Doordenker

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 79

Doordenker

Stel dat de film 'the matrix' werkelijkheid is (dit is om het beter te kunnen uitleggen en verstaan)

Een persoon maakt een dag mee en op het einde van de dag krijgt hij een soort van injectie dat hij die hele dag vergeet.

De dag erachter wordt alles wat de vorige dag gebeurd is opnieuw 'geprojecteerd'

Zal of zal de dag NIET rats hetzelfde verlopen (cause and effect?)

m.a.w. onze vrije wil wordt bepaald door de gebeurtenissen die zich afspelen

Onthoud:

-de persoon herinnert hem totaal niets van de vorige dag

-tot de laatste kleine detail wordt alles opnieuw afgespeelt
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Doordenker

m.a.w. onze vrije wil wordt bepaald door de gebeurtenissen die zich afspelen


Ik denk dat het wel ietsje anders zal verlopen, veel van de "bewegingen" die iemand (bij mij in ieder geval) zijn vrij willekeurig, de kans dat het precies hetzelfde zal verlopen lijkt me vrij klein.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Doordenker

Een variant hierop is de film "Groundhog Day". Hierin gebeurt ongeveer wat jij beschrijft, alleen herinnert de persoon die dit overkomt zich daar wél de vorige dag. Telkens opnieuw. Hij reageert natuurlijk elke dag anders omdat hij al weet wat er gebeurt, maar voor alle andere mensen lijkt het alsof ze die dag elke keer weer voor het eerst meemaken, en die doen elke dag inderdaad hetzelfde.

Erg leuke film trouwens, aanrader!

Maar nu de "realiteit" (ahum :shock: ), of men precies hetzelfde zal doen of niet, heeft denk ik niet te maken met vrije wil maar met het onzekerheidsprincipe. Quantumfluctuaties, dobbelt God ja of nee. Als alle quantumdeeltjes zich vanuit een bepaalde situatie (d.w.z. het einde van de dag ervoor) precies hetzelfde gedragen -wat sommigen denken/dachten, zoals Einstein- dan zal de dag elke keer hetzelfde verlopen. Maar als quantumgedrag écht random is, wat weer anderen geloven, dan zal de dag elke keer verschillend zijn.

Persoonlijk geloof ik niet dat God dobbelt, ik kan me niet voorstellen dat de realiteit niet aan duidelijke regels is gebonden. Dat wil niet zeggen dat wij de toekomst kunnen voorspellen (dat kan o.a. wegens het principe van Heisenberg niet) maar wel dat onze toekomst vaststaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: Doordenker

"Lola rennt", is dat ook niet een film die die richting uitgaat. 'k Weet niet meer zeker, alweer een paar jaar geleden dat ik die film gezien heb, maar 'k meen me te herinneren dat ook 3 keer dezelfde situatie zich voordoet, en dat er telkens anders wordt ingegrepen...

Ik denk dat moest die persoon zich niks meer herinneren van de vorige dag, en alles doet hem exact hetzelfde voor als die dag, dat het toch anders uitdraait hoor. Hoeveel dingen doe je niet zonder nadenken, terwijl je achteraf denkt dat je beter anders had gereageerd. Een andere keer denk je al dieper na over de situatie, zelfs al heeft zich nog niks gelijksoortig voorgedaan. Nu, ik weet het niet ze, maar ik denk toch niet dat die dag er perfect hetzelfde zal uitzien als de vorige dag.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Doordenker

De beginsituatie is ook nooit helemaal hetzelfde. Ondanks dat de persoon zijn geheugen gewist wordt, is zijn lichaam elke dag een dag ouder en dus niet meer hetzelfde als de dag ervoor.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 79

Re: Doordenker

De beginsituatie is ook nooit helemaal hetzelfde. Ondanks dat de persoon zijn geheugen gewist wordt, is zijn lichaam elke dag een dag ouder en dus niet meer hetzelfde als de dag ervoor.


Dat erbuiten gelaten natuurlijk

De vraag blijft nog altijd, zal mijn dag hetzelfde verlopen, als ik 1 dag terugreis in de toekomst? En mij daar totaal niets meer van herinner ?
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Doordenker

De beginsituatie is ook nooit helemaal hetzelfde. Ondanks dat de persoon zijn geheugen gewist wordt, is zijn lichaam elke dag een dag ouder en dus niet meer hetzelfde als de dag ervoor.
Oh ja okee, als dat het uitgangspunt is, dan verloopt de dag zeker anders dan de dag ervoor.

Je begint dan al anders, en de kans dat alle atomen in je lichaam in het allereerste moment van die dag "terugrollen" en je een dag jonger wordt, lijkt me uitgesloten :shock:

Ik ging er vanuit dat je dit gedachtenexperiment meer zo moest bekijken: op een bepaald moment wordt het heelal "gekopieerd" en verkeren ze dus allebei in 100% identieke toestand. De toestand van alle quantumdeeltjes e.d. is hetzelfde. De vraag is nu: zal vanaf dat moment in beide heelallen hetzelfde gebeuren?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Doordenker

Kennen jullie de film '50 first dates'..? Is dat net zoiets als hier besproken wordt? :?:

Een meid heeft een normaal leven, totdat ze een auto-ongeluk krijgt. Ze herrinnert de dag voor het auto-ongeluk (laten we een datum prikken: 29 september bijv.), maar daarna niets.

Ze ervaart elke dag als 30 september. Ze herrinnert zich niets van de periode tussen het auto-ongeluk en de dag dat ze leeft. Ze beleeft elke dag in haar leven dus als 30 september, ze leert dus nooit meer iets nieuws. Iedere morgen wordt ze wakker met de gedachte dat het 30 september is.

Weet iemand of zoiets uberhaupt bestaat? Ik ben er wel nieuwsgierig naar. :shock:

Reageer