hersenen = ? bytes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 65

hersenen = ? bytes

Ik vroeg me af hoeveel je nou zou kunnen opslaan in je hersenen? Als je je hele leven leert dan moet het toch op een geven moment "vol" zitten?! Of zijn je hersenen een soort van harde schijf die zich steeds formateerd, zodat er nieuwe info bij kan maar wel wat vergeten wordt?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: hersenen = ? bytes

Eens in het langetermijn geheugen is het voor eeuwig opgeslagen. Vergeten doet men dus niet meer, wel het niet meer kunnen oproepen van informatie!

Volgens mijn cursussen is het langetermijn geheugen ongelimiteerd qua opslagcapaciteit.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 27

Re: hersenen = ? bytes

Ik vroeg me af hoeveel je nou zou kunnen opslaan in je hersenen? Als je je hele leven leert dan moet het toch op een geven moment "vol" zitten?! Of zijn je hersenen een soort van harde schijf die zich steeds formateerd, zodat er nieuwe info bij kan maar wel wat vergeten wordt?


Doordat een zenuwstelsel steeds nieuwe bindingen tussen zenuwcellen kunnen aanmaken, de opslagcapaciteit bijna onbeperkt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: hersenen = ? bytes

Toch is het wel een interessante vraag, want hoeveel data zou je kunnen opslaan.

Als je je hersenen zou vergelijken met bits.

Ik denk dat je al gauw naar 100 terrabyte gaat (1 terrabyte = 1000 gigabyte).

Heeft iemand een grafisch plaatje, die laat zien hoe data wordt opgeslagen in de hersenen.

Dus als je het woord "Huis" leert via welke routes in de hersenen gaat het dan. Immers je leert wat de betekenis is, maar je gaat vooral associeren. Het is gebaseers op letters, dus daar pas je het in, het heeft relaties met andere objecten die je eraan gaat hangen, zoals bijvoorbeeld dakpannen, stenen, vloerbedekking, mensen wonen erin enz.

Je slaat het zo op, dat je het ook kunt uitspreken, herkennen, toe kunt passen in het opbouwen van een zin met het woord huis er. Je weet hem om te draaien "SIUH". Je kunt hem gelijk schrijven. Je schat hem op grootte in en vorm.

Is dat al enigszins bekend? Met grafische voorstelling i.p.v lange uitgelegde teksten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: hersenen = ? bytes

Ik had eens gelezen dat Simon Berkovich en Herms Romijn zich met een dergelijke vraag hadden beziggehouden en tot een nogal vreemde conclusie kwamen:
Penrose offers a quantum mechanical hypothesis to explain the relation between consciousness and the brain. And Simon Berkovitch, a professor in Computer Science of the George Washington University, has calculated that the brain has an absolutely inadequate capacity to produce and store all the informational processes of all our memories with associative thoughts. We would need 10^24 operations per second, which is absolutely impossible for our neurons. Herms Romijn, a Dutch neurobiologist, comes to the same conclusion. One should conclude that the brain has not enough computing capacity to store all the memories with associative thoughts from one’s life, has not enough retrieval abilities, and seems not to be able to elicit consciousness. [1]
Hier is het stukje van Berkovich: [2]

Berkovich heeft het volgens mij overigens over het holografische model van de hersenen en geheugen, of dat is zijn conclusie dat het zo zou moeten werken.

En hier het stukje van Romijn: [3]

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: hersenen = ? bytes

M. Mulder schreef:Heeft iemand een grafisch plaatje, die laat zien hoe data wordt opgeslagen in de hersenen.

?
Ik vond een plaatje op internet die me enorm aan sprak. Dit verbeeld naar mijn inziens redelijk goed 'één bewuste gedachtengang met de onbewuste onderbouwingen'.

Afbeelding

Het midden is dan de bewuste gedachtegang, en de zwarte verbindingen de intuïtieve ingevingen, die iedereen gewoon heeft, met z'n onbewuste onderbouwingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: hersenen = ? bytes

Interessant plaatje. Dus al die bindingen van het zenuwstelsel zorgen voor nieuwe opslag capaciteit(zonodig). Maar wat maakt het ertoe of iets wordt opgeslagen in het lange of korte termijn geheugen? En zou je dat zelf kunnen beinvloeden?

Bijvoorbeeld het leren van school stof in je lange termijn- en een oogopslag van een situatie in je korte termijn geheugen.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Berichten: 660

Re: hersenen = ? bytes

Ik denk dat je al gauw naar 100 terrabyte gaat (1 terrabyte = 1000 gigabyte).
ik denk dat dit wat aan de lage kant is als je nagaat wat iemand van 50 allemaal al in zijn of haar leven heeft meegemaakt. elk moment elke seconde elke milliseconde word opgeslagen. alles wat je waarneemt echt alles daar zal wel wat meer als 1 Tb voor nodig zijn denk ik.

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: hersenen = ? bytes

Een byte zijn gewoon 0 en 1 tjes.

Zou een herinnering van een mens ook zo zijn opgeslagen? Volgens mij ligt dat wat complexer. En wat zorgt ervoor of iets in het long- of shortterm memory opgeslagen wordt?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: hersenen = ? bytes

placebo schreef:elk moment elke seconde elke milliseconde word opgeslagen. alles wat je waarneemt echt alles daar zal wel wat meer als 1 Tb voor nodig zijn denk ik.

mvg kevin


Dat is niet waar, voor iets te kunnen opslagen dient de gebeurtenis significant te zijn, emoties te bevatten of dien je je mentaal in te spannen door bv. herhaling. Als je zomaar alles onthoudt waarom moeten we dan leren we dan..Niet elke gewaarwording zal leiden tot een waarneming, en niet elke waarneming zal leiden tot een herinnering.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: hersenen = ? bytes

Als je alles onthoudt lijkt het meer op een fotografisch geheugen. En dan over een lange periode (je hele leven). Dat lijkt me sterk. Ik denk inderdaad dat er een grote waarde of inspanning aan verbonden moet zijn wil een gebeurtenis in het langetermijn geheugen of uberhaupt in het geheugen terecht komen.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: hersenen = ? bytes

Dat is niet waar, voor iets te kunnen opslagen dient de gebeurtenis significant te zijn, emoties te bevatten of dien je je mentaal in te spannen door bv. herhaling. Als je zomaar alles onthoudt waarom moeten we dan leren we dan..Niet elke gewaarwording zal leiden tot een waarneming, en niet elke waarneming zal leiden tot een herinnering.


Laatst las ik dat er wel 1 zo'n persoon ontdekt is, die werkelijk alles onthoudt wat ze ooit meegemaakt heeft, ongeacht of hierbij sterke emoties betrokken waren. Zelfs dingen van tientallen jaren geleden kon ze gedetailleerd herinneren. Maar zij is dan ook de enige ter wereld bij wie dat het geval is.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: hersenen = ? bytes

En een olifant? Hoe zit het met dat "fabeltje" ? Die zou ook een goed geheugen hebben....
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: hersenen = ? bytes

Welke olifant en welk fabeltje?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: hersenen = ? bytes

Laatst las ik dat er wel 1 zo'n persoon ontdekt is, die werkelijk alles onthoudt wat ze ooit meegemaakt heeft, ongeacht of hierbij sterke emoties betrokken waren. Zelfs dingen van tientallen jaren geleden kon ze gedetailleerd herinneren. Maar zij is dan ook de enige ter wereld bij wie dat het geval is.
Inderdaad, daar wou ik nog naar refereren maar de vraag was of ze eigenlijk niet een compulsieve stoornis heeft waardoor ze alles gaat herhalen (en zich dus mentaal inspant)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer