Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Ik werk als vrijwilliger bij een museum en tijdens het Nationaal Museumweekend van 8/9 april wil ik o.a. een aantal eenvoudige proefjes gaan doen die leuk zijn voor zowel kinderen als volwassenen. Een van mijn ideeen is een verkleuringsreactie met rodekoolsap en een zuur/base (soda, azijn,..). Nog leuker lijkt mij een proefje waarbij uit 2 heldere oplossingen een kleur ontstaat. Nu kan dat uiteraard met allerlei chemicalien, maar we hebben niet veel voorhanden behalve wat huis-, tuin- en keukenspullen. Weet iemand een dergelijk proefje met eenvoudige, niet-giftige of anderszins gevaarlijke stoffen?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren


Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Voor de echt heldere kleur reacties kun je pH indicatoren gebruiken.

Voor een paar euro kun je hier kleurstoffen bestellen:

http://www.hekserij.nl/kleurstoffen.htm

Methyl Violet heeft een kleuromslag bij heel lage pH dus kan lastig worden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Methyl_violet

Nog meer kleurreacties hier:

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...orextractie.htm

Dierenwinkels verkopen soms ook pH indicatoren (broomthymol blauw) om het water van een aquarium te testen. Deze stof veranderd van kleur tussen pH 6 tot 7,6 Dus is makkelijk te verkleuren met een beetje zuur of base.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Eenvoudig proefje met een kleuringsreactie

Bedankt voor de reacties, maar dat is toch niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat je echt twee heldere vloeistoffen bij elkaar doet en dat er dan een gekleurde vloeistof ontstaat. Of desnoods een gekleurde neerslag (suspensie).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar