Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Ik werk als vrijwilliger bij een museum en tijdens het Nationaal Museumweekend van 8/9 april wil ik o.a. een aantal eenvoudige proefjes gaan doen die leuk zijn voor zowel kinderen als volwassenen. Een van mijn ideeen is een verkleuringsreactie met rodekoolsap en een zuur/base (soda, azijn,..). Nog leuker lijkt mij een proefje waarbij uit 2 heldere oplossingen een kleur ontstaat. Nu kan dat uiteraard met allerlei chemicalien, maar we hebben niet veel voorhanden behalve wat huis-, tuin- en keukenspullen. Weet iemand een dergelijk proefje met eenvoudige, niet-giftige of anderszins gevaarlijke stoffen?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren


Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Voor de echt heldere kleur reacties kun je pH indicatoren gebruiken.

Voor een paar euro kun je hier kleurstoffen bestellen:

http://www.hekserij.nl/kleurstoffen.htm

Methyl Violet heeft een kleuromslag bij heel lage pH dus kan lastig worden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Methyl_violet

Nog meer kleurreacties hier:

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...orextractie.htm

Dierenwinkels verkopen soms ook pH indicatoren (broomthymol blauw) om het water van een aquarium te testen. Deze stof veranderd van kleur tussen pH 6 tot 7,6 Dus is makkelijk te verkleuren met een beetje zuur of base.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Bedankt voor de reacties, maar dat is toch niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat je echt twee heldere vloeistoffen bij elkaar doet en dat er dan een gekleurde vloeistof ontstaat. Of desnoods een gekleurde neerslag (suspensie).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

elementair sulfaar geeft een leuke reactie met zuurstof. Geeft een blauwe vlam en zwaveldioxide (zwaar gas) Goed ventileren.

chloorgas door een oplossing van bromide ionen leiden geeft een oxidatie van bromide, de oplossing wordt rood/bruin.

silvernitraat oplossing is kleurloos, wanneer men een koperdraad toevoegd zal de blauwe kleur van koper ionen vrij komen.

bromine oplossing (rood/bruin) toevoegen aan vloeibare alkenen geeft een kleurloos product.

Als je een paar druppels lood (II) nitraat oplossing toevoegd aan een oplossing van kaliumjodide, dan zal het gele lood(II)jodide onmiddelijk precipiteren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Broomphenolblauw.

Bij lage pH is het helder geel oranje.

Doe daar een base bij (heldere waterige vloeistof) en dan wordt het donkerblauw.

Als de concentratie kleurstof hoog genoeg is wordt het van licht geel naar heel donker blauw.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Tsja, maar al die stoffen heb ik dus niet en kan ik ook niet zo 1,2,3 krijgen. Bovendien heb ik hooguit wat reageerbuizen tot mijn beschikking als 'apparatuur' en zeker geen gasvlam.

Maar goed, ik denk dat het dus te ingewikkeld wordt. Ik hou het maar bij mijn rode kool.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

De meeste laboratoria beschikken wel over de juiste stoffen. Vragen staat altijd vrij zeg ik maar.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Als je een paar druppels lood (II) nitraat oplossing toevoegd aan een oplossing van kaliumjodide, dan zal het gele lood(II)jodide onmiddelijk precipiteren.


Je kan met bovenstaande reactie 'goud uit lood maken' door van beide zouten oplossingen te maken van 3 % (m/m) en samen te voegen. Je krijgt gele neerslag die je kan oplossen door te verwarmen. Bij herkristalisatie ontstaan glimmende goudkleurige kristallen.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 92

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Veel te laat voor jou maar ik ga het toch nog vermelden.

Ik dacht ooit in een labo chemie enkele klokreacties uitgevoerd te hebben met zetmeel en ik dacht jood. Dat waren twee kleurloze oplossingen die als je ze bij elkaar kieperde na x aantal seconden 'pats' zwart werden afhankelijk van de concentraties.

Ik vond dat redelijk spektaculair, maar dit zijn vijgen na pasen waarschijnlijk.

Reageer