[Scheikunde] bepaling van het alcoholgehalte in bier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] bepaling van het alcoholgehalte in bier

hoiii .....ik moet voor scheikunde een praktische opdracht inleveren...ik heb ervoor gekozen om het alcoholgehalte van bier te bepalen....ik wilde het eerst d.m.v destilleren gaan doen..maar toen zei mijn docente dat dat niet mag omdat er ook andere stoffen vrijkomen enz. en nu heb ik geen enkel idee meer hoe ik het zou moeten doen

Hebben jullie misschien een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [Scheikunde] bepaling van het alcoholgehalte in bier

Ik heb een glazen buisje van een x soortelijk gewicht. Hierop staat een verdeling. De hoeveelheid alcohol bepaald in dit geval het drijfvermogen en kan ik dus de hoeveelheid alcohol aflezen. Misschien kan je hetzelfde doen met een buisje met een lode balletje ofzo onderin. In water waar jezelf alcohol aan toevoegd. Je kan je buisje dan eiken en aan de hand daar dan weer van je alcoholgehalte bepalen in een onbekende vloeistof.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] bepaling van het alcoholgehalte in bier

Misschien kan je hetzelfde doen met een buisje met een loden balletje of zo onderin. In water waar jezelf alcohol aan toevoegt. Je kan je buisje dan ijken en aan de hand daar dan weer van je alcoholgehalte bepalen in een onbekende vloeistof.
Eén probleempje met zo'n densimeter: ze meten de totale dichtheid. En in bier zit nog meer dan alleen water en alcohol. In een trappisten tripel zou je zo wel eens een zeer laag (of negatief :roll: ) "alcoholpercentage" kunnen vinden, omdat je grote hoeveelheid suikers en eiwitten de dichtheid van je alcohol-wateroplossing verhogen. Een goeie tripel zit echter wel rond de 8 vol%.
ik wilde het eerst d.m.v destilleren gaan doen..maar toen zei mijn docente dat dat niet mag omdat er ook andere stoffen vrijkomen enz
Als je netjes alleen het destillaat opvangt terwijl je vloeistof op het kookpunt van alcohol is denk ik niet dat je fout erg groot wordt. Overigens kun je je destillat nog een keer destilleren om het op te zuiveren. Ik snap die opmerking niet. En van dat "enz." wil ik ook graag wat meer weten. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [Scheikunde] bepaling van het alcoholgehalte in bier

Het is inderdaad zo dat er allerlei andere stoffen in opgelost zitten die van invloed zijn. Misschien is het wel mogelijk door het toevoegen van alcohol aan het bier je toch een zinvol eikpunt kan vinden.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Reageer