[anw] reizen naar de maan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

[anw] reizen naar de maan

Hallo,

Ik moet voor school onderzoeken hoe je naar de maan kan gaan en hoe je daar het beste een kolonie kan oprichten.

Graag wou ik weten of iemand mij kan helpen met de interne klimaatbeheersing (denk aan temperatuur en luchtvochtigheid) in een ruimteschip, hier kom ik echt niet uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [anw] reizen naar de maan

Als je specifieke vragen hebt is het veel makkelijker om je te helpen, een kreet als 'ik kom er niet uit' oid is weinig constructief. Als je een specifieke vraag hebt is het veel makkelijker voor ons om je te helpen.

Tevens is het mij nu onduidelijk hoe diep je op de stof in wilt gaan. Om de temperatuur te controleren gebruikt men natuurlijk een speciale soort verwarming. Moet je in detail weten hoe deze werkt of wat is de bedoeling?

Je zou natuurlijk ook contact op kunnen nemen met de esa:
ESA’s address  

European Space Agency  

8-10 rue Mario Nikis  

75738 Paris  

Cedex 15  

France  

Communication Department  

Tel: + 33 1 5369 7155  

Fax: + 33 1 5369 7690  
bron
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: [anw] reizen naar de maan

Heeft een ruimtereis naar de maan invloed op de mens, en zo ja, wat gebeurt er met je?

En hoe kan je er voor zorgen dat er een goeie luchtvochtigheid in je ruimteschip blijft als je buiten de atmosfeer bent?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [anw] reizen naar de maan

De invloed van gewichteloosheid op de mens verschilt per persoon. 1 op de 3 mensen wordt ruimteziek (misselijk door gewichteloosheid). Er stroomt 2,25 liter bloed vanuit je benen naar je hoofd, dit zorgt bij elke astronaut voor een gevoel van een constante verkoudheid. Doordat je je spieren minimaal gebruikt zullen deze verschrompelen (vooral merkbaar bij langedurige missies). je botten zullen poreus worden, ze zijn op dat moment namelijk niet nodig (terug op aarde moet je dan ook herstellen)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: [anw] reizen naar de maan

Bedankt voor deze informatie, voor het technasiumproject moeten wij een kolonie stichtten op een planeet, of tenminste het plan daarvoor verzinnen, en daarbij moeten wij denken aan allerlei dingen als hoe zwaar je bent en hoeveel spullen je dan nog bij je kan hebben in het ruimteschip, hoeveel zuurstof je nodig hebt per persoon per uur, hoe je van water zuurstof kunt maken etc. etc.

We zijn nu aan het einde van het project en moeten nog een haalbaarheidsstudie uitvoeren, met daarin stoffen nodig voor menselijk leven, onderzoek naar medische zaken zoals invloed ruimtereis op de mens, milieubewaking in het ruimteschip, en onderzoek naar lancering, reisplan en landing.

Ik ben al een stuk verder door uw post.

Kan je iets tegen die verschijnselen doen, behalve de astronauten trainen in een centrifuge vantevoren?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [anw] reizen naar de maan

het enige wat je zou kunnen doen is kunstmatige zwaartekracht creeëren. Maar dat is technisch niet heel haalbaar.

( ps: een kolonie op de maan is niet haalbaar, anders was het al gedaan)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [anw] reizen naar de maan

Een colonie stichten op de maan zou ook goed kunnen vallen in het vakgebied theorie ontwikkeling.

Om te kijken hoe dat zou kunnen werken moet je weten wat een mens nodig heeft om te leven. Zuurstof, water, electriciteit zijn weinig van de vele benodigdheden. Denk ook aan de dure kosten om een grote capsule te bouwen, en de gevaren!

Ik weet niet hoe groot of hoe diepgaand het verslag moet zijn maar je moet er wel wat denkwerk in steken.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [anw] reizen naar de maan

Dit zou juist niet in 'theorie-ontwikkeling' moeten worden geplaatst. We hebben we hier te maken met praktische toepassingen van technieken en niet specifiek met een theorie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: [anw] reizen naar de maan

Hmm ja wij vinden dit project veel te moeilijk, we moeten alles zelf verzinnen, en inderdaad als er ergens een kolonie gesticht zou kunnen worden, was dat al wel geprobeerd/gedaan..

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [anw] reizen naar de maan

Hmm ja wij vinden dit project veel te moeilijk, we moeten alles zelf verzinnen, en inderdaad als er ergens een kolonie gesticht zou kunnen worden, was dat al wel geprobeerd/gedaan..


Ten eerste, Ja het is een moeilijk onderwerp wat veel tijd en studie vereist.

Maar, als het mogelijk zou zijn zou het niet meteen moeten gebeuren. We moeten vooruit denken en zien of het zou kunnen in de toekomst. En of we er wel profijt van zullen hebben om op de maan te leven...

Het wil dus niet zeggen dat als het kan dat het al gedaan zou moeten zijn. Geld, veiligheid, profijt en technologie spelen hier grote rollen.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [anw] reizen naar de maan

Gezien de breedte van de opdracht kan dit nooit diep moeten gaan. Ik zou zeggen, laten we ons niet laten beperken door economische overwegingen maar gewoon de technische problemen aankaarten en daar de oplossingen voor aandragen. Alles wat we nodig hebben laten we door de SRV man (kent iemand die nog?) even langsbrengen.

luchtvochtigheidsbeheersing, temperatuurbeheersing:

Bouw de hele kolonie op het biosphere-idee

gedurende de maandag: kolonie beschaduwen met zonnecelpanelen

gedurende de maannacht: opgeslagen (elektrische) energie van de panelen gebruiken om onze kolonie te verwarmen.

overmaat CO2: planten die er weer O2 van maken, met misschien een chemische scrubber op reserve

ondermaat CO2: plantenresten verbranden

te hoge luchtvochtigheid: laten condenseren op koelpanelen

te lage luchtvochtigheid: water laten verdampen

Op de maan ben je niet gewichtloos, al weeg je maar eenzesde van hier op aarde. Ik heb wel eens van die speciale trainings-lopende-banden gezien waarop de astronauten lopen met zware bepakking of waar ze middels een verensysteem naar de band worden geduwd, zodat het lichaam toch een forse tegenkracht moet leveren, waardoor spieren en botten in elk geval minder snel verslappen.

wat voor problemen moeten er nog meer besproken worden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [anw] reizen naar de maan

Misschien even handig om te vermelden dat ik hierover woensdag al een presentatie moet hebben, en alleen nog maar dat moest weten van de interne klimaatbeheersing...

In ieder geval had ik wel wat aan de kachels!

Bedankt in ieder geval al..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [anw] reizen naar de maan

Wat mis je dan nou nog precies?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [anw] reizen naar de maan

De interne klimaatbeheersing, dus hoe je zorgt dat het ruimteschip op goede temperatuur etc. blijft voor de astronauten.. Maar ook daar zijn we bijna mee klaar..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [anw] reizen naar de maan

thermostaat voor de temperatuur

temperatuur te laag: kachel aan

temperatuur te hoog: kachel uit, schaduwdoek uitrollen

hygrostaat voor de luchtvochtigheid

luchtvochtigheid te hoog: koelpanelen met aanzuigventilatoren aan

luchtvochtigheid te laag: waterverdampers aan.

en het eerste het beste airconditioningsbedrijf staat morgen boos bij mij voor de deur om te zeggen dat dat te simpel is en dat er allerlei toeters en bellen bij nodig zijn (en daar hebben ze nog gelijk in ook) maar dat lijkt me voor jullie werkstuk een beentje overboord. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer