[Mechanica] Verplaatsing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[Mechanica] Verplaatsing

Hallo,

Kan me iemand het verschil tussen "verplaatsing" en "de totaal afgelegde afstand" uitleggen?

alvast bedankt :roll:

Berichten: 866

Re: [Mechanica] Verplaatsing

Verplaatsing duidt voor mij een beweging aan. Na een verplaatsing zal een voorwerp zich op een andere plaats bevinden dan in het begin van de beweging. Tijdens het verplaatsen is het voorwerp nog in beweging.

Je kan tijdens het verplaatsen en ook na de verplaatsing wel bepalen waar het voorwerp zich bevindt door zijn coordinaten op te geven. Je kan ook aan geven hoe groot de verplaatsing was door de afstand in rechte lijn op te geven vanaf het beginpunt.

De totaal afgelegde afstand is de lengte van de eventueel kronkelende weg die het voorwerp heeft afgelegd tijdens de verplaatsing. Die meting gebeurt dus langs de weg die tijdens de beweging gevolgd wordt.

Alleen als de verplaatsing volgens een rechte lijn gebeurt zullen de " totale verplaatsing" en "totaal afgelegde weg " even groot zijn. Het begrip verplaatsing zelf blijft wel tweeledig. Bij een stilstaand voorwerp kan je zeggen dat zijn verplaatsing nul is maar anderzijds kan je wel zeggen wat zijn verplaatsing is ten opzichte vd plaats waar het voorwerp gisteren was.

Berichten: 7

Re: [Mechanica] Verplaatsing

eh, ja..

Ik geef maar eens een voorbeeld :roll:
Over een lange horizontale weg fiets je gedurende 20min met een constante snelheid van 18km/h. Op een bepaald ogenblik rijdt je een stuk terug met een snelheid van 24 km/h, na 2min stop je.

- bereken de totaal afgelegde afstand

- bereken de totale verplaatsing

totaal afgelegde afstand = (1200*5) + (120*6+(2/3)) -> 6000 + 800 = 6800 meter.
De verplaatsing is in dit geval dus hetzelfde? Ik zie daar echt geen verschil in. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Mechanica] Verplaatsing

als de afstand tussen A en B 5m is en ik verplaats me van A naar B en dan weer terug van B naar A beiden in vogelvlucht, dan is mijn verplaatsing 0m en mijn afgelegde weg 10m

Berichten: 866

Re: [Mechanica] Verplaatsing

Ondanks je fietsinspanningen die 32 minuten geduurd hebben zal de nieuwe plaats van je fiets slechts 6000 - 800 = 5200 meter van het vertrekpunt vandaan liggen.

Het is wel zo dat je eerst en tussentijds een verplaatsing van 6000meter hebt gedaan en daarna nog eentje van 800meter in de andere richting, maar de vraag was naar de totale (uiteindelijke) verplaatsing; de vraag is niet wat is het totaal van alle tussentijdse verplaatsingen (tenzij dan in algebraische of vectoriële betekenis).

Stel je even voor dat je die 32 minuten langs allerlei kronkelwegen zou rijden aan de beschreven snelheden om te eindige op een punt dat slechts 100 meter van je vertrek vandaan ligt. Zou je dan ook willen blijven zeggen dat het totaal van je inspanningen een totale verplaatsing van 6800 meter heeft opgeleverd, of zou je toch maar liever zeggen dat de totale afgelegde weg 6800 meter is met als droevig resultaat dat je uiteindelijk maar 100meter verplaatst bent.

Berichten: 7

Re: [Mechanica] Verplaatsing

ahh bedankt, nu snap ik het :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Mechanica] Verplaatsing

Als je een volledige cirkel doorloopt vanaf een punt A op de cirkel tot aan A, dan is de totaal afgelegde afstand d = 2.(pi).R. De verplaatsing tov punt A is 0, je bent daar weer teruggekeerd. Bij kringintegralen wordt veelvulding gebruik gemaakt van dit principe.

Stel iemand heeft een paar pilsjes te veel op en probeert terug te lopen naar huis. De afstand die wordt aflegd is door het slingeren (dronken) aanzienlijk groter dan de verplaatsing t.o.v. de voordeur van de kroeg.

Reageer