formatie van planeten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

formatie van planeten

Is het mogelijk om bij een grote planeet (bijv. saturnus) ringen de hebben die een ander rotatievlak hebben dat een van de manen en dat die maan dan zelf ook weer een andere draai-as heeft t.o.v de planeet.

Ik dacht dat dit wel kon met enige toevalligheid hier en daar tijdens de formatie van de planeet en zijn manen, bij bijvoorbeeld botsingen met grote hemellichamen.

Wat ik in gedachte heb is dus eigenlijk een planeet met manen die onder verschillende hoeken om de planeet draaien en die wellicht zelf ook nog een andere draai-as hebben. (1 uitzondering is ook voldoende).
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: formatie van planeten

Ik zie dat er inmiddels al meer dan 80 mensen langs zijn geweest, maar nog geen antwoord....

Is mijn vraagstelling niet goed?
Nothing to see here, move along...

Berichten: 187

Re: formatie van planeten

vraag is een beetje onduidelijk ja :wink:.

als je hem wilt verduidelijken, graag!
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: formatie van planeten

oei, daar was ik al bang voor, tis een beetje lastig formuleren. Ik zal er eens een plaatje bij maken.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: formatie van planeten

Ok ik heb even een plaatje inelkaar gegooid, ik zal het zo eens proberen.

Afbeelding

Wat ik eigenlijk wil bereiken is een maantje om een planeet met ringen, die zo om de planeet heen beweegt dat hij nooit in zijn schaduw staat en op dezelfde manier naar de zon staat als de aarde.

In mijn idee:

De planeet zelf staat onder een hoek alpha op het vlak waarover hij om de ster draait (dat vlak even voorgestelt als 0 graden).

De manen draaien mee onder deze hoek (stippellijn).

Op eentje na, deze draait weer om de planeet heen onder een andere hoek (de rode stippellijn).

En om het nog ingewikkelder te maken is de eigen as van deze maan ook nog eens gekantelt (zie pijltje door de maan heen).

Mijn vraag dus:

Is dit mogelijk?
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: formatie van planeten

- Nou, ik ken zo geen voorbeeld van een maantje....maar kijk maar eens naar ons zonnestelsel. Pluto staat in een hoek van 17 graden tegenover de zon, dus het lijkt me niet onmogenlijk dat dit bij een planeet met maantjes niet zou kunnen.

- Of het gekanteld staan van de as van een maantje tegenover de planeet kan weet ik niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: formatie van planeten

Ja het gaat mij ook eigenlijk om die verschijning ja, dat er een maan is bij de planeet die ook een gekantelde as heeft. Het verschijnsel van pluto ken ik wel ja.

Ik weet ook dat uranus bijna 90 graden gekantelt is (zijn eigen as) t.o.v. het rotatievlak om de zon.

Maar nu weet ik dus nog niet of mijn bedenkseltje mogelijk is :roll:

En moet ik nou over een maan praten of een sateliet? Want de ene keer gebruiken ze 'manen' en de andere keer weer 'satelieten'.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: formatie van planeten

Wat jij probeert te zeggen Jeroen is volgens mij tegenstrijdig met de gravitatie velden van een planeet en een maan. Een maan zal altijd de makkelijkste weg kiezen en het meeste mee draaien met de des betreffende planeet.

En je moet een maan niet verwarren met een satteliet. Een satteliet is een zogenaamde kunstmaan als je het gebruikt met het woord "maan".
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: formatie van planeten

En je moet een maan niet verwarren met een satteliet. Een satteliet is een zogenaamde kunstmaan als je het gebruikt met het woord "maan".
Dat is niet waar UQ. Een satelliet is een object dat onder invloed van de zwaartekracht in een baan om een ander object beweegt (even van Wikipedia de definitie gejat). Een maan, natuurlijk of kunst, is een satelliet die zich om een planeet beweegt, punt.

De aarde is een satelliet van de zon, de maan een satelliet van de aarde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: formatie van planeten

Dat klopt helemaal, alleen bedoelde ik het als antwoord op een misverstand. Het klopt natuurlijk wel dat de aarde en maan satelieten zijn maar voor snel begrip in teksten worden andere termen gebruikt om verwarring te voorkomen.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: formatie van planeten

Zou die maan ook niet zo vreemd kunnen gaan draaien als er tijdens de formatie een groot hemellichaam tegenaan botst. of op een later tijdstip misschien? dan zou je toch kunnen denken dat die maan compleet anders gaat draaien?
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: formatie van planeten

Dit zou hooguit de draaipositie van de maan ten opzichte van de planeet veranderen, maar de draairichting van de as van de maan niet. Hij zou dan als het ware een stukje verschuiven. Maar dit weet ik niet geheel zeker, omdat het simpelweg nog niet getest/bewezen is. Het blijven theorieen.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: formatie van planeten

wat jammer nou! dan moet ik iets anders bedenken... :roll:
Nothing to see here, move along...

Reageer