Hoogste IQ?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 14

Hoogste IQ?

Wie heeft eigenlijk het hoogste IQ van de wereld (wat zover bekend is).

Ik zag dat Goethe een IQ van 210 had, maar 'k weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is.
<3

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Hoogste IQ?

bijvoorbeeld

Ik dacht dat het op wetenschapsforum ook al eens langs is geweest...

Kan het zo snel niet vinden, hmm...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Hoogste IQ?

William James Sidis (IQ tussen 250 en 300)

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Hoogste IQ?

Genieën:

Albert Einstein 160+

Stephen W. Hawking 160+

Bill Gates 160

Rembrandt van Rijn 155

Sharon Stone 154

Heel slim:

Richard Nixon 143

Madonna 140

http://www.omroep.nl/bnn/denationaletest/facts.html

Sharon Stone een IQ van 154?

Madonna een IQ van 140?

Tiens, ik wist niet dat die zo slim waren :roll: ...

154 lijkt mij wat hoog... Is deze site betrouwbaar??

PS: Het topic "Wie is de slimste mens op aarde":

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...highlight=sidis
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoogste IQ?

Aangezien in het forum dat 'ZonnTroll' aanhaald niet zozeer over 'IQ' werd gesproken, maar over 'het slimste' zie ik het liefste dat deze discussie hier wordt voortgezet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Hoogste IQ?

ZonnTroLL schreef:Genieën:

Albert Einstein  160+


was die van einstein 160+? ik begreep dat ie niet echt zo slim was maar ongelooflijk goed kon concentreren en hyperfocussen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Hoogste IQ?

Petroleus schreef:
ZonnTroLL schreef:Genieën:

Albert Einstein  160+
... maar ongelooflijk goed kon concentreren en hyperfocussen.
M.a.w. hij had symptomen (om maar te zwijgen van het echt zijn) vanuit het autistische spectrum.

Dit is een algemeen bekend feit, ja.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 14

Re: Hoogste IQ?

Math schreef:
Petroleus schreef:
ZonnTroLL schreef:Genieën:

Albert Einstein  160+
... maar ongelooflijk goed kon concentreren en hyperfocussen.
M.a.w. hij had symptomen (om maar te zwijgen van het echt zijn) vanuit het autistische spectrum.

Dit is een algemeen bekend feit, ja.
ja, maar 160+ iq is niet wat ik "niet hoog" noem. Alleen is dat dus in strijdt met wat ik gehoord had, dus vandaar mijn vraag die niet beantwoord is :roll: .

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Hoogste IQ?

Fikret schreef:http://hem.bredband.net/b153434/Index.htm#TableII

Name:.....................................Ratio IQs:.....Deviation IQs:

Johann Wolfgang von Goethe.........210..............179  

Emanuel Swedenborg....................205..............176  

Gottfried Wilhelm von Leibniz.........205..............176  

John Stuart Mill.............................200..............174  

Blaise Pascal................................195..............171  

Ludwig Wittgenstein......................190  

Bobby Fischer...............................187..............167  

Galileo Galilei................................185..............165  

René Descartes.............................180..............162  

Madame De Stael..........................180..............162  

Immanuel Kant.............................175..............159  

Linus Carl Pauling..........................170..............156  

Sofia Kovalevskaya.......................170..............156  

Thomas Chatterton........................170..............156  

Charles Darwin..............................165..............153  

Wolfgang Amadeus Mozart..............165..............153  

George Eliot (Mary Ann Evans)........160..............150  

Nicolaus Copernicus.......................160..............150  

Olof Palme.....................................156  

Rembrandt van Rijn........................155..............146  

Anna Lindh.....................................152..............145  

George Sand (Aurore Dupin)............150..............143

Berichten: 108

Re: Hoogste IQ?

Die top tien lijst is nogal discutabel op zijn zacht gezegd. De scores (inclusief b.v. Nixon) zijn niet gebaseerd op daadwerkelijke scores, maar bepaald aan de hand indirecte gegevens (speeches, wetenschappelijk werk, uitvindingen, boeken, etc.).

Zie ondermeer:

http://www.snopes.com/inboxer/hoaxes/presiq.htm
(-% Twistedmind %-)

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Hoogste IQ?

William James Sidis (IQ tussen 250 en 300)
Abraham Sterling, hoofd van New York's Aptitude Testing Institute, zei dat "hij zeker een I.Q. tussen de 250 en 300 had. Ik heb nog nooit gehoord van het bestaan van iemand met een dergelijk I.Q."  

Een genie

Toen hij 18 maanden oud was kon Sidis al lezen. Op tweejarige leeftijd leerde hij zichzelf Latijn, toen hij drie was leerde hij Grieks. Tegen de tijd dat hij volwassen was sprak hij meer dan 40 talen en dialecten. Sidis was op 9 jarige leeftijd al bevoegd om toegelaten te worden op Harvard. Hij moest echter 2 jaar wachten tot hij werd toegelaten als student. In zijn eerste jaar gaf hij al een lezing over 4-dimensionale lichamen voor de Harvard Wiskunde Vereniging. Hij studeerde cumn laude af op de leeftijd van 16 jaar. En hij werd de jongste professor ooit. Hij herleide de mogelijkheid van zwarte gaten meer dan 20 jaar voor Subrahmanyan Chandrasekhar 'An Introduction to the Study of Stellar Structure' publiceerde. Het is duidelijk dat het een waar genie was. Ter overvloede nog een laatste voorbeeld: Hij hield ervan om kruiswoord puzzles te maken zonder de antwoorden op te schrijven voor hij ze allemaal had.  

Mislukking

Hij was waarschijnlijk een van de grootste geniën die ooit geleefd hebben. Door alle media aandacht en het feit dat hij enorm veel gepest werd had Sidis er snel genoeg van om in de belangstelling te staan. Al gauw gaf hij zijn baan als professor op en de rest van zijn leven heeft hij gesleten door betekenisloze baantjes te vervullen.

http://www.wistudat.net/popup.php?id=80
Tragisch leven...

Berichten: 131

Re: Hoogste IQ?

Wie heeft eigenlijk het hoogste IQ van de wereld (wat zover bekend is).
IQ is datgene wat je met een IQ-test bepaalt, en aangezien er talloze versies van die test bestaan, bestaan er ook talloze versies van IQ.

Grootheden waarvan de waarde afhankelijk is van het gebruikte meetinstrument, moet je niet al te serieus nemen. Daar komt bij dat het uitdrukken van intelligentie in één getal een wel heel grove vereenvoudiging van de werkelijkheid is. Dat is net zoiets als een gedetaileerde wegenkaart van Nederland vervangen door een getal dat de som is van de afstanden tussen de grote steden gedeeld door het aantal grote steden. Het zegt wel iets, maar als je wilt weten hoe je moet rijden om van Amsterdam naar Den Haag te komen, heb je er niets aan.
Ik zag dat Goethe een IQ van 210 had, maar 'k weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is.
Dat moet dan met de natte vinger zijn bepaald, want in Goethes tijd bestonden er volgens mij nog geen IQ-testen.

En Goethe was zeker niet achterlijk, maar hij heeft er ook wel eens geblunderd, zoals toen hij de theorie van Newton dat wit licht een mengsel van spectrale kleuren zou zijn, afwees op louter emotionele gronden.

Berichten: 131

Re: Hoogste IQ?

Sjorssnors schreef:William James Sidis (IQ tussen 250 en 300)
Abraham Sterling, hoofd van New York's Aptitude Testing Institute, zei dat "hij zeker een I.Q. tussen de 250 en 300 had. Ik heb nog nooit gehoord van het bestaan van iemand met een dergelijk I.Q."  

Een genie

Toen hij 18 maanden oud was kon Sidis al lezen. Op tweejarige leeftijd leerde hij zichzelf Latijn, toen hij drie was leerde hij Grieks. Tegen de tijd dat hij volwassen was sprak hij meer dan 40 talen en dialecten. Sidis was op 9 jarige leeftijd al bevoegd om toegelaten te worden op Harvard. Hij moest echter 2 jaar wachten tot hij werd toegelaten als student. In zijn eerste jaar gaf hij al een lezing over 4-dimensionale lichamen voor de Harvard Wiskunde Vereniging. Hij studeerde cumn laude af op de leeftijd van 16 jaar. En hij werd de jongste professor ooit. Hij herleide de mogelijkheid van zwarte gaten meer dan 20 jaar voor Subrahmanyan Chandrasekhar 'An Introduction to the Study of Stellar Structure' publiceerde. Het is duidelijk dat het een waar genie was. Ter overvloede nog een laatste voorbeeld: Hij hield ervan om kruiswoord puzzles te maken zonder de antwoorden op te schrijven voor hij ze allemaal had.  

Mislukking

Hij was waarschijnlijk een van de grootste geniën die ooit geleefd hebben. Door alle media aandacht en het feit dat hij enorm veel gepest werd had Sidis er snel genoeg van om in de belangstelling te staan. Al gauw gaf hij zijn baan als professor op en de rest van zijn leven heeft hij gesleten door betekenisloze baantjes te vervullen.

http://www.wistudat.net/popup.php?id=80
Tragisch leven...
Die conclusie vind ik wat voorbarig. Misschien heeft hij door zijn intelligentie wel ingezien dat dat de beste manier was om zijn leven te slijten.

Re: Hoogste IQ?

Zou het niet beter zijn het IQ van iemand te bepalen,op het einde van zijn leven.Je kunt véél bereikt hebben in het leven,maar krom en dom zijn gewerkt.Sommigen bereiken véél in het leven en hebben nooit gewerkt.Zo kun je vele vraagtekens stellen bij de echte waarde van een IQ.Een hoge IQ moet vooral kwaliteit geven aan het leven.Anders heeft het allemaal weinig zin.Sommige mensen met een "hoge" IQ brengen er echt niets van terecht.Ben je dood en spoedig vergeten of blijft je naam voortbestaan.

Berichten: 991

Re: Hoogste IQ?

Petroleus schreef:
ZonnTroLL schreef:Genieën:

Albert Einstein  160+
was die van einstein 160+? ik begreep dat ie niet echt zo slim was maar ongelooflijk goed kon concentreren en hyperfocussen.
naar verluidt was dit ook een splintervaardigheid van hem

de wiskundige IQ extreem hoog terwijl hij taalkundig maar normaal niveau haalde.

een hoge iq kan zowel een zegen als een ongeluk betekenen.

Heel dat IQ gedoe wordt toch zwaar overroepen naar mijn mening.

Reageer