Statisch geladen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Statisch geladen

Hallo,

Ik ben hoe raar het ook klinkt de laatste maanden statisch geladen :S. Ik vraag me af waarom ik als ik iets aanraakt een opdonder krijg. Zelfs als ik mijn kat aai krijgt die een opsodemieter :/. En nog belangrijker..hoe kom ik er vanaf. Vind het echt raar dat ik daar de laatste tijd zo veel last van heb.

Hebben jullie hier een verklaring voor en eventueel een oplossing?

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Statisch geladen

klinkt misschien raar, maar toch serieus bedoeld:

1)nog nieuw ondergoed gekocht de laatste tijd? Nieuwe vloerbedekking? Of een nieuw bankstel? Of iets anders waar je lichaam regelmatig langswrijft, en dat je die statische lading zou kunnen bezorgen?

2) pas verhuisd naar een woning die veel droger is dan je vorige of zo?

3) nieuwe computermonitor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Statisch geladen

Jan van de Velde schreef:klinkt misschien raar, maar toch serieus bedoeld:  

1)nog nieuw ondergoed gekocht de laatste tijd? Nieuwe vloerbedekking? Of een nieuw bankstel? Of iets anders waar je lichaam regelmatig langswrijft, en dat je die statische lading zou kunnen bezorgen?

2) pas verhuisd naar een woning die veel droger is dan je vorige of zo?

3) nieuwe computermonitor?
Ik vind niet veel meer raar :P ,

Ik heb nieuwe schoenen (nette schoenen met een flinke rubber zool). Daar zat ik zelf aan te denken. Verder heb ik inderdaad sinds 2 maanden een nieuwe monitor . Maar als ik bijvoorbeeld aan het werk ben dan heb ik er ook last van. Deurklink, computerkast, mijn auto als ik uitstap...mijn kat :S. Echt vervelend, iedereen heeft dit maar de laatste tijd is het me opgevallen dat ik er veel meer last van heb.

PS: Als ik het terug lees vind ik het zelf wel een rare vraag. Maar het is best vervelend :roll: haha

Re: Statisch geladen

Ik ben ook erg benieuwd, heb het ook sinds enkele weken en vind het ook erg vervelend.

Ben zelf net verhuisd, kan dat het huis droger is, we hebben ook een nieuwe bank en een nieuw bed.

ik heb ook een kat die geraakt wordt, de auto, deurklink etc. zo naar! en je schrikt en het is een naar gevoel.

We hebben ook nieuwe platte schermpjes voor de computer.

Wat zijn oplossingsmogelijkheden?

groetjes myrthe

Berichten: 12.262

Re: Statisch geladen

Je doet er soms niet zoveel aan... maar je kunt altijd wat proberen.

Binneshuis de luchtvochtigheid verhogen, bijv door een verdamper aan de radiator 's winters (of een natte handoek erover). Wat kamerplanten neerzetten helpt ook wel eens, die verdampen met de pot aarde erbij meer dan je zou vermoeden.

Katoenen of linnen kleding helpt ook, wol en polyester beter vermijden.
Victory through technology

Re: Statisch geladen

Bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Statisch geladen

Ik heb het ook gehad, het ligt aan de schoenen.

Wat je kunt doen is nieuwe schoenen kopen, of een anti-schok sleutelhanger kopen

[google]antishock keychain[/google]

Het zal trouwens wel minder worden want de luchtvochtigheid gaat omhoog.

De huid van een kat is een materie die juist de meeste schokken kan leveren.

Re: Statisch geladen

O, ik heb het de laatste weken ook zo erg, maar ik heb niks nieuws of iets.

Gister kreeg ik van mijn man een zoen en het knetterde er over maar niet in de juiste zin van het woord. Het deed zeer en toen dacht ik wel, het moet toch niet gekker worden !!

Bij alles wat ik aanraak krijg ik een schok en het is niet leuk meer.

Jammer dat je er verder niks mee kan, iets opladen ofzo :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Statisch geladen

De lucht is momenteel ook erg droog, met gisteren relatieve-vochtigheidsrecords van 19% (dat is bijna woestijnklimaat).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Statisch geladen

Goemba en andere slachtoffers:Hoe reageren jullie op die statische electriciteit.Ik zette op dit forum een topic "kunststoffen en agressie"en kreeg nogal afkeurende en negatieve reacties van zowel derden als moderator!

Berichten: 12.262

Re: Statisch geladen

De lucht is momenteel ook erg droog, met gisteren relatieve-vochtigheidsrecords van 19% (dat is bijna woestijnklimaat).
Dat is te merken ook zeg.. normaal heb ik weinig last van statische optaters, maar ik liep gister met een winkelkarretje (blijkbaar een uitstekende generator) door de supermarkt... en bij ieder schap, rek of vriezer was het raak.

Ondanks dat het weer me zo prima bevalt is het geloof ik wel tijd voor een regenbuitje - zijn we weer even van de schokken en stofwolken verlost :(
Victory through technology

Re: Statisch geladen

Statisch worden, heb ik ook last van. Vooral als ik over gladde & overdekte vloeren rolschaats. Hoe zou dat komen? En hoe kan ik de schokken die ik dan kan uitdelen (spelenderwijs aan vrienden, uiteraard) nog heviger maken? Enne... het is niet gevaarlijk? Hoop ik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Statisch geladen

Enne... het is niet gevaarlijk? Hoop ik?
Als je goed opgeladen een paar verkeerde bewegingen maakt bij het tanken van benzine is een ontploffing niet uitgesloten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 388

Re: Statisch geladen

Als je goed opgeladen een paar verkeerde bewegingen maakt bij het tanken van benzine is een ontploffing niet uitgesloten.
Is normaal uitgesloten want je ontlaadt als je de pomp vast neemt. Als je dan netjes naast je auto blijft staan zonder al te veel gekke toeren uit te halen zal je niet meer opgeladen worden. Ga je daarentegen terug in de auto zitten dan zal je waarschijnlijk weer lading opnemen (wrijving met de zetel enz). Als je daarna terug de pomp vastneemt zal hier weer een ontladingsvonkje tevoorschijn komen, maar ondertussen hangen er al allerlei benzinedampen rondom met een mooie boem tot gevolg.

Ik meen dat ik hier nog ergens een filmpje van had, eens even zoeken...

Berichten: 2

Re: Statisch geladen

Goemba schreef:Hallo,

Ik ben hoe raar het ook klinkt de laatste maanden statisch geladen :S. Ik vraag me af waarom ik als ik iets aanraakt een opdonder krijg. Zelfs als ik mijn kat aai krijgt die een opsodemieter :/. En nog belangrijker..hoe kom ik er vanaf. Vind het echt raar dat ik daar de laatste tijd zo veel last van heb.

Hebben jullie hier een verklaring voor en eventueel een oplossing?

Alvast bedankt,
Hoi,

Dit klinkt helemaal niet raar.

ik heb hetzelfde.

ik ben ook zo statisch als wat.

bij heel veel dingen, wat ik aanraak, krijg ik een opdonder.

van de koelkast, van de lamp, van m'n dekbed, zelfs nog van mensen.

als ik m'n shirt uit wil doen, komen er allemaal vuurvonkjes vanaf.

het is gewoon niet normaal.

en heel vervelend.

Gr

Reageer