Springen naar inhoud

hoe ademen insecten?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 12 augustus 2004 - 17:39

hoe ademen insecten eigenlijk?
ze hebbe toch geen longen of wel?
en zuurstof hebben ze waarschijnlijk wel nodig, hoe wordt dit dan opgenomen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2004 - 18:58

ze hebben geen longen: ze bezitten zeer veel kleine buisjes (trachea) die de zuurstof vervoeren doorheen heel hun lichaam. de openingen bevinden zich op hun achterlichaam (geldt zeker voor de luis, maar weet niet voor alle insekten)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

• Gast

Geplaatst op 15 augustus 2004 - 12:50

insecten hebben idd allemaal trachea.

yrsa

yrsa

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2004 - 13:14

Insecten ademen niet zoals wij door longen, ze hebben ook geen bloedsomloop om het zuurstof naar de weefsels te brengen. Insecten hebben in plaats daarvan openingen, (stigma's) aan de zijkant van het lichaam. Het zijn de uiteinden van buizen (tracheeŽn,) die zich steeds verder vertakken tot hele fijne buisjes (tracheolen), in de organen en zelfs in de cellen. Hier vindt de uitwisseling van zuurstof en koolzuur plaats. Het transport van de gassen gaat via diffusie (waar er weinig van iets is wil er veel komen en omgekeerd). Dat werkt uitstekend zolang de afstand die moet worden overbrugd maar niet te groot is. Eťn centimeter is daarbij al een hele afstand. Dit is ook een reden dat insecten niet veel groter worden dan dat ze nu zijn, de afstanden zouden veel te groot worden.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2004 - 13:36

Insekten hebben wel een bloedsomloop, maar het is geen gesloten circuit dacht ik.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2004 - 19:36

Ze schijnen inderdaad een bloedsomloop te hebben, en een hart. Hier vind je er alles over;

http://www.wordiq.co...finition/Insect

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures