Het magnetisch veld.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 416

Het magnetisch veld.

Ik las bij nieuwsbrieven alles over sterrenkunde dat een botsing tussen 2 neutronensterren een magnetisch veld kan opwekken die een biljard (10^15) keer zo sterk is als het aardmagnetisch veld. Nu heb ik er een vraag over.

Stel dat je in de buurt zou komen van een dergelijk opject, wat doet zo'n sterk magnetisch veld dan met je? Afgezien dan dat je wordt verplettert door de inmense zwaartekracht.

Ten tweede nu ik het toch over neutronensterren heb, vraag ik mij af wat gebeurt er uiteindelijk met een neutronenster? Ik bedoel ermee als je lang genoeg wacht. Ik weet dat zwarte gaten na een hele lange tijd, zo'n 10^100jaar verdampen. Mijn vraag is doen neutronensterren dat ook? Zo nee, wat doen neutronensterren dan wel? Zijn neutronensterren dan zo stabiel dat ze altijd kunnen blijven bestaan??

Berichten: 19

Re: Het magnetisch veld.

van dat magnetisch veld zouk et echt niet weten. maar van die neutronensterren, die draaien zoals je weet ongelofelijk hard rond, maar die draaing word langzaam minder door bepaalde verschijnselen in de bovenste lagen(die zorgen voor de energie van een pulsar) en dan na een paar miljard jaar staat ie stil en doet ie niks meer en geeft ie ook geen licht meer. het komt alleen wel voor dat dat flink word uitgesteld door bv een begeleidende ster waarvan materie naar het oppervlak van de neutronenster word ''gezogen'' en die op een of andere manier hem sneller laat draaien. das ongeveer hoe het volgens mij verloopt met een neutronenster :roll:

weet iemand trouwens wat meer over die verdamping van zwarte gaten? iets met hawkingsstraling had ik gehoord, maar wat dat is?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Het magnetisch veld.

ik weet het niet cker, maar er stond me iets bij dat elke keer als er materie bij een zwart gat komt, verdwijnt er een klein beetje energie van het gat tot er nix meer over blijft.

Reageer