seksuele voorkeur?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 150

seksuele voorkeur?

Ik vraag me nog af in hoeverre je smaak te maken heeft met je geboren geno en fenotypen. Hou je meer van vliegtuigen of auto's komt dat door het leven dat je er zo over denkt of toch veel meer door je karakter.

Ook je seksuele voorkeur, is het aangeboren dat iemand van SM houdt of van plasseks houdt, of komt dat door het leven dat je hebt meegemaakt de dingen die je hebt gezien??

alvast bedankt.
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 78

Re: seksuele voorkeur?

Interessante vraag. Volgens mij niet een waar een definitief antwoord op te geven valt.

Het lijkt mij op zich vrij duidelijk dat specifieke fetishes te maken hebben met ervaringen in je leven, en dus niet aangeboren zijn. Wel kan natuurlijk hoe ontvankelijk iemand is voor fetishes weer aangeboren zijn, maar zoiets valt eigenlijk nauwelijks te onderzoeken.

Seksuele voorkeur is dan weer een ander verhaal. Dit is een veel breedere karaktertrek. Het is goed voorstelbaar dat zoiets aangeboren is. Maar dat iets goed voorstelbaar is maakt het niet zo.

Hetzelfde geldt voor een voorkeur voor bdsm. Dit heeft te maken met onderdanigheid en dominatie, karaktertrekken die je bij dieren ook ziet, en waarvan je je goed kunt voorstellen dat ze aangeboren zijn. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik kan me zo ook voorstellen dat opvoeding, en dan met name hoe dominant de ouders zijn, hier invloed op heeft.

Al met al valt een antwoord niet te geven, denk ik. Hoe zou je zoiets moeten onderzoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 788

Re: seksuele voorkeur?

Volgens mij heeft het allemaal z'n erfelijke aanleg (voorkeur). Zowel voorkeuren voor eten, mode, ethiek, gedrag, beleving, als ook de seksuele voorkeur hebben een 'bepaalde drang om een bepaalde richting op te gaan. Ongetwijfeld allemaal mentale voorkeuren, die dus door die neiging ook een bepaald gevolg hebben. Er aan toegeven versterkt die neiging, tot zelf een verweving in uiterlijke karaktereigenschappen. Doordat ieder zelf aan 'die draai' onderhevig is, wordt die voorkeur als vanzelfsprekend gemaakt (volharding). Niet dan ?

Berichten: 150

Re: seksuele voorkeur?

echt een moeilijk onderwerp is het, Ik denk dat het voor het grootste gedeelte met je geboorte te maken heeft. Maarja er is geen zeker weten stempel op te plakken.

als iemand nog iets weet???
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 38

Re: seksuele voorkeur?

Ik denk dat erfelijkheid en omgevingsinvloed moeilijk te onderscheiden zijn, omdat het laatste meestal ook sterk door de ouders bepaald wordt, en je dan weer zit met de vraag of dat van hun "biologisch" bepaald gedrag en persoonlijkheid was, of ook weer door hun opvoeding veroorzaakt. Een kip-ei vraag.

Ik denk zelf wel dat omgeving erg belangrijk is, niet alleen voor de ontwikkeling en vorming van je karakter maar ook omdat het veel uitmaakt waar je mee in contact komt. Vaak kom je eerst ergens mee in aanraking en ontdek je dan dat het je aanspreekt. Als je het nooit had ontdekt hadden die gevoelens wel een andere uitweg gezocht.
"A man should keep his little brain attic stocked with all the furniture that he is likely to use, and the rest he can put away in the lumber-room of his library where he can get it if he wants it."

- Sherlock Holmes (The Five Orange Pips)

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: seksuele voorkeur?

De interessen, die je voor bepaalde voorkeuren kan krijgen of hebt, zijn erfelijk.

Opvoeding speelt ook een belangrijke rol, maar de interesse -als die sterk genoeg is- zal van de opvoeding overwinnen.

Ookal is een seksist als een heer opgevoed, in hart en nieren(=genen) blijft hij

toch een seksist. Als de heer ooit in een tent komt waar er veel

seksuele 'golven' aanwezig zijn, dan zal de heer waarschijnlijk eerst denken: "Nee, dit niet goed" omdat niet zo'n opvoeding heeft gehad, maar later zal hij zich bedenken en toch hetzelfde pad opgaan.

Bij sommige mensen geldt hetzelfde met roken.

Men leert hen dat het ongezond is, maar vroeg of laat begint men er aan omwille van meeloperij, stoerdoenerij,... of een andere zaak.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 38

Re: seksuele voorkeur?

De interessen, die je voor bepaalde voorkeuren kan krijgen of hebt, zijn erfelijk.
Je zegt het alsof het een feit is, maar dat is het zeker niet. (en dat veel dingen bij ouders en kinderen hetzelfde zijn, zegt ook helemaal niks over erfelijkheid, dus het is ook erg moeilijk om te gaan bewijzen wat wel of niet genetisch bepaald is.)

Hetzelfde geldt ook voor de overige dingen die je zegt eigenlijk, heb je misschien ook een bron? :roll:
"A man should keep his little brain attic stocked with all the furniture that he is likely to use, and the rest he can put away in the lumber-room of his library where he can get it if he wants it."

- Sherlock Holmes (The Five Orange Pips)

Berichten: 5

Re: seksuele voorkeur?

ik denk dat het niets erfelijks is,, volgens mij leer je jezelf alles aan. je neemt waar hoe mensen ergens op reageeren, waardoor jij de zelfde mening/angst enz kan krijgen.

sexuele voorkeur voor bijv. sm heeft volgens mij te maken met dat je dominant wil zijn, of juist onderdanig.

Berichten: 78

Re: seksuele voorkeur?

De interessen, die je voor bepaalde voorkeuren kan krijgen of hebt, zijn erfelijk.
En 'The proof of this lemma will be left as an exersize to the reader' zeker he?

Met andere woorden: Kom eens met argumenten voor deze, nogal boude, uitspraak!

Berichten: 150

Re: seksuele voorkeur?

Kdenk dat het erfelijk, natuurlijk nooit helemaal erfelijk maar vor het grootste gedeelte wel.

voorbeeld:

Manne houden in zuid-amerika gemidel meer van bille dan borste in europa is het meestal andersom. je zou niet kunnen zeggen dat het dan erfelijk is omdat men in zo een samenleving opgroeit. Maar zuid amerikanen die bijvoorbeeld zijn opgegroeid in nederland en de ouders in zuid amerikane. die groeien op in Nederland maar houden meestal nog steeds van billen. duszzz
Het is kiezen en delen,

maar toch kiezen er velen

Die kiezen kiezen boven delen vandaar dat er velen verliezen!

Berichten: 477

Re: seksuele voorkeur?

ik denk dat het niets erfelijks is,, volgens mij leer je jezelf alles aan.
Hoe kun je die mogelijkheid uitsluiten? En nog erger: hoe kun je beweren dat mensen met een bepaalde seksuele voorkeur (zelfs als ze daar zelf niet op zitten te wachten, en geloof me, dat komt vaak voor) zichzelf dat hebben aangeleerd?

Ik ben er ook altijd van overtuigd geweest dat genetische informatie een grote rol speelt, maar dat (kleine) gebeurtenissen in het vroege leven van een mens uiteindelijk als het ware "de doorslag geven". Zo kan ik me voorstellen dat bepaalde lichaamseigenschappen aantrekkelijker worden voor iemand, naarmate diegene daar veel prettige ervaringen mee had in zijn jeugd. Op dezelfde manier zou een onprettige ervaring met zo'n eigenschap ervoor kunnen zorgen dat iemand bijvoorbeeld niet valt op mensen met rood haar, of personen met vrouwelijke handen of een hoge stem, etc.

Opvoeding en eventuele traumatische ervaringen (aanrandingen) lijken mij de meest beïnvloedende factoren op iemands latere seksuele leven. Ik denk hierbij aan begrippen als zelfverzekerdheid, de manier waarop iemand momenten van lust beleeft (afwezig, of juist niet) en geaardheid.

Toch stel ik dan altijd maar weer de vraag in welke mate de genen er iets mee te maken hebben. Meestal denk ik dan aan de situatie dat iemand op een bepaald punt in zijn leven misselijk is geworden, na het consumeren van veel te veel pepermunt. Vanaf dat punt zal die persoon waarschijnlijk walgen van de smaak van het snoepje. Het heeft niks met erfelijkheid te maken.

Wat nu, als heel ongemerkt en onopvallend, zo'n zelfde persoon op vroege leeftijd de warme hand van een vriend in zijn nek voelt na een potje voetballen. Leidt dit tot een liefde voor het mannelijk geslacht?

Ik hoop dat ik duidelijk ben in wat ik bedoel.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: seksuele voorkeur?

ZonnTroLL schreef:De interessen, die je voor bepaalde voorkeuren kan krijgen of hebt, zijn erfelijk.
En 'The proof of this lemma will be left as an exersize to the reader' zeker he?

Met andere woorden: Kom eens met argumenten voor deze, nogal boude, uitspraak!
Eén keer wanneer ik niet met twijfel spreek ben ik de kloot die het werk aan anderen overlaat. Wat ik denk is dat interessen vaak dezelfde zullen zijn als die van moeder, vader, grootmoeder of grootvader... Dat ligt zeker ook aan de opvoeding.

Maar: ik denk bijvoorbeeld ook dat als je een baby van ouders met een passie voor dieren bij een ander koppel zou laten opvoeden, een koppel dat het leuk vindt om dieren in elkaar te slaan (om het cru te stellen), dat de baby dan later tot inkeer zou kunnen komen als die interesse/die passie voor dieren die overgeërfd is, sterk genoeg is.

En wanneer je iets kopieert zou je het beter in z'n geheel kopieren, ookal is het slecht omschreven.

De interessen, die je voor bepaalde voorkeuren kan krijgen of hebt, zijn erfelijk.

Opvoeding speelt ook een belangrijke rol, maar de interesse -als die sterk genoeg is- zal van de opvoeding overwinnen.

Ik geef toe dat ik mijn gedachten anders omschreven had moeten hebben.

ps: Gelovigen doen nog meer zulk een boude uitspraken, zij hoeven nooit iets te bewijzen. Daarom noemt het "geloven"? Ahja, tuurlijk.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 8

Re: seksuele voorkeur?

nabz schreef:Kdenk dat het erfelijk, natuurlijk nooit helemaal erfelijk maar vor het grootste gedeelte wel.  

voorbeeld:

Manne houden in zuid-amerika gemidel meer van bille dan borste in europa is het meestal andersom. je zou niet kunnen zeggen dat het dan erfelijk is omdat men in zo een samenleving opgroeit. Maar zuid amerikanen die bijvoorbeeld zijn opgegroeid in nederland en de ouders in zuid amerikane. die groeien op in Nederland maar houden meestal nog steeds van billen.  duszzz
Hah, daar ben ik het niet mee eens! En ik mag het zeggen, omdat ik half-colombiaans ben :wink:. Als ik mag kiezen tussen billen en borsten, dan kies ik voor de borsten.

Toch ben ik het wel eens met de stelling "gedrag is vooral erfelijk bepaald". Als ik kijk naar mijzelf, dan kan ik merken dat ik veel overeenkomsten heb met mijn vader. Ik weet niet of andere mensen dit ook hebben meegemaakt, maar met veel dingen en mijn manier van doen zegt mijn moeder heel vaak "precies net zoals je vader!".

Een ander voorbeeld (dan kijk ik weer naar mijzelf): ik ben best wel druk ingesteld. Ik ben altijd wel bezig met dingen. Dit heb ik duidelijk overgeerfd van mijn moeder. Vooral als ik kijk naar hoe druk mijn zus is, dan kan ik merken dat "drukte" iets is wat is vastgelegd in de genen van mijn familie.

Toch moet ik de stelling in dezelfde post tegenspreken hehe. Want hoewel gedrag grotendeels erfelijk is bepaald, ben ik ook van mening dat het milieu en de leefomgeving van een persoon van invloed is op het doen en laten van een persoon.

Kijk maar een beetje om je heen, naar je eigen vriendenkring. Stel 1 persoon ontwikkeld met de tijd iets en dit heeft een positieve invloed op zijn doen en laten van handelen. Met de tijd zullen zijn vrienden en/of vriendinnen die ene eigenschap overnemen, omdat zij ook willen ervaren hoe die positieve invloed tot stand komt.

Het klinkt misschien een beetje vergezocht, maar dit is mij persoonlijk al opgevallen bij 2 verschillende vriendengroepjes :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: seksuele voorkeur?

Toch ben ik het wel eens met de stelling "gedrag is vooral erfelijk bepaald". Als ik kijk naar mijzelf, dan kan ik merken dat ik veel overeenkomsten heb met mijn vader. Ik weet niet of andere mensen dit ook hebben meegemaakt, maar met veel dingen en mijn manier van doen zegt mijn moeder heel vaak "precies net zoals je vader!".  

Een ander voorbeeld (dan kijk ik weer naar mijzelf): ik ben best wel druk ingesteld. Ik ben altijd wel bezig met dingen. Dit heb ik duidelijk overgeerfd van mijn moeder. Vooral als ik kijk naar hoe druk mijn zus is, dan kan ik merken dat "drukte" iets is wat is vastgelegd in de genen van mijn familie.  
Ik begrijp je punt, maar je gaat als je enkel dit zou aanhangen voorbij aan begrippen als modeling, imitatieleren etc. het feit dat je in gedrag op je vader lijkt hoeft niet te betekenen dat het erfelijk is, het kan net zo goed 'na-apen' zijn. Daarom zijn die discussies in de wetenschap over nature- nurture ook zo lang: het is erg ingewikkeld te bepalen hoe het precies zit.
Toch moet ik de stelling in dezelfde post tegenspreken hehe. Want hoewel gedrag grotendeels erfelijk is bepaald, ben ik ook van mening dat het milieu en de leefomgeving van een persoon van invloed is op het doen en laten van een persoon.  

Kijk maar een beetje om je heen, naar je eigen vriendenkring. Stel 1 persoon ontwikkeld met de tijd iets en dit heeft een positieve invloed op zijn doen en laten van handelen. Met de tijd zullen zijn vrienden en/of vriendinnen die ene eigenschap overnemen, omdat zij ook willen ervaren hoe die positieve invloed tot stand komt.  

Het klinkt misschien een beetje vergezocht, maar dit is mij persoonlijk al opgevallen bij 2 verschillende vriendengroepjes
Dat klinkt dus helemaal niet vergezocht, de huidige consensus is dat er zowel overerfbare factoren als leereffecten een rol spelen.

Berichten: 283

Re: seksuele voorkeur?

In hoeverre smaak genetisch bepaald is vind ik moeilijk te zeggen maar als mannen een "smaak" hebben voor dikke billen of voor vrouwen met volle borsten of andere kenmerken waarop selectie mogelijk is bij de partnerkeuze dan zul je die eigenschappen - na generaties - ook wel terug vinden bij het nageslacht en dus in de genen.

Reageer