Temperatuur lege ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Temperatuur lege ruimte

Wat is (ongeveer) de temperatuur van al die lege ruimte wat zich tussen planeten, sterren en andere hemelobjecten bevindt? Is dat (bijna) 0 K?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Temperatuur lege ruimte

http://zenitvragen.blogspot.com/2004/12/te...-de-ruimte.html

Temperatuur zoals wij die op aarde meten met een thermometer is een maat voor de bewegingsenergie van de gasmoleculen om ons heen. In de ruimte heerst een zeer extreem vacuum -- er is geen lucht -- dus is het ook lastig om 'de' temperatuur te meten. Komt een voorwerp in de zon, dan kan het fors opwarmen, maar komt het in de schaduw, dan kan het extreem afkoelen.

De laagste temperatuur die mogelijk is in het heelal is -273,15 graden Celcius onder nul, of te wel 0 Kelvin. Dit is het absolute nulpunt. Bij die temperatuur komen alle moleculen tot rust. Maar in de lege ruimte wordt die temperatuur niet bereikt. Er is nl. een stralingsveld overgebleven van de oerknal waaruit het heelal is ontstaan (de zgn. achtergrondstraling), en die komt overeen met een temperatuur van 3 Kelvin, of te wel 3 graden boven het absolute nulpunt. Dat zouden we dus de temperatuur van de ruimte kunnen noemen. Als we een voorwerp in de schaduw in de lege ruimte laten afkoelen, is dat de laagste temperatuur die het kan bereiken.

Berichten: 42

Re: Temperatuur lege ruimte

Ja maar dat is de absolute temperatuur voor de stoffen die we kennen toch?

Dus misschien zijn er wel andere stoffen die helemaal niet vrienzen bij 0 Kelvin of

-273 graden Celcius? of heb ik dat maar?
I LoVe YoU HaGi !

Her Zaman, Her Yerde, En Büyük Cimbom

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Temperatuur lege ruimte

melocco schreef:Ja maar dat is de absolute temperatuur voor de stoffen die we kennen toch?

Dus misschien zijn er wel andere stoffen die helemaal niet vrienzen bij 0 Kelvin of  

-273 graden Celcius? of heb ik dat maar?


Dit is voor alle stoffen die uit atomen bestaan.

Maar teperatuur is de beweginsenergie van atomen, dus als je het niet over atomen hebt dan heb je het ook niet over temperatuur.

Daarom kan je niet onder de -273,15.

Berichten: 42

Re: Temperatuur lege ruimte

jaa maar ik bedoel, zijn er dan geen atomen die nog niet door ons zijn ontdekt die een veel lager vriespunt hebben?
I LoVe YoU HaGi !

Her Zaman, Her Yerde, En Büyük Cimbom

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Temperatuur lege ruimte

Wat is (ongeveer) de temperatuur van al die lege ruimte wat zich tussen planeten, sterren en andere hemelobjecten bevindt? Is dat (bijna) 0 K?
Voor zover je het over vacuüm hebt, daar is geen temperatuur (dus niet bijna 0 K). Alleen als er massa is, is er sprake van temperatuur.
jaa maar ik bedoel, zijn er dan geen atomen die nog niet door ons zijn ontdekt die een veel lager vriespunt hebben?
Hoe harder de atomen trillen, hoe hoger de temperatuur. Nul graden Kelvin wil zeggen: geen trilling, de atomen staan stil. Je kunt niet langzamer bewegen dan stilstaan, dus niet kouder dan nul oK.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Temperatuur lege ruimte

....dus niet kouder dan nul oK.
kleinen correctie: 0K: Kelvin is niet in graden

Berichten: 42

Re: Temperatuur lege ruimte

ooh ok, ik geloof dat ik het begrijp :roll:
I LoVe YoU HaGi !

Her Zaman, Her Yerde, En Büyük Cimbom

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Temperatuur lege ruimte

kleinen correctie: 0K: Kelvin is niet in graden
Hey, nooit geweten, dank!

Andere vraag: kan er uberhaupt ooit iets echt 0 K worden? Kun je aan massa op een andere manier warmte onttrekken dan het te koelen met andere materie?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Temperatuur lege ruimte

Er zal altijd een beetje trilling in een atoom blijven, dus 0K zal volgens mij niet te bereiken zijn. Volgens mij is het op dit moment mogelijk om tot 1mK (milli-Kelvin) te kunnen koelen, zoniet lager.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Temperatuur lege ruimte

Als er geen materie is is er toch gewoon geen temperatuur?
Programmers don't byte, they nibble a bit

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Temperatuur lege ruimte

klopt maar je kunt geen geheel vacuuem maken er blijft altijd wel iets van materie over

maar in theorie heb je wel gelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Temperatuur lege ruimte

"tussen" die deeltjes zitten natuurlijk enorme volumes met niks. Ik vind dat daar geen temperatuur is. Waarom willen mensen toch altijd zo nodig met alle geweld ergens een nummertje opplakken ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Temperatuur lege ruimte

omdat het misschien wel zo is :roll:

Reageer