transportbandprobleem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

transportbandprobleem

Mijn probleem is het volgende:

wij hebben een bepaalde opstelling waar er 20 plankjes van elk 0.3 kg op elkaar liggen op een transportband, door dat deze transportband aan een snelheid draait van 3 m/s gaat door een aanslag iedere keer 1 plankje weg.

door dit wordt er iedere keer een gat gecrieërd tussen de plankjes die verdergaan rekening houdend dat het plankje eerst beetje doorglijd met een µ tussen het plankje en de transportband van 0.44.

één zo een plankje is 464 mm lang. dus wraag ik nu af hoe je kan berekenen hoeveel het gat tussen twee opeen volgende plankjes is, als het ene plankje weg is vallen de andere direct naar beneden en vertrekken ook met enige vertraging door het weg glijden. de µ tussen de plankjes is 0.3.

Als iemand mij kan helpen voor een formule op te stellen waardoor ik die opening kan berekenen ben ik die zeer dankbaar, dak bij voorbaat.

Berichten: 29

Re: transportbandprobleem

Ik wil er best naar kijken echter kan niet opmaken hoe de opstelling er nu precies uitziet.

Liggen er 20 plankjes op elkaar op een band terwijl de stapel wordt tegengehouden, behalve de onderste?

Liggen er altijd 20 plankjes op elkaar ?

Hoe vallen de plankjes, schranken ze tijdens het wegschuiven of bevinden ze zich in een schacht ?

(Het lijkt mij dat de relatief lange plankjes scheef gaan hangen als je de onderste wegtrekt)

Graag wat meer informatie

Berichten: 11

Re: transportbandprobleem

RVK schreef:Ik wil er best naar kijken echter kan niet opmaken hoe de opstelling er nu precies uitziet.

Liggen er 20 plankjes op elkaar op een band terwijl de stapel wordt tegengehouden, behalve de onderste?

Liggen er altijd  20 plankjes op elkaar ?

Hoe vallen de plankjes, schranken ze tijdens het wegschuiven of bevinden ze zich in een schacht ?

(Het lijkt mij dat de relatief lange plankjes scheef gaan hangen als je de onderste wegtrekt)

Graag wat meer informatie
dus ja de stapel word tegen gehouden behalve de onderste en door dat de onderste wegschuift valt heel de stapel naar beneden en iedere keer als er eentje weg gaat komt er bovenaan eentje bij dus de stapel van 20 is heel de tijd zo.

en ze gaan 1 per 1 weg naar de zelfde richting dus en ze hangen dus ook scheef als de onderste weg gaat.

Berichten: 11

Re: transportbandprobleem

gregorian schreef:
RVK schreef:Ik wil er best naar kijken echter kan niet opmaken hoe de opstelling er nu precies uitziet.

Liggen er 20 plankjes op elkaar op een band terwijl de stapel wordt tegengehouden, behalve de onderste?

Liggen er altijd  20 plankjes op elkaar ?

Hoe vallen de plankjes, schranken ze tijdens het wegschuiven of bevinden ze zich in een schacht ?

(Het lijkt mij dat de relatief lange plankjes scheef gaan hangen als je de onderste wegtrekt)

Graag wat meer informatie
dus ja de stapel word tegen gehouden behalve de onderste en door dat de onderste wegschuift valt heel de stapel naar beneden en iedere keer als er eentje weg gaat komt er bovenaan eentje bij dus de stapel van 20 is heel de tijd zo.

en ze gaan 1 per 1 weg naar de zelfde richting dus en ze hangen dus ook scheef als de onderste weg gaat.
en als ze vallen door het onderste dat weg schuift is het eerst de ene zijde en dan de andere zijde als het plankje helemaal weg is geschoven.

en door dat het ene lates start dan het vorige en dus nog moet opstarten geleidelijk aan gaat er een gat tussen de plankjes worden gecrieërd en dit ben ik nu aan het zoeken maar heb ik nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: transportbandprobleem

door dat deze transportband aan een snelheid draait van 3 m/s gaat door een aanslag iedere keer 1 plankje weg.
Wat doet die aanslag nog in dit verhaal? En hoe moet ik me dat voorstellen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: transportbandprobleem

door dat deze transportband aan een snelheid draait van 3 m/s gaat door een aanslag iedere keer 1 plankje weg.
Wat doet die aanslag nog in dit verhaal? En hoe moet ik me dat voorstellen?
dus dit is een aanslag die fungeert zoals een muur waartegen de 20 plankjes aanbotsen, en aan deze "muur" is er onderaan een opening waardoor welgeteld 1 plankje kan. Dit is het enige nut van deze aanslag : de bovenste 19 plankjes tegenhouden van meeglijden met het onderste.

waarna als het onderste plankje weg is de 19 overige naar beneden vallen en terug eentje kan meeglijden, deze aanslag houdt de plankjes niet in de lucht want ze vallen op de transportband van als het onderste weg is geschoven.

Berichten: 11

Re: transportbandprobleem

weet er iemand de oplossing voor dit probleem of kan iemand me op weg helpen het is echt hoogst nodig thx bij voorbaat.

Berichten: 29

Re: transportbandprobleem

Probleem met dit soort opstellingen is dat het een dynamisch systeem is met veel variabelen, die ook nog eens niet constant zijn.

Op het moment dat het onderste plankje op de band valt is er bewegende wrijving (plankje slipt over de band), de wrijving coëfficiënt is dan lager dan bij stilstand.

Het zelfde geld voor de plankjes onderling. (begin situatie stilstaande wrijving, daarna bewegende wrijving)

Tevens verandert tijden het wegschuiven de massa die op het plankje drukt, de stapel schrankt en rust dan op een kant zodat druk op onderste plankje afneemt)

Het verschil in wrijving bepaald de versnelling van het onderste plankje en dus de tijd die nodig is om de snelheid van de band te bereiken. (w onder – w boven = massa x versnelling)

De vraag is of dit proces constant is.

Is dit zo dan geldt het voor ieder plankje, dat valt en is dus de afstand tussen de plankjes afhankelijk van de bandsnelheid. (moeilijk te berekenen, je moet eerst een model opstellen en variabelen bepalen, wordt dus meestal in de praktijk bepaald)

Helaas is dit proces afhankelijk van een heleboel variabele, zoals stof, vochtigheid, temperatuur, slijtage band, variatie in plankjes, etc.

Dus als resultaat een ongecontroleerd proces met verschillende afstanden tussen de plankjes die ook nog eens verlopen in de tijd.

Bij veel van deze toepassingen wordt het product (plankje) mechanisch onder de stapel weg getrokken (bv. ketting met meenemers of een pusher, eventueel gecombineerd met lift)

In dat geval is de spatie tussen de producten constant en instelbaar.

Ik weet niet wat voor applicatie je aan het uitwerken ben maar de oplossing zal bepaald worden door de eisen betreffende de noodzaak van constante afstanden tussen de plankjes.

Berichten: 11

Re: transportbandprobleem

bericht voor RVK

ok wel laten we aannemen dat we kunnen werken met die formule van w_onder - w_boven = m x a , waarmee bereken je dan die w_onder en w_boven, met welke massa moet men dan gaan rekening houden bij deze 2 berekeningen?

Wijzelf zouden graag een constante bufferbakhoogte hebben van 18 plankjes die elk 8mm hoog zijn en de lengtes bestaan dus uit 4 standaardformaten Dit is nu niet zo, maar via programmering zouden we dit moeten kunnen verkrijgen.

464mm 0,2954 kg

600mm 0,4278 kg

800mm 0,5824 kg

1400mm 0,9424 kg

Als we jou dan vertellen dat we met variabelen van stof en temperatuur en vocht... geen rekening hoeven te houden en dat het onderste plankje aan de onderkant nogmaals eens met vacuüm wordt aangezogen door een motor met een debiet Q = 13m³/min en een vermogen P = 1,40 kW. Misschien dat we daar dat zo een proces terugvinden zoals een meeneemer of een pusher? Zou dat kunnen dat die vacuüm geplaatst is als meenemer ofzo? wat denkt u?

Het is niet echt mogelijk om op de riemen een meenemer of pusher te installeren want we zitten met die verschillende formaten. De 800 en de 1400 komen zelf groter uit dan de transportband

De wrijvingscoëfficiënt tussne 2 plankjes hebben we bepaald via een proefstand en we bekomen voor

µ(plankjes) = 0,33

µ (plankje en riem) = 0,44

Wat stelt u dan voor wat we kunnen doen met al deze gegevens en verwaarloosbare zaken om tot een zo dicht mogelijke benadering te komen?

een figuur die wij getekend hebben om duidelijkeheid te geven klikken op onderstaanden link

Afbeelding

Berichten: 29

Re: transportbandprobleem

De formule voor de versnelling is goed echter het blijft moeilijk rekenen daar de variabelen niet exact te bepalen zijn

De wrijvings coefficient die jullie bepaald hebben is (waarschijnlijk) stilstaande wrijving terwijl de bewegende wrijving moeilijk te bepalen is.

Het gewicht is direct na het vallen 18x voor plankje op band, en 17x plankje op plankje.

Echter nu doet ook het vacuum mee, dit moet worden opgebouwd en geeft dus weer een ( moeilijk te bepalen) variabele erbij die resulteert in een toename van de wrijving.

Een vacuum band geeft zeker niet hetzelfde resultaat als een meenemer daar er toch nog slip kan ontstaan.

Verder begrijp ik dat er opvolgende banden zijn, hebben die dezelfde snelheid of zit hier een snelheidssprong ? Als dat zo is komt er weer een variabele bij daar het overgangspunt van langzaam naar snel ook niet constant is.

Ik blijf vinden dat het (ongecontroleerde) vallen van de plankjes uit de schacht nooit tot reproduceerbare resultaten zal leiden.

Ik kan niet oordelen of mogelijke oplossingen toelaatbaar zijn daar ik de werking van de installatie niet ken maar ik zou toch voorstellen om een gecontroleerd systeem toe te passen.

Bijvoorbeeld:

De functie van de opvolgende banden is onbekend (misschien timing ?) maar als het de bedoeling is dat de plankjes gecontroleerd in de freesmachine komen zou dit verkregen kunnen worden door een sper tussen band 6 en 7 in combinatie met een versnelling bij 6 en 7.

Pusher van de zijkant (eventueel met vingerlift) die de plankjes op de band schuift (vacuum niet nodig), zodat de tandriem de plankjes meeneemt. Er zijn dan veel minder variabelen zodat het proces veel beter reproduceerbaar is. Verder is dit natuurlijk veel beter aan te sturen.

Als de plankjes in lengte en/of breedte constant zijn dan kun je tussen de tandriemen een eenvoudige lift maken die, terwijl in de schacht de overige plankjes worden afgeklemd, het onderste plankje op de band legt. Wederom beter reproduceerbaar en makkelijk aan te sturen, op afroep een plankje op de juiste steek.

Helaas weet ik veel te weinig van de machine (exacte functie, bestaand of nieuw, capaciteit, nauwkeurigheid, etc.) om een “zinnige” oplossing te verzinnen, daarom alleen bovenstaand ideeën en opmerkingen.

Hopelijk is het toch nog nuttig.

Reageer