"Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

"Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Als je een pc overclockt moet je rekening houden met bepaalde factoren.

Één van die factoren is de extra warmte die vrijkomt bij een hogere frequentie van elektronen die door het moederbord bewegen.

Nou is mijn vraag dus. Omdat ik geleerd hebt dat metalen bij hogere temperaturen beter geleiden, ging ik er dus vanuit dat elektronen dan ook met een hogere frequentie door het moederbord zouden gaan bewegen.

Maar toen ik het hierover had werd ik dus mooi vierkant uitgelachen door een icter. Nou heb ik weinig verstand van pcs dus liet ik het daar maar bij, maar omdat hij ookal lange tijd geen natuurkunde meer had gehad kon hij mij niet uitleggen waar ik de fout in ging met mijn nogal simpele beredenering.

Dus...waar ging ik de fout in, of had ik wel gelijk?

edit: Ik kwam hier op omdat mijn laptop iedere keer sneller leek te gaan functioneren bij hogere temperaturen van de batterij. ( en alles in een laptop zit stevig tegen elkaar aan gedrukt )

Berichten: 1.404

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Ik ben geen pc deskundige maar volgens mij wordt de kloksnelheid bepaalt door een kristal (zoals in een quartzhorloge) Hoe tmperatuurgevoelig die zijn weet ik niet.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Mijn PC wordt gekoeld door een ventilator. Hieruit mag ik concluderen dat koeling nodig is om de processor op gang te houden. Hogere temperaturen zijn dus niet gewenst en kunnen de PC laten crashen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Over het algemeen neemt de weerstand van metalen juist toe bij hogere temperatuur.

Van halfgeleiders neemt de weerstand bij hogere temperatuur meestal wel af. Misschien zit het hem daar in
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

er geld naar mijn weten, Hoe koler hoe beter.

Als je kijkt naar de beste overclockers . zie je dat ze allemaal geen normale koeling meer gebruikten. hier zie je de beste (overclockte proc's)

http://www.ministry-oc.net/contests/viewco...ontest.php?c=18

je ziet dat plaats 3 en 4 , zijn bezet door de koeling met (LN2)

hiermee zeggen ze eigenlijk : N2(l) wat vloeibaar stikstof betekend.

dit heeft een temperatuur van ongeveer -200 graden!. Extreem koud dus, dat is het beste.

Verder gebruiken ze in een proc naar mijn weten zo goed mogelijk geleidende stoffen, zodat de proc zo min mogelijk warm word. Diodes worden dus weinig toegepast zou je denken, deze hebben relatief veel weerstand. Vroeger wouden ze zelf nog wel eens Zilver in een processor stoppen omdat dit nog beter geleid. Een stof als koper geleid beter als het koel is.

Maar als je wil overclocken (wat pas een goed idee is als je weet waar je mee bezig bent) is het altijd verstandig de temperatuur zo laag mogelijk te houden.

Een processor gaat kapot als hij tewarm word. het is ook goed voor de levensduurvan je processor als je hem zo koel mogelijk houdt.

Berichten: 48

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Als je een pc overclockt moet je rekening houden met bepaalde factoren.  

Één van die factoren is de extra warmte die vrijkomt bij een hogere frequentie van elektronen die door het moederbord bewegen.  
De electronen gaan niet sneller door de kanaaltjes (spoortjes) van de print-plaat lopen; evenmind gebeurd dat in de processor. Maar,

Het overclocken van 'n CPU kan schadelijk voor de CPU. Het kristal geeft 'n groter aantal klok-pulsen per tijdseenheid door aan de CPU, waardoor deze bepaalde taken sneller gaat uitvoeren, maar daardoor minder de tijd krijgt om even niets te doen (bijvoorbeeld om af te koelen). Het grootste probleem is niet zozeer schade aan de CPU zelf, alswel de betrouwbaarheid. "n overclockte CPU (eentje die daar echt last van heeft) kan fouten gaan maken en wordt dus onbetrouwbaar. Dit onstaat hoofdzakelijk door problemen die ontstaan door het interne synchronisatie werk. Een CPU bestaat uit allerlei delen die onafhankelijk van elkaar werken en om de zoveel tijd met elkaar moeten synchroniseren. Indien (b.v. door overclocken) dit synchroniseren niet meer goed gaat kan de CPU vast lopen. De instructie worden niet meer goed uitgevoerd. En dergelijk situatie wordt ookwel 'n "check stop" genoemd. Metname processors (GPU) op grafische kaarten zijn hier erg gevoelig voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Bij de chip fabriek doen ze 'overklokken' om te kijken welke examplaren buiten de boot vallen om als snellere versies de fabriek te verlaten.

Dus alle chips worden eerst geklokt met de maximaal haalbare frequentie.

De duurdere pentiums die sneller werken zijn dus eender van opbouw.

Misschien dat de behuizing afgestemd is op de grotere warmte dissipatie van de elektronica. Meer goud gebruikt.

Dat heeft te maken met het maken van deze chips dat door trial and error tot stand komt.

Een deel van de waver gaat zo de vuilnisbak in.

De rest wordt onderworpen aan testen en testen.

De snelle jongens moeten perfect presteren.

Diegene die dan buiten de boot vallen wegens een te hoge warmteafgifte of wegens falen worden dan naar de klasse 'minder snel' verwezen.

Indien ze daar alle testen aan kunnen mogen ze in de klasse blijven en als zodanig verkocht worden.

Is een beetje vreemd dat de langzaamste jongens eigenlijk de kneusjes zijn en als 'nieuw' verkocht worden.

In feite vertonen ze mankementen die pas optreden als ze snel moeten zijn.

Maar omdat er een verschil is tussen normaal gebruik en de testen kan men een processor overklokken en zo de norm van betrouwbaarheid negeren.

Het gevaar schuilt hem in het feit dat bepaalde software die constant hetzelfde gebied van de processor toepast bij overklokking tot een fout kan lijden die dan tot een soort crash lijdt waardoor de processor verbrandt.

Ook kan men constant hangups bekomen doordat de processor bepaalde zaken verkeerd afhandelt.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Wat schartz zegt is waar, ware het niet dat het niet helemaal kompleet is.

Een mooi voorbeeld in mijn grafischekaart. we nemen twee types. de 6200 en de 6600, de 6600 kost ongeveer 2 maal zo veel als de 6200. maar de hardware is inprincipe 100% het zelfde, behalve dan dat de software op de kaart (de BIOS van de kaart) . De slechte chips, die nog goed genoeg zijn voor de 6200 , stoppen ze in de 6200 maar, maar er zijn niet genoeg slechte chips, om alle 6200 te voorzien, daarom worden er ook goede (6600 waardige) chips in de 6200 gestopt.

Dit slaat lang niet op alle 6200 en 6600 versies, alleen deze met een NV 43A core, en deze zijn in de minderheid, dus let op.

Zekf heb ik de 6200 gekocht, en gehoopt dat ik er eentje had met 6600 hardware, en ja hoor, daarmee bespaar je een hoop geld. (na wat overclocken)

Berichten: 89

Re: "Runt" een pc sneller bij hogere temperaturen.

Er zijn verschillende manieren om een processor sneller te laten werken maar telkens stuit je op hetzelfde probleem : warmte ontwikkeling

Als je een processor overclockt door een hogere busfrequentie,multiplierer of hoger voltage dan zal deze meer bewerkingen gaan uitvoeren en zullen er dus meer elektronen gaan bewegen in de metaalbaantjes --> beweging veroozaakt wrijving = warmte...

Juist die warmte zal de levensduur van de metaalbaantjes en dus de processor gaan verkorten...

De kunst is dus om alles zo koel mogelijk te houden...daarom gebruiken veel diehard overclockers water,phase of zelfs stikstofkoeling...

Hoe lager de temperatuur hoe sneller de elektronen kunnen bewegen en hoe langer de processor blijft werken...

b.t.w. : momenteel draait hier een een AMD 4000+ (2,4Ghz) @ 3Ghz met een standaard koeling 8)

Reageer