[Scheikunde] algemene vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[Scheikunde] algemene vragen

Hey, ik heb volgende week een tentamen over scheikunde.. en ik heb morgen een toets die ik goed MOET maken, maar ik zit in trouble. En ik heb een paar vragen in me boek die ik wil oefenen.. maar ik kom er niet uit. Dus als iemand me wilt helpen, dan maakt diegene mij heel gelukkig.. hier is de vraag/vragen

1. Bereken het % zwavel in H2SO4-

a. 65,31%

b. 32,65%

c. 2,04%

d. 1,75%

2. 22g CO2 neemt bij een bepaalde temperatuur en druk een ruimte in van 10 liter. Hoeveel gram zuurstof neemt bij die omstandigheden dezelfde ruimte in?

a. 6,4g

b. 8g

c. 12,8g

d. 16g

Als iemand me kan helpen, ZEER ernstig bedankt.. ik hoef niet eens het antwoord, liever niet zelfs.. alleen de berekening.. zodat ik weet hoe ik het kan berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] algemene vragen

1. Massaprocent? Wat dacht je van te kijken naar de atoommassa's..?

2. Ik snap niet veel van deze vraag.

grt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Scheikunde] algemene vragen

Vraag 1:

Zoek in je tabel eens de molaire massa op van alle elementen (H, S en O) en tel die ook allemaal op naar hoeveelheid ze voorkomen in de formule van H2SO2: 2 + 32 + 48 = 96

Hoeveel % is nu Zwavel? 32/96e = 32.65%!

Antwoord b!

Vraag 2: Miskijk je niet, 10l doet niets terzake!

V/Vm = m/M Moet je normaal bekend voorkomen!

22g CO2 dus

V/22.4l/mol = 22g/44g/mol

=> het volume bij normomstandigheden is 11.2l

Hoeveel gram O2 heeft nu datzelfde volume bij normomstandigheden?

xg/32g/mol = 11.2l/22.4l/mol

x = 16g

Antwoord d!

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] algemene vragen

ok vraag 1. snap ik nu, is me duidelijk maar 2 snap ik niet hoor.. over normomstandigheden enzo, hoe kom je ineens bij 11,2

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Scheikunde] algemene vragen

\( \frac{m}{M} = \frac{V}{V_m}\)
Kijk naar je gegeven: 22g CO2

Vul je dat in, dan krijg (zonder eenheden)

22/44 = V/22.4

V = 11.2l

22g neemt dus in normomstandigheden (1013hPa en 0°C) 11.2l plaats in. Nu is de vraag welke massa zuurstof OOK 11.2l plaats inneemt. (in de opgave vraagt men dat bij een "bepaalde druk en temperatuur" omdat je dat niet weet heb ik het vraagstuk omgevormd tot een waar je de druk en temperatuur wel kent, nl de normomstandigheden waarbij geld dat Vm=22.4l/mol

Dus welke massa O2 neemt nu 11.2l in?
\( \frac{m}{M} = \frac{V}{V_m}\)
Invullen levert dat (zonder eenheden):

m/32 = 11.2/22.4

En daaruit volgt dat een massa van 16g OOK 11.2l inneemt.

Nu zie ik net dat in je opgave staat bij dezelfde omstandigheden, dus nu moet ik nog even sleutelen of d wel degelijk juist is.......

Reageer