Wat was er eerst? De kip of het ei?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 338

Wat was er eerst? De kip of het ei?

Wat was er eerst? De kip of het ei? Vanuit de evolutietheorie bezien, is deze vraag triviaal. (Het ei was er dan natuurlijk eerst, omdat je eerst "iets" had wat "nog-net-geen-kip" was...). Ik vraag mij echter af wat er als eerste was als de evolutietheorie niet klopt.

Berichten: 159

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

Simpel. Als de evolutietheorie niet klopt, gaan we voor de scheppingstheorie. En dan was er natuurlijk eerst de kip, "opdat deze eieren kon leggen". :shock:

Maar ik hou het verder toch gewoon op Darwin :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

natuurlijk was er eerst het ei, precies zoals mafkees het al zij, als iets evolueert, gebeurt dat over het algemeen tijdens de schepping van het leven, dus iets in de baarmoeder of in dit geval in het ei. dus de voorganger van de kip (wat dat ook was) legde het ei en daar kwam het eerste moderne kippie uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

Ligt denk ik aan je definitie van een kip. als je het uit een ei komen van een kip niet als eigenschap ziet van een kip. Dan is de moeder van het eerste kuikentje die wel uit een ei komt al een kip

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

het probleem bij deze vraagstelling is het feit dat je geen rekening houdt met evolutie. en dat je door de combinatie van woorden en hun huidige biologische samenhang (wat mooi gezegd :shock: ) verwacht dat er uit het ei een kleine kip moet komen, waardoor het schijnbaar iets onoplosbaar is.

als we de vraag opentrekken en het bekijken van het standpunt van evolutie zien we dat er reeds eierleggende dieren waren nog voor er spraken was van een kip.

het ei is dus zo ie zo eerst, het hoeft niet een kuiken of kleine kip te bevatten. het concept "ei" is al iets veel ouder dan het concept "kip".

zo heb ik deze filosofische vraag altijd bekeken.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

ja maar zo is de vraag niet bedoelt. Het moet juist die contradictie bevatten. het gaat dus om het kippe-ei

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

wetenschappelijk gezien kan het niet over een kippenei gaan, want dan heeft de vraag geen nut. filosofisch mischien wel, maar dan hoort de vraag zeker niet hier en heeft het ook geen betrekking tot de evolutie zoals mafkees zei.

hebben we het toch over een kipachtige wezens, dan blijft het ei: zie antwoord thetta.

het wezen in het ei kan steeds door mutaties meer en meer kip worden tot het uiteindelijk een kip is. de moeder is net geen kip.

als je de definitie zou nemen van kip: een uit een ei komend wezen, dan heb je een heel groot probleem met dieren zoals dino's. dat waren zeker geen kippen :shock:

het kan natuurlijk zin dat ik helemaal geen filosofie mens ben, en dat dit soort vragen niet aan mij besteed zijn ;)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

De vraag is zinloos. Kip en ei ontstonden gelijktijdig. Ieder bevrucht kippeëi is een kip. Het draagt in zich de volledige kip. Onderscheid tussen een kippenzygote en een volwassen kip doet niet ter zake, kip is kip. Het hypothetische ei dat gekwalificeerd werd als eerste kippeëi was tegelijkertijd de eerste kip.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

ok, maar het zit nog in het ei. en we hebben het nou eenmaal als we het over een kip of kuiken dat in nog in het ei zit, dat het een ei is. dus vanuit taalkundig gebruik was het ei er het eerst. en theoriën worden d.m.v. taal bedacht en opgeschreven. dus het ei was er het eerst.

( ik hoop dat iedereen het begrijpt, ik typ ook maar zoals mijn hersenen het mij vertellen)

Berichten: 159

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

Tettha, met jouw verhaal ben ik het niet eens. Het is maar net wat je als definitie stelt voor 'ei' namelijk:

1. Ei = Ding waar kip in zit

2. Ei = Ding wat gelegd wordt door kip

Bij definitie 1 was het ei er eerst, bij definitie 2 was de kip er als eerste...

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

maar er zijn meerdere dieren die eieren leggen, en de voorganger van de kip zal dan toch het eerste kippen-ei gelegd moeten hebben.

Berichten: 159

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

Akkoord, maar het kan ook best zo zijn dat er al een kip-achtig dier was, wat het midden hield tussen een reptiel, een dino en een vogel, wat geen eieren legde, maar deze in de baarmoeder droeg; dus dan was de 'kip' er wel eerder.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

maar alle reptielen, dino's en vogels leggen eieren. dus geen baarmoedergeval

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

Dus de eerste kip kwam uit een ander beest zeg een neanderkip. En in de ei-maker van de neanderkip is een of andere mutatie ontstaan waardoor het neanderkippe-ei een kip bevatte.

Maar uit een neanderkip komen alleen neanderkippe-eieren, geen kippe-eieren.

Uit het neanderkippe-ei kwam een gemuteerde neanderkip oftewel de gewone kip. Die kip legde vervolgens het eerste kippe-ei, want alleen uit kippen komen kippe-eieren.

Voila... de kip was eerder!!! raar woord trouwens kip!

Berichten: 159

Re: Wat was er eerst? De kip of het ei?

maar alle reptielen, dino's en vogels leggen eieren.  dus geen baarmoedergeval


Ik heb het ook over een illustere 'neander'-voorganger. Kijk naar sommige amfibieen bijvoorbeeld!

Reageer