Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

Volgens http://www.ene.gov.on.ca/envision/techdocs...cs/4255e_b6.pdf bevat maagsap 0,2% tot 0,5% HCl. Hoeveel mL maagsap bevat een maag gemiddeld? Ik heb dit niet op het Internet kunnen vinden, noch in het Farmactherapeutisch Kompas en de Sesam Atlas v/d Fysiologie. Als je me niet direct het antwoord kan geven, maar wel een mogelijk aanknopingspunt (bijvoorbeeld een goede bron op dit gebied), reageer dan vooral ook!

Op bovengenoemde link staat er het volgende:
Gastric secretion is stimulated by the presence of food in the stomach. Gastric acid contains 0.2% to 0.5% HCl (approx. 0.17 N HCl). The lowest pH is 0.87, but the resting human stomach is pH 1 to pH 1.5. Gastric fluid is mainly water with mucin, inorganic salts, pepsin (activated by HCl), rennin and gastric lipases. The stomach can hold two to three L, and produces up to 2.5 L of gastric fluids daily (ICRP, 1984, Ganong, 1989).
De maag kan dus 2 tot 3L maagsap bevatten, maar dat klinkt als een maximum - hoe is het in een doorsnee situatie? Tenslotte mijn laatste vraag: wat wordt bedoeld met 0,17 N HCl? Overigens lijkt de genoemde pH van 1,5 mij een nogal lage schatting. Een pH van 2 kan ook makkelijk voorkomen, volgens mij. Correct me if I'm wrong...

Deze informatie heb ik nodig voor het zo nauwkeurig mogelijk simuleren van de menselijke maag, om daarin o.a. de bufferwerking van verschillende antacida te onderzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

Over de pH lees/hoor je verschillende dingen, 1 tot 2 lees je veel,

maar 2.5 lees je ook wel eens. Elders op dit forum denk ik, werd verteld

dat onze maagcultuur 1.5 kg weegt.

'k veronderstel dat er ipv 0.17 N HCl misschien eerder 0.17 M bedoeld wordt,

molair, mol/L?

Berichten: 10

Re: Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

Als dat zo is, geldt voor de pH -log 0,17 = 0,77 en dat is wel erg laag, met name omdat dezelfde bron zegt dat de ondergrens 0,87 is. In de voorlopige opzet ben ik uitgegaan van 1L maagsap met een pH van 1 (en dat zou de pH van brandend maagzuur moeten zijn). Suggesties of correcties hierbij zijn welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

Of maagzuur brand of niet heeft niet direct iets met de pH te maken. De slijmlaag die zich op de wand bevind is dan niet helemaal goed.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

En een maag bevat ook zeker niet 1 L maagsap. Al eens overgegeven op een nuchtere maag? Het resultaat in liters uitgedrukt is bedroevend.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

het maagsap wordt geproduceerd door talrijke maagsapklieren in de maagwand, de hoeveelheid maagsap die wordt geproduceerd is ongeveer 2liter per etmaal. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er altijd 2 liter in de maag aanwezig is, omdat de vertering van het voedsel ook verder gaat. ( De zure inhoud van de maag wordt later geneutraliseerd door natriumbicarbonaat, dat door het lichaam wordt gevormd wanneer het zoutzuur vanuit de maag het in de wand van de twaalfvingerige darm aanwezige prosecretine omzet tot het weefselhormoon seretine, deze stof zal op zijn beurt weer de alvlees klier aanzetten tot het produceren van stoffen waaronder dus natriumbicarbonaat dacht ik... )

Het zoutzuur zorgt voor een zuur mileu rond de pH 1,5 tot 2, zodat het enzym pepsine optimaal kan functioneren en het inactieve pepsinogeen tot het actieve pepsine kan activeren en natuurlijk zorgt het ook voor een natuurlijke barriere tegen een deel van de bacterien en schimmels.

Berichten: 10

Re: Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

En een maag bevat ook zeker niet 1 L maagsap. Al eens overgegeven op een nuchtere maag? Het resultaat in liters uitgedrukt is bedroevend.
De hoeveelheid maagsap is volgens mij ook afhankelijk van hoeveel je gegeten hebt, dus dat op nuchtere maag er niet veel maagsap is zegt nog niet alles. 1L is overigens inderdaad een ruime schatting, dus ik ben van plan om dit naar 500mL te wijzigen. (In het model werk ik sowieso met 100mL, maar de schaalfactor verandert dan.)

Het is correct dat de beschermende slijmlaag een belangrijke rol speelt bij brandend maagzuur. Dit is echter niet gemakkelijk te simuleren, en aangezien de werking van antacida berust op het neutraliseren en bufferen van de pH-waarde, is dat ook alleen theoretisch van belang.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoeveel mL maagsap in een doorsnee maag?

Je zou de maagsaphoeveelheid natuurlijk kunnen testen door op een nuchtere maag ipecac kunnen drinken en dan te kijken hoeveel je weer uitbraakt. Dit is niet wat ik iemand aan zou raden aangezien je er hondsberoerd van wordt. Als je op het www gaat zoeken dan zal je ook filmpjes vinden van mensen die ipecac hebben gedronken. Als je ziet hoeveel ze eruit spugen dan is de hoeveelheid van een liter niet eens zo verkeerd.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer