De algemene relativiteitstheorie en de kwantumtheorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

De algemene relativiteitstheorie en de kwantumtheorie

Om terug te komen op mijn verplaatste topic. Mijn vraag is eigenlijk waarom deze twee theoriën niet of slechts deels verenigbaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De algemene relativiteitstheorie en de kwantumtheorie

Omdat de algemene relativiteits theorie sommige voorvalle op de 'quantum' schaal niet verklaren, en dus niet correct zijn.

met quantumschaal word bedoelt de groteorde van elementaire lengte en tijd partities. Dan krijg je dus een gebied met grote onzekerheden. Die worden door ART niet gedekt. Ze gaan dus wel samen, je kunt zeggen dat de ART een soort van statistische uitkomst is van de quantum theorie.

Dat gaat bij de meeste natuurkundige fenomenen goed, echter bij enkele niet. Daar waar de ART niet kan komen, en dus alleen een quantumtheorie moet worden ontwikkeld.

Berichten: 79

Re: De algemene relativiteitstheorie en de kwantumtheorie

Ik raad je aan mijn post eens te bekijken op http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=2332

Deze gaat over snaartheorieën en die zouden blijkbaar een oplossing kunnen zijn tussen de wereld van de kleinen (quantum mechanica) en de wereld van de grootte (revaliteits th.)

De hele film tesamen duurt wel 3 uur maar is ZEER mooi en overzichtelijk uitgelegd. Misschien iets minder grondig, maar dat komt omdat het eigenlijk bedoeld is voor minder-wetenschappelijke kijkers. Al bij al is het niveau wel tamelijk hoog

Het heeft te maken dat de ruimte-tijd op Quantum niveau totaal chaos en onvoorspelbaar is en bij de revaliteits th. deze mooie voorspelbare lijnen zijn.

Ze leggen ook mooi uit waarom zwaartekracht een probleem was om met de andere krachten te verenigen en welke oplossingen ze gevonden hebben
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: De algemene relativiteitstheorie en de kwantumtheorie

De quantummechanica gaat over de hele kleine dingen waarin blijkt dat alles niet echt lineair plaatsvind.

De relativiteit gaat over de zware dingen waarbij je een regelmatige structuur ziet.

Op zich heeft ieder zijn eigen domein tenzij het klein en zwaar is als een zwartgat , dan is weinig nog zeker omdat de theorien niet op elkaar aansluiten

Berichten: 338

Re: De algemene relativiteitstheorie en de kwantumtheorie

zeveraar schreef:Ik raad je aan mijn post eens te bekijken op http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=2332

Deze gaat over snaartheorieën en die zouden blijkbaar een oplossing kunnen zijn tussen de wereld van de kleinen (quantum mechanica) en de wereld van de grootte (revaliteits th.)

De hele film tesamen duurt wel 3 uur maar is ZEER mooi en overzichtelijk uitgelegd. Misschien iets minder grondig, maar dat komt omdat het eigenlijk bedoeld is voor minder-wetenschappelijke kijkers. Al bij al is het niveau wel tamelijk hoog

Het heeft te maken dat de ruimte-tijd op Quantum niveau totaal chaos en onvoorspelbaar is en bij de revaliteits th. deze mooie voorspelbare lijnen zijn.

Ze leggen ook mooi uit waarom zwaartekracht een probleem was om met de andere krachten te verenigen en welke oplossingen ze gevonden hebben
Bedankt voor deze film. Ik vond 'm ook heel interessant. Dit is weer 'n hele andere kijk op alle fundamentele natuurkunde en het heelal.

Reageer