Voelen insecten pijn?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 338

Voelen insecten pijn?

Kunnen insecten eigenlijk pijn voelen of hebben die niet zo'n complex zenuwstelsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Voelen insecten pijn?

Ze hebben wel een zewunstelsel, maar dat eindigt niet in hersenen maar in een "zenuwknoop", veel minder complex dan bij ons dus. Of ze pijn voelen weet ik niet. Als je ze een poot uittrekt dan krijg je in ieder geval een reactie, dus ze krijgen wel een signaal waarop ze reageren, maar hoe het voor hun aanvoelt dat is denk ik zeer moeilijk na te gaan.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 338

Re: Voelen insecten pijn?

Ze hebben wel een zewunstelsel, maar dat eindigt niet in hersenen maar in een "zenuwknoop", veel minder complex dan bij ons dus. Of ze pijn voelen weet ik niet. Als je ze een poot uittrekt dan krijg je in ieder geval een reactie, dus ze krijgen wel een signaal waarop ze reageren, maar hoe het voor hun aanvoelt dat is denk ik zeer moeilijk na te gaan.
Mensen hebben toch allemaal verschillende soorten zenuwen? Ik dacht apart voor warmte/koude, hard/zacht, pijn, genot. Ik weet alleen niet zeker of die pijn- en genotzenuwen van elkaar gescheiden zijn of dat dat een en dezelfde is. Het kan ook zijn dat het gewoon een vecht/vlucht-respons is dat ze gaan spartelen.

Off-topic: Wat stelt je avator eigenlijk voor? Is dit toevallig een zenuw ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Voelen insecten pijn?

Mensen hebben toch allemaal verschillende soorten zenuwen? Ik dacht apart voor warmte/koude, hard/zacht, pijn, genot. Ik weet alleen niet zeker of die pijn- en genotzenuwen van elkaar gescheiden zijn of dat dat een en dezelfde is. Het kan ook zijn dat het gewoon een vecht/vlucht-respons is dat ze gaan spartelen.
Over die zenuwen dat weet ik niet. Dat ze een respons geven is het teken dat ze dus wel een signaal voelen maar de vraag of ze dat als "pijn" ervaren weet ik niet.
Off-topic: Wat stelt je avator eigenlijk voor? Is dit toevallig een zenuw ofzo?
Ik weet het zelf niet, het komt van een site over microscopie, maar ik vind ze niet meer terug.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 159

Re: Voelen insecten pijn?

Ja, hier lopen twee topics door elkaar geloof ik 8) lekker makkelijk

Maar over insecten en pijn...

Wat is pijn?

Is pijn A) het signaal in de hersenen vanuit bv. ledematen (als je een poot afrukt bijvoorbeeld), dan zeg ik ja, een insect heeft pijn

Is pijn B) de emotioneel-gebonden reactie die wij mensen daaruit interpreteren, dus met gevoelsaspecten, dan zeg ik nee; een insect heeft geen hersenen, alleen een soort zenuwkruispunt of -knoop.

Maar goed, zelf ga ik voor optie A. Maar dan kan je dus ook de interessante vraag stellen: hebben planten pijn?

Voel ik een filosofisch topic opkomen nu? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Voelen insecten pijn?

Toch is er bij planten ook wel een communicatie tussen verschillende cellen aanwezig. Dit gebeurt dan met chemische stofjes in plaats van met een zenuwstelsel.
Maar dat lijkt me dan meer mechanisch van aard, op een niveau waarop een computer dat ook kan (en waarvan er geen sprake is van echte pijnbeleving).
Bio schreef:Maar goed, zelf ga ik voor optie A. Maar dan kan je dus ook de interessante vraag stellen: hebben planten pijn?

Voel ik een filosofisch topic opkomen nu?   ;)
Natuurlijk, dat kon van begin af aan al niet missen :shock:

Dat er bij insecten technisch gezien sprake is van een pijnprikkel (dus optie A) lijkt me duidelijk. In welke mate een insect die pijn ook als zodanig beleeft is de grote vraag.

Het lijkt me redelijk om uit te gaan van de complexiteit van het orgaan of gedeelte (hersenen, zenuwstelsel, of iets equivalents) waar de registratie of ervaring van die pijn plaatsvindt. Bij een computer die een schermpje met "auw" toont, is geen sprake van werkelijke pijnbeleving. Maar bij een insect dat spartelt als je hem verwondt, wel (denk ik). Redelijkerwijs is een insect toch meer dan een "machientje" dat slechts spartelt als mechanische reactie op beschadiging.

Moreel gezien zou je zeggen dat het minder erg om een stuk van een plastic emmer af te breken dan van een organisme met een complex zenuwstelsel (en daarom vermoedelijk in staat pijn intensief te ervaren) zoals apen of mensen. Insecten en planten zullen daar ergens tussenin zitten, gevoelsmatig plaats ik insecten wat dat betreft "hoger" dan planten, omdat planten zelfs geen zenuwknopen of andere vergelijkbare systemen bevatten.

Dus als je per se iets wil beschadigen, dan liever plasic emmers, daarna planten, daarna insecten, en daarna pas mensen ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Voelen insecten pijn?

Rogier schreef:
Bio schreef:Maar goed, zelf ga ik voor optie A. Maar dan kan je dus ook de interessante vraag stellen: hebben planten pijn?

Voel ik een filosofisch topic opkomen nu?   ;)
Natuurlijk, dat kon van begin af aan al niet missen ;)

Dat er bij insecten technisch gezien sprake is van een pijnprikkel (dus optie A) lijkt me duidelijk. In welke mate een insect die pijn ook als zodanig beleeft is de grote vraag.

Het lijkt me redelijk om uit te gaan van de complexiteit van het orgaan of gedeelte (hersenen, zenuwstelsel, of iets equivalents) waar de registratie of ervaring van die pijn plaatsvindt. Bij een computer die een schermpje met "auw" toont, is geen sprake van werkelijke pijnbeleving. Maar bij een insect dat spartelt als je hem verwondt, wel (denk ik). Redelijkerwijs is een insect toch meer dan een "machientje" dat slechts spartelt als mechanische reactie op beschadiging.

Moreel gezien zou je zeggen dat het minder erg om een stuk van een plastic emmer af te breken dan van een organisme met een complex zenuwstelsel (en daarom vermoedelijk in staat pijn intensief te ervaren) zoals apen of mensen. Insecten en planten zullen daar ergens tussenin zitten, gevoelsmatig plaats ik insecten wat dat betreft "hoger" dan planten, omdat planten zelfs geen zenuwknopen of andere vergelijkbare systemen bevatten.

Dus als je per se iets wil beschadigen, dan liever plasic emmers, daarna planten, daarna insecten, en daarna pas mensen ;)
Stel je verdooft een insect alvorens je zijn poot uitrukt, mag het dan wel? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Voelen insecten pijn?

Jij wel :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Voelen insecten pijn?

Het lijkt wel logisch dat ze de prikkel die een uitgerukte poot veroorzaakt onaangenaam vinden. Een beest dat het lekker vindt zijn poten te laten uitrukken zal waarschijnlijk geen evolutionair succes worden. Als hij tenminste prettig van onaangenaam weet te onderscheiden want zonder hersenen zou hij best wel kunnen zijn wat Rogier als een machientje omschrijft.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Voelen insecten pijn?

Knownothing schreef:Ze hebben wel een zewunstelsel, maar dat eindigt niet in hersenen maar in een "zenuwknoop", veel minder complex dan bij ons dus. Of ze pijn voelen weet ik niet. Als je ze een poot uittrekt dan krijg je in ieder geval een reactie, dus ze krijgen wel een signaal waarop ze reageren, maar hoe het voor hun aanvoelt dat is denk ik zeer moeilijk na te gaan.
Mensen hebben toch allemaal verschillende soorten zenuwen? Ik dacht apart voor warmte/koude, hard/zacht, pijn, genot. Ik weet alleen niet zeker of die pijn- en genotzenuwen van elkaar gescheiden zijn of dat dat een en dezelfde is. Het kan ook zijn dat het gewoon een vecht/vlucht-respons is dat ze gaan spartelen.

Off-topic: Wat stelt je avator eigenlijk voor? Is dit toevallig een zenuw ofzo?
Alleen motorische en sensorische, waarvan de laatste het 'gevoel' regelen, deze zijn wel anders gevormt voor een andere functie(Druk etc.)
't kofschip?, 't fokschaap?, d's en t's? Nee daar heb ik inderdaat nog nooid van gehoord

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Voelen insecten pijn?

Maar goed, zelf ga ik voor optie A. Maar dan kan je dus ook de interessante vraag stellen: hebben planten pijn?


Planten voelen in ieder geval denk ik wel, want als je ziet hoe wortels om een obstakel heengroeien of bij het botsen daarmee, eerst een stukje terugtrekken om dan een andere weg te vinden, moet er wel een vorm van tastzin zijn en niet domweg doorduwen tot de wortel er langs glijdt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Voelen insecten pijn?

ik denk dat dat een heel ander mechanisme is dan pijn:

als een wortel groeit en hij botst op een steen, moet hij daarom heen voor zijn eigen behoud.

het interageert met zijn omgeving. pijn voelen is iets complexer: de weefels hiervoor "nodig" vinden we terug in heel wat dierenklassen, maar niet in het plantenrijk. mochten ze wel pijn voelen, dan hadden we naast gaia ook organisaties die strijden voor de planten als individu :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Voelen insecten pijn?

@ Noortje

Ik beweerde ook niet dat een plant pijn voelt, maar dat er wel een (plantaardige) vorm van tastzin moet zijn. Of eerder vermoed dan beweer.

Grtz,

Ton

Re: Voelen insecten pijn?

Bij planten is dit op een veel eenvoudiger niveau dan bij dieren. Je kent misschien wel enkele planten waarvan hun bladeren samentrekken wanneer je ze aanraakt. dit komt omdat ze individuele cellen hebben die hiervoor gemaakt zijn. maar het is dus niet zo dat deze cellen via zenuwen verbonden zijn met de hersenen om dan van daaruit het commando te krijgen dat ze samen moeten trekken (wat dan wel het geval is bij dieren...)

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Voelen insecten pijn?

Toch is er bij planten ook wel een communicatie tussen verschillende cellen aanwezig. Dit gebeurt dan met chemische stofjes in plaats van met een zenuwstelsel.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Reageer