Gepolariseerd licht, polarisator onder een hoek

Moderator: physicalattraction

Reageer

Gepolariseerd licht, polarisator onder een hoek

Hoi,

Wat gebeurt er fysisch als een (lineaire) polarisator in een vlak onder een hoek anders dan loodrecht staat met de voortplantingsrichting van het licht? Is er dan nog effect van de polarisator of veranderd dit effect uberhaubt, wordt de voortplantingsrichting van het licht veranderd of gebeurt er niks?

Groet,

RuudC.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Gepolariseerd licht, polarisator onder een hoek

Het licht gaat er dan nog gedeeltelijk doorheen, ik geloof niet dat er iets aan de voortplantingsrichting verandert.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gepolariseerd licht, polarisator onder een hoek

RuudC schreef:Hoi,

Wat gebeurt er fysisch als een (lineaire) polarisator in een vlak onder een hoek anders dan loodrecht staat met de voortplantingsrichting van het licht? Is er dan nog effect van de polarisator of veranderd dit effect uberhaubt, wordt de voortplantingsrichting van het licht veranderd of gebeurt er niks?

Groet,

RuudC.


Op zich veradert er niet aan het effect van de polarisator, alleen wordt het anderes dan lineair gepolariseerde licht een andere kant op gekaatst, als het al niet absorpt werdt.

Re: Gepolariseerd licht, polarisator onder een hoek

Het licht gaat er dan nog gedeeltelijk doorheen? Hoe moet ik dat zien? Betekent dat dat als er sprake is van een splay (een geleidelijke overgang van een polarisatievlak loodrecht op de voortplantingsrichting naar een vlak evenwijdig aan de voortplantingsrichting) dat er uiteindelijk geen licht meer doorkomt?

Alvast bedankt voor de snelle reactie,

RuudC.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gepolariseerd licht, polarisator onder een hoek

Nee, een polarisatie filter laat gewoon al het licht door met een specifieke polarisatie (lineair). Dus de rest wordt gereflecteerd of geabsorbeert.

Als je dus het vlak schuin houdt, denk ik dat het dus gewoon niks verandert.

Reageer