[nederlands] Redevoering over abortus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

[nederlands] Redevoering over abortus

Hallo,

ik moet binnekort een redevoering doen over abortus. Hiervoor heb ik echter sterke voor- EN tegenargumenten nodig. Misschien kunnen jullie mij daar mee helpen? Ik heb er zelf al enkele bedacht:

Voor

- Een vrouw is de baas over haar eigen lichaam.

- Het kind kan ongewenst zijn door b.v. een verkrachting.

- Abortus kan een uitweg bieden als de ouders in een situatie zitten waar ze het (ongewenst) kind niet kunnen houden. B.v. als de ouders in een zeer moeilijke financiële situatie zitten.

- Adoptie is een mogelijkheid, maar veel vrouwen lijden psychologisch erg zwaar onder het afgeven van hun kind

Tegen

- De vrouw is baas over haar eigen lichaam. Maar de foetus behoort niet tot het lichaam van de vrouw. In genetisch opzicht zijn de moeder en haar baby twee aparte individuen.

- God is de enige die mag beslissen over leven en dood

Met vriendelijke groeten.

Berichten: 402

Re: [nederlands] Redevoering over abortus

Hoi,

Ik ben voor abortus hoor, maar ik heb wel een argument die tegen de stelling is.

Als mensen de mogelijkheid een ongepland kind weg te laten halen zullen ze misschien minder voorzichtig doen, dus minder of geen anticonceptiemiddelen gebruiken.

Het is natuurlijk een speculatie dus het is niet super sterk, maar het is een ideetje, misschien kan je hierover ook wat gegevens vinden op internet waarmee je dit kan onderbouwen.

Groetjes, Elke
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [nederlands] Redevoering over abortus

Abortus is al tijden een hot issue in de VS. Argumenten tegen zijn makkelijk te vinden via organisaties zoals Pro-Life (er is ook ene ProLife in Groot Britannie). De pagina op WikiPedia over Anti-Abortion levert ook veel ingangen op (ook voor argumenten voor)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 2.589

Re: [nederlands] Redevoering over abortus

toch wel vreselijk als het kind echt afziet volgens deze bron:

http://www.cftnederland.nl/abortus.htm

Berichten: 78

Re: [nederlands] Redevoering over abortus

Abortus is op moreel gebied eigenlijk een redelijk non-issue. Een mens heeft zelbeschikkingsrecht. Vrouwen mogen dus zelf beslissen wat ze met hun lichaam doen, zolang ze daarbij niemand anders schaden, natuurlijk.

Op de eerste dag na de bevruchting is de foetus overduidelijk geen bewust levende entiteit, en het kan daarmee niet dezelfde rechten hebben als mensen hebben. Net zoals dieren dit ook niet hebben. In de 9e maand van de zwangerschap is een foetus dat overduidelijk wel.

In het begin is een foetus dus duidelijk geen persoon, en daarmee simpelweg eigendom van de vrouw, die er mee mag doen en laten wat ze wil, waarom ze maar wil. Aan het eind van de zwangerschap is een foetus duidelijk wel een persoon, heeft het dus recht op lichamelijke integriteit, en mag de vrouw er dus niet zomaar meer over beslissen.

Daarmee is abortus een zuiver biologisch-wetenschappelijk probleem geworden, en niet meer moreel. De moeilijkheid ligt in bepalen wanneer de overgang van 'geen persoon' tot 'wel een persoon' plaatsvind.

De enige morele moeilijkheid die ik kan bedenken is als je uitgaat van een zeer extremistisch standpunt. Een foetus is geen zelfstandig levend organisme, zij onttrekt voedingsstoffen van de moeder, en past de lichaamsfuncties van de moeder zo aan dat de moeder zich hier niet tegen verzet, de foetus schakelt bijvoorbeeld het afweer mechanisme van de moeder uit. Hier hebben wij in de biologie een woord voor: Parasiet.

In deze visie is een foetus simpelweg een parasiet die parasiteert op het lichaam van de moeder. De moeder mag natuurlijk dit best toestaan als ze dat wil, maar als ze dat niet wil, heeft ze het volste recht de parasiet te verwijderen. Dat is simpelweg zelfverdediging.

Zoals ik al zei, een bijzonder extreem standpunt, dat maar zeer weinig mensen zullen aanhangen :roll:

Reageer