhebbelijkheid een vacuum in de lucht achter te laten die weer "dichtklapt". vandaar dat je geknetter hoort bij statische ontlading van bv een wollen trui. hoe groter de vonk des te groter de klap van het "dichtklappen. zoveel langer de vonk (bliksem) zoveel "rollender" de klap zal zijn.
It's just an illusion !

Reageer